انفعال شهرداری و تاکسیرانی در برابر فرسودگی تاکسی ون ها
◄ تاکسی ون های ارزان قیمت جدید 12 نفره حق چه کسانی است؟
بر اساس برخی مواد آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک و به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل باید تاکسی ون های نو 12 نفره با قیمت ارزان تر جایگزین ون های فرسوده شوند اما این قانون توسط مجریان نادیده گرفته شده است.
بر اساس برخی مواد آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک و به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل باید تاکسی ون های نو 12 نفره با قیمت ارزان تر جایگزین ون های فرسوده شوند اما این قانون توسط مجریان نادیده گرفته شده است.
به گزارش تین نیوز، اگر تاکنون به تاکسی ون هایی که در اطراف ما در حال تردد هستند دقت نکرده اید زمان آن رسیده که نگاهی دقیق تر به آنها داشته باشید. آنچه در این ون ها بیش از هر چیز دیگر به چشم می خورد، فرسودگی شدید بسیاری از آنها است.
گزارش پر بازدید روز را بخوانید؛
◄ کمیسیون شرکت های حمل و نقل مسافر از صورت وضعیت های اربعین کاهش یافت
◄ کمبود راننده و استفاده از رانندگان بازنشسته اتوبوس در جابجایی زائران اربعین
◄ نگرانی از افزایش قیمت بنزین؛ دلیل ایجاد صف های طولانی در جایگاه ها
رانندگان زحمتکش این تاکسی ون ها اغلب از اقشار کم درآمد جامعه به شمار می روند و مدتهای مدیدی است با خودروهایی کار می کنند که از زمان بازنشستگی و اسقاط آنها سال ها گذشته است.
الماسی یکی از این رانندگان است که درباره فرسودگی تاکسی ون ها به خبرنگار تین نیوز می گوید: بعضی از تاکسی هایی که در حال حاضر در تهران و سایر شهرها کار می کنند بیش از 2 میلیون کیلومتر راه پیموده اند. این تاکسی ها باید 8 سال یا دست کم 6 سال پیش از رده خارج می شدند اما همچنان در حال کار هستند.
به گفته وی، ادامه کار این خودروهای فرسوده هزینه های سنگین تعمیر را به رانندگان تحمیل می کند و این درحالیست که هر بار از کار افتادن تاکسی موجب توقف درآمدزایی آن می شود. ضمنا بسیاری از مسافران نیز دیگر حاضر نیستند سوار این خودروها شوند چون صندلی های فرسوده و سیستم فنر بندی خشک و کهنه این تاکسی ون ها آنها را آزار می دهد؛ ظاهر بعضی از این خودروها هم از شدت فرسودگی بسیار آزاردهنده و حتی ترسناک است.
قانونی که درباره جایگزینی تاکسی ون های فرسوده نادیده گرفته می شود
اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرده بود ون های ۱۲نفره جدید، شماره گذاری شده توسط شهرداری از خودروسازان تهیه شده و در مرحله واگذاری به متقاضیان است اما گزارش های رسیده به تین نیوز حاکیست این ون ها نصیب رانندگان تاکسی ون های فرسوده نشده است.
بر اساس قانون عمر مفید تاکسی های درون و برون شهری حداکثر 10 سال است. به منظور جایگزینی این تاکسی ها با خودروهای نو، تمهیداتی در قانون اندیشیده شده و از آن جمله وزارت نفت موظف شده است بخشی از هزینه های جایگزینی تاکسی های فرسوده با تاکسی های نو را متقبل شود.
به این ترتیب قرار بوده تاکسی ون های جدید 12 نفره با قیمت ارزان تر به مالکان ون های فرسوده عرضه شود اما این اتفاق سالهاست نیفتاده و اخیرا نیز که تعدادی ون نو به شهرداری تحویل شده، این خودروها به کسانی که حق آنهاست – یعنی رانندگانی که سال ها با ون فرسوده کار کرده اند و در انتظار جایگزینی خودروی خود هستند – تعلق نگرفته است.
این امر بدیهی به نظر می رشد که چنانچه تاکسی ون نو به ناوگان تاکسیرانی اضافه شود اولویت باید با تعویض ون های فرسوده باشد اما در عمل این اتفاق را شاهد نیستیم.
شایان ذکر است پیش از این نیز ، رحیمی یکی از رانندگان تاکسی ون در این باره به خبرنگار تین نیوز بیان بود: 630 دستگاه تاکسی ون نو که آقای شریعتی نماینده محترم مجلس از واگذاری آنها سخن گفته به تاکسیرانی های سراسر کشور تعلق گرفته و سهم تاکسیرانی تهران 195 دستگاه بوده است. نکته قابل تامل این که این 195 دستگاه ون به شرکتی که زیرمجموعه تاکسیرانی تهران و شهرداری تهران بوده واگذار شده است ، نه رانندگان تاکسی ون های فرسوده.
مسئولان تاکسیرانی و مدیران این شرکت به رانندگان تاکسی ون های فرسوده اعلام کردند اگر تمایل داشته باشید می توانید حقوق بگیر این شرکت شوید و روی این تاکسی ون ها کار کنید در حالی که این ون ها قانونا حق رانندگان تاکسی ون های فرسوده است که سال ها با ون های قدیمی و پرخرج در خیابان ها سرویس دهی کرده اند.
رحیمی افزود: به ما اعلام شده است که اگر خواهان خودرو نو هستید می توانید برای تاکسی سمند ثبت نام کنید و در این صورت باید 385 میلیون تومان نقدا بپردازید.
انتهای پیام
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.