| کد خبر: 62996 |

مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صنعتگران خودرو به سخنان مردم گوش دهند

تین نیوز | در چند روز گذشته که کمپینی با عنوان «خرید خودرو صفر ممنوع» در فضای مجازی شکل گرفت و مردم و کارشناسان هرکدام از زاویه دید خود به بررسی آن پرداختند،عده‌ای واردکنندگان خودرو را هدایتگر این کمپین دانسته و این‌گونه استدلال می‌کنند که واردکنندگان برای استفاده از رکود بازار خرید و فروش خودرو و نارضایتی مردم از قیمت خودروهای داخلی به این جریان دامن زده و با ارائه تخفیف‌هایی چشمگیر، مردم را به سمت خرید خودروهای خود ترغیب می‌کنند.

اگرچه احتمال حمایت برخی از واردکنندگان از این کمپین وجود دارد اما نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو این احتمال را رد کرده و معتقد است خودروهای داخلی از نظر قیمت، توان رقابت با خودروهای وارداتی را ندارد و از آنجایی که بخشی از اعتراض مردم به قیمت خودروهای داخلی است، این اتهام بر واردکنندگان وارد نیست.

از طرف دیگر به دلیل ادامه‌دار بودن این جریان به نظر می‌رسد برخی اهداف سیاسی پشت پرده کمپین نهفته است و عده‌ای از پایان یافتن آن جلوگیری می‌کنند. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت این احتمال را تایید کرده و می‌گوید: در حال‌حاضر نارضایتی‌ها از سوی مردم در بخش قیمت، کیفیت و همچنین خدمات پس از فروش خودروهای داخلی وجود دارد. اگرچه خواسته‌های مشتریان به‌جاست اما در پشت‌پرده کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع»، برخی مسائل سیاسی نهفته است. بیوک علیمرادلو اظهار می‌کند: صنعت خودرو در سال گذشته یکی از موتورهای برگردان رشد اقتصادی کشور از منفی به مثبت بود.

همچنین با موفقیت‌هایی که دولت به‌دست آورده، به نظر می‌رسد عده‌ای از این موفقیت‌ها راضی نبوده‌اند و به تشکیل و حمایت این کمپین پرداخته‌اند که همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده تا این کمپین راه افتاده و انتظارا تی از سوی مردم مطرح می‌شود که لازم است در این شرایط صنعتگران به سخنان مردم گوش دهند.وی می‌افزاید: در ارتباط با انتظارهایی که درباره قیمت خودرو به وجود آمده باید به این نکته توجه کرد که قیمت در اختیار خودروسازان نیست بلکه تورم موجود، کاهش ارزش پول ملی و گران شدن قیمت مواد اولیه در قیمت بسیاری از کالاها تاثیر گذاشته که یکی از این کالاها خودرو است. موضوع دیگر به کاهش قدرت خرید مردم بازمی‌گردد که تنها به خودرو اختصاص ندارد و شامل کالاهای مختلفی اعم از مصرفی و سرمایه‌ای می‌شود.

جدا از قیمت خودروهای داخلی، در حال‌حاضر بسیاری از مردم قدرت خرید خودرو ندارند. این مسائل در کنار هم منجر به تشکیل کمپین شده است.علیمرادلو نقش واردکنندگان خودرو در این کمپین را کمرنگ می‌داند و معتقد است در حال‌حاضر واردکنندگان نیز در بخش فروش با رکود غیرقابل تصوری نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو شده‌اند که این موضوع نمی‌تواند از جانب واردکنندگان باشد.

به گفته علیمرادلو، وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به درخواست‌های مردم پاسخ دهد.
آرامش صنعت خودرو با نقد منصفانه برخلاف عقیده مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت یک کارشناس خودرو نقش دلالان واردات خودرو و قطعات را در حمایت و ادامه پیدا کردن این حرکت موثر می‌داند. آرش محبی‌نژاد به صمت می‌گوید: بخشی از عوامل داخلی تاثیرگذار در راه‌اندازی کمپین به اقتصاد کلان کشور و بخشی دیگر به صنعت خودرو برمی‌گردد. این صنعت در داخل خود به‌دلیل مشکلاتی نظیر کیفیت و خدمات پس از فروش به‌ویژه شیوه برخورد برخی از نمایندگی‌ها، نارضایتی مردم را به همراه داشته است.

شاید این عوامل باعث شده که جرقه اولیه شکل‌گیری این کمپین زده شود. از شیوه تهیه مطالب، مضمون‌ها و عکس‌های هدفمندی که به‌طور گسترده در فضای مجازی در ارتباط با این کمپین منتشر می‌شود، به‌راحتی می‌توان تشخیص داد تا آرامش نسبی برقرار می‌شود، سودجویان به تحریم فضا می‌پردازند.وی نقش حاکمیت در این موضوع را تدبیر و مدیریت عنوان کرده و ادامه می‌دهد: در این زمینه مسئولان باید تصمیم جمعی و واکنش عملی بگیرند و یا قوانینی برای خسارت‌هایی که به این صنعت وارد می‌شود تدوین کنند. همچنین در حمایت از مردم باید اقداماتی انجام شود.

