| کد خبر: 32822 |

تراژدی غم انگیز مردم تبریز در اتوبوس های تندرو همچنان ادامه دارد

تین نیوز | مشکلات مردم تبریز در اتوبوس های تندرو پایان یافتنی نیست و این تراژدی غم انگیز همچنان ادامه دارد.
 
مشکلات مردم تبریز با اتوبوس های تند رو نه تنها با گذشت زمان رفع نشده است بلکه روز به روز به تعداد آن ها افزوده می شود تا جایی که دیگر انگیزه ای برای مردم برای سوار شدن بر این اتوبوس ها و استفاده از حمل و نقل عمومی باقی نمانده و بیشتر افراد سعی می کنند تا از خودروهای شخصی استفاده کنند.
 
بیست دقیقه ای می شود که در ایستگاه اتوبوس شریعتی ایستاده ام ولی در این سرمای پاییزی هیچ خبری از بی آر تی نیست. مردم کلافه شده اند و از این وضعیت ناراضی هستند.
 
بالاخره نورهای چراغ یک بی آر تی از فاصله تقریبا صد متری به چشم می خورد که به ایستگاه نزدیک می شود و افرادی که به صف ایستاده اند به زور خودشان را در اتوبوس جای می دهند. من هم از جمله افرادی هستم که با فشار جمعیت توانستم خودم را در قسمتی از اتوبوس جای دهم.
 
افرادی از فرصت استفاده می کنند و هر کدام نظرات شخصی و تحلیل هایی را در مورد حل مشکلات مربوط به بی آر تی مطرح می کنند. در بین نظرات مختلف مردمی که اکثر آن ها افزایش تعداد اتوبوس ها و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی را بهترین راه حل این مشکلات می دانند، آقای نسبتا جوانی می گوید: مهم ترین عامل دیر رسیدن اتوبوس ها پروژه های متعدد عمرانی موجود در این مسیر است که باعث می شود اتوبوس ها نتوانند در زمان مقرر به ایستگاه ها برسند.
 
رضا یزدان پناه ادامه می دهد: به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در ایستگاه ها و همچنین در داخل اتوبوس ها، بعضی از رانندگان بدون توجه به فریاد مردم به ویزه بانوان برای نگه داشتن اتوبوس و پیاده شدن آنان، اعتنایی نکرده و به حرکت خود ادامه دهند.
 
هر روز یک ربع تا بیست دقیقه برای رفتن به محل کارم منتظر اتوبوس هستم
یکی از شهروندان تبریزی با انتقاد از وضعیت بی آر تی و ازدحام مردم  در ایستگاه ها به ویژه در ساعات اولیه صبح می گوید: اتوبوس ها خیلی دیر می آیند و روزانه مجبورم برای سوار شدن به اتوبوس، یک ربع تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانم  و در خوشبینانه ترین حالت پس از سوار شدن هم بیش از ۱۰ ایستگاه  سرپا بایستم.
 
عرفان دلیری در ادامه می گوید: برخی از مسئولان و مدیران شهری ادعا می کنند که می خواهند ساماندهی ایستگاه های بی آر تی و حل مشکلات موجود در این زمینه را با الگوبرداری از کلانشهرهایی دیگر حل کنند ولی مشکلات زیاد می شود در تهران و دیگر کلانشهرها که مناطق کوهستانی نیستند ایستگاههای اتوبوس اتاقک شیشه ای دارند و محصور شده اند ولی در تبریز با این آب و هوای سرد ایستگاهها از هر طرف باز هستند و نیمکت نداشته و ارتفاع سقف اش هم به قدری بالاست که تاثیری به حال مسافران ندارد.
 
وی از برخورد دور از شان برخی ماموران کنترل بلیط در ایستگاه ها انتقاد می کند و می افزاید: بعضی از ماموران کنترل کارت بلیط برخورد توهین آمیز با شهروندان می کنند در حالی  که به نظر من دلیل کارت نزدن بعضی از شهروندان این است که اتوبوس ها نتوانسته اند بین مردم اعتماد سازی کنند به همین دلیل هم مردم وقتی با بی احترامی مواجه می شوند سعی می کنند که از کارت بلیط استفاده نکنند.
 
دانشجوی جامعه شناسی یکی از دانشگاه های استان نیز اظهار می کند: چه دلیلی دارد که شهرداری با استفاده از پول مردم شکل ایستگاه های اتوبوس را هر چند وقت یکبار عوض می کند.
 