محبی‌نژاد ادامه داد: بیش از ۶ ماه از زمان تعیین وام‌های خودرو می‌گذرد اما در عمل اجرایی نشده است. این در حالی است که بیشترین مطالبات کسانی که بدون غرض و هدف از این کمپین دفاع می‌کنند به قیمت بالا و کم بودن قدرت خرید آنها برمی‌گردد. اگر قدرت خرید مردم به شیوه‌های مختلف نظیر تسهیلات بانکی افزایش یابد، به‌طور حتم به سمت خرید خودروهای داخلی متمایل خواهند شد. محبی‌نژاد معتقد است با بالا رفتن تیراژ تولید، هزینه‌های تولید بر تعداد بیشتری خودرو سرشکن می‌شود و امکان افزایش نیافتن قیمت، تثبیت قیمت و بهبود کیفیت به وجود خواهد آمد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در این شرایط نقد منصفانه تنها راه رسیدن به آرامش در جامعه است، می‌افزاید: باید قبول کرد که در زمان تحریم، امکان نوآوری در صنعت خودرو و ارائه مدل‌های جدید به بازار وجود نداشت و اگرچه مطالبات مردم به‌حق است اما خودروسازان قادر به انجام کار دیگری نبودند. بنابراین حفظ این صنعت کار بزرگی است و اکنون زمان آن فرا رسیده تا پس از لغو تحریم‌ها، با حمایت مردم و مسئولان، صنعت خودرو شکوفا شده و محصولات شایسته ایرانیان تولید شود.

وی تصریح می‌کند: کشور ۱۲ سال تحریم را پشت‌سر گذاشته و صنعت خودرو نزدیک به ۴ سال به‌طور خاص مورد تحریم‌های ویژه در کنار پول ملی کشور قرار گرفته است. این تحریم‌ها هنوز برداشته نشده و صحبت از لغو آنها در صورت اجرایی شدن «برجام» است. بنابراین تنها با حرف زدن درباره لغو تحریم‌ها اتفاق عملی در فضای صنعت خودرو رخ نخواهد داد. مردم نیز نباید انتظار زیادی داشته باشند تا کیفیت خودرو بالا رفته و قیمت‌ها کاهش یابد.

این بی‌انصافی‌ها و هیجانی کردن جو جامعه به نفع مردم و صنعتگران نیست و هر ۲ روی این سکه ضرر می‌بینند که بی‌تردید این موضوع با گذشتن زمان ثابت خواهد شد.به گفته محبی‌نژاد، مصرف‌کنندگان حقوقی دارند و بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ارتقای کیفیت خودروهای داخلی جزو حقوق این مردم به شمار می‌رود. وزیر صنعت، معدن و تجارت و دولت تدبیر و امید نیز از همان ابتدا دغدغه اعتلای صنعت خودرو را داشته‌اند که شاهد این حرکت در زمینه کیفیت و کمیت نیز بوده‌ایم.

واردکنندگان در جریان کمپین نقشی ندارند
همانطور که پیش تر اشاره شد، عده‌ای واردکنندگان خودرو را در شکل‌گیری و ادامه یافتن کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» مقصر می‌دانند این در حالی است که نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با صمت این ادعا را تکذیب می‌کند.کورش مرشد می‌گوید: خودروهایی که توسط اعضای انجمن واردکنندگان خودرو وارد کشور می‌شود از نظر قیمت با خودروهای داخلی در یک رده قرار ندارند. بنابراین از آنجایی که رقیب خودروهای داخلی به‌شمار نمی‌روند، دلیلی برای ایجاد کمپین از سوی واردکنندگان برای افزایش سهم فروش محصولات‌شان وجود ندارد بنابراین این موضوع به‌طور کامل از سوی انجمن رد می‌شود. وی برای واردکنندگان خودروهای چینی در این کمپین نیز نقشی قائل نمی‌شود و اظهار می‌کند: با توجه به شناختی که از واردکنندگان چینی وجود دارد، بعید است که آنها نیز در این موضوع نقشی داشته باشند. براساس این گزارش، گروه‌های مختلفی براساس منافع خود می‌توانند در شکل‌گیری این کمپین برای رسیدن به اهداف خود موثر باشند اما در این بین مردم باید هوشیارانه عمل کرده و فریب ادعاهای واهی و دروغین که در این جریان بیان می‌شود را نخورند و براساس شواهد منطقی تصمیم‌گیری کنند و حمایت از تولید ملی را سرلوحه نگرش خود قرار دهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.