عرفان در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم ارائه آموزش های لازم رعایت حقوق شهروندی به ماموران کنترل کارت بلیط و همچنین به شهروندان می گوید: بهتر است شهرداری امکاناتی فراهم کند که مسافران ایستگاه ها در مدتی که منتظر اتوبوس هستند از روزنامه، کتاب و مواردی از این دست استفاده کنند تا وقت آنان تلف نشود.
 
وی با بیان اینکه پدرش معلول است و نمی تواند از اتوبوس استفاده کند ادامه می دهد: پدر من مجبور است که به خاطر معلولیت خود از ویلچر استفاده کند ولی متاسفانه رمپی که توسط شهرداری در برخی از ایستگاه های بی آر تی تعبیه شده است شیب بسیار بلندی دارد و حتی برای استفاده یک انسان معمولی مناسب نیست چه بماند به یک شخص معلول.
 
علی در همین راستا می افزاید: شهرداری باید امکاناتی فراهم کند که افراد معلول هم بتوانند به بهترین شکل ممکن از خدمات ارائه شده به عنوان یک شهروند استفاده کنند نه اینکه علی رغم  صرف هزینه های هنگفت در بهسازی و نوسازی ایستگاه ها برخی بگویند که مطالعات در این مورد شروع شده است.
 
وضعیت بی آر تی تبریز در شان شهروندان نیست
سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز با بیان اینکه وضعیت بی آر تی در شان شهروندان نیست ادامه می دهد: نوسازی ایستگاه های اتوبوس برای شرایطی طراحی و احداث شده اند که ما به حد کافی اتوبوس داشته باشیم و دم به ساعت اتوبوس ها در این مسیر  مسافر سوار کنند.
 
سعید حاجی زاده با تاکید بر ضرورت افزایش امکانات رفاهی برای شهروندان در ایستگاه های اتوبوس اظهار می کند: با توجه به تذکراتی که از شورای اسلامی کلانهشر تبریز به مسئولان مربوطه داده ایم در آینده نزدیک تمامی ایستگاه های بی آر تی تبریز مجهز به صندلی ولایت باکس مناسب در مقابل سرما و گرما می شوند.
 
وی در همین راستا اظهار می کند: به عنوان نمونه یک لایت باکس در ایستگاه اشکان نصف راه تعبیه شده است که در صورت تایید توسط کارشناسان در دیگر ایستگاه ها نیز نصب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
۵۰ دستگاه اتوبوس به مسیر بی آر تی تبریز اضافه می شود
سعید حاجی زاده در ادامه با بیان اینکه تابستان امسال، ۷۰ دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر و نوسازی شده به تعداد دستگاه های اتوبوس این مسیر افزوده شد ادامه می دهد: ۵۰ دستگاه اتوبوس تندرو تا پایان سال جاری به این تعداد نیز اضافه می شود.
 
وی می گوید: امیدواریم با افزایش تعداد اتوبوس ها، بسیاری از مشکلات شهروندان رفع شود چرا که یکی از مهم ترین اولویت های شورای اسلامی کلانهشر تبریز کاهش و رفع تمامی مشکلات موجود در مسیر بی آر تی و ایستگاه های آن است.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه هفتاد درصد سفرهای درون شهری تبریز با استفاده از بی آر تی صورت می گیرد ادامه می دهد: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم سرویس دهی مناسبی در شان شهروندان تبریزی داشته باشیم و من از شهروندان به خاطر وجود برخی مشکلات معذرت می خواهم.
 
تمامی مشکلات با اضافه شدن اتوبوبوس به ناوگان حمل و نقل رفع نمی شود
محمدحسینجعفری، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز با بیان اینکه کمبود اتوبوس داریم ادامه می دهد: مساله تهیه و تامین اتوبوس برای استفاده در خط ویژه بی آر تی همواره یکی از اولویت های شورای اسلامی کلانشهر تبریز بوده  و به جد نیز پیگیر حل مشکلات مربوط به این حوزه است.
 
وی ادامه می دهد: یک برنامه ریزی دقیقی باید انجام شود که اتوبوس ها در ساعات اوج استفاده همشهریان از ناوگان حمل و نقل عمومی بویژه بی آر تی فعال تر باشند.
 
جعفری همچنین ادامه می دهد: برای حل مشکلات موجود و تامین رفاه شهروندان حتما اتوبوس خریداری می کنیم ولی در حال حاضر شهرداری با گرانی بیش از حد اتوبوس مواجه است که به همین خاطر منتظر کمک های مالی دولت برای خرید اتوبوس هستیم.
 
عضو شورای اسلامی تبریز همچنین می گوید: یکی از بهترین خدماتی که می توانیم نسبت به همشهریان ارائه کنیم تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، رایگان کردن استفاده از بی آر تی و یا جلوگیری از افزایش قیمت بلیط در راستای تشویق مردم به استفاده از وسائط حمل و نقل عمومی است.
 
اجرای پروژه های عمرانی مسیر بی آر تی سرعت اتوبوس ها را کاهش داده است
مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه نیز تنها دلیل کاهش سرعت حرکت اتوبوس ها و تاخیر در رسیدن به ایستگاه ها را اجرای چندین پروژه عمرانی موجود در میدان راه آهن، بتن غلتکی نصف راه تا میدان قونقا و چندین پروژه عمرانی دیگر عنوان می کند و می گوید: اگر هر یک از این پروژه ها، باعث تاخیر سه دقیقه ای در هر سروریس شوند در نهایت هر اتوبوس، یک ربع با تاخیر به ایستگاه می رسد.
 
فیروزیان نصب سامانه بلیط الکترونیکی در تمامی ایستگاه های اتوبوس را از مهم ترین اولویت های شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه عنوان می کند و ادامه می دهد: در سه ماهه اخیر امسال، ۳۷ دستگاه سامانه بلیط الکترونیکی در ایستگاه های اتوبوس تبریز نصب شده است که قبلا نیز تعداد این دستگاه ها در ایستگاه های اتوبوس ۱۰۰ عدد بود.
 
وی در همین راستا ابراز می دارد: در آینده نزدیک تعداد این سامانه های بلیط الکترونیکی به تعداد ۱۵۰ دستگاه افزایش پیدا می کند.
 
فیروزیان همچنین با بیان اینکه  مسئولیت نظارت بر استفاده مردم از کارت بلیط را به عهده یکی از شرکت های خصوصی واگذار کرده ایم ادامه می دهد: خوشبختانه روند مشارکت شهروندان در استفاده از کارت بلیط نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است.
 
نوسازی ۲۰ اتوبوس تندرو به مناسبت روز حمل و نقل
مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه با بیان اینکه تعداد اتوبوس های تندرو برای استفاده در خط ویژه افزایش پیدا خواهد کرد ولی تعداد دقیق آن را نمی توانم بگویم ادامه می دهد: تا جایی که اطلاع دارم شهرداری کلانشهر تبریز برای خرید اتوبوس های تندرو با برخی شرکت های خصوصی وارد مذارکره شده است.
 
وی ابراز امیدواری کرد با افزایش تعداد اتوبوس های تندرو و تکمیل پروژه های عمرانی شهرداری های مناطق در این مسیر، شاهد کاهش و رفع مشکلات مردم خواهیم بود.
 
فیروزیان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یک نمونه از لایت باکس ها را در ایستگاه اشکان خیابان نصف راه نصب کرده ایم ادامه می دهد: از تمامی شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند می خواهیم که طرح های خود را با در نظر داشتن نورگیری مناسب، ضد سرما و داشتن تبلوهای مناسب برای امور تبلیغاتی به شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه تحویل دهند تا این شرکت نیز در صورت تایید طرح و نیاز به آن طرح، هماهنگی های لازم را بعمل آورد.
 
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه در بخش پایانی سخنان خود اظهار می دارد: برنامه هایی داریم که در آینده نزدیک در ایستگاه های اتوبوس از بهترین خدمات رفاهی و فرهنگی همچون بخش کتابخوانی و روزنامه خوانی نیز استفاده  کنیم.
 
در پایان گفتنی است که مردم تبریز انتظار دارند مجموعه مدیریت شهری در اسرع وقت، سیاست های عملی مناسبی برای کاهش ازدحام مردم در ایستگاه و داخل اتوبوس ها، استفاده از کارت بلیط در تمامی مسیرهای اتوبوسرانی و به ویژه بازنگری در اصلاح یا احداث رمپ های مناسب ایستگاه های اتوبوس در جهت استفاده راحت و هرچه بیشتر مردم به ویژه افراد معلول اتخاذ کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.