| کد خبر: 188821 |

امریکا با معافیت بندر چابهار هیچ کمکی به افغانستان نخواهد کرد

دیرکل بندر چابهار به این باور است که امریکا در معافیت بندر چابهار به جهت کمک به مردم افغانستان، نه‌تنها هیچ‌گونه کمکی در این خصوص به افغانستان نخواهد کرد، بلکه با تحریم کشور ایران، به‌مراتب هزینه انتقال کالاهای ترانزیتی به افغانستان را افزایش داده و محدودیت‌های تجار افغانستان را افزون‌تر کرده است.

تین نیوز

مدیرکل بندر چابهار به این باور است که امریکا در معافیت بندر چابهار به جهت کمک به مردم افغانستان، نه‌تنها هیچ‌گونه کمکی در این خصوص به افغانستان نخواهد کرد، بلکه با تحریم کشور ایران، به‌مراتب هزینه انتقال کالاهای ترانزیتی به افغانستان را افزایش داده و محدودیت‌های تجار افغانستان را افزون‌تر کرده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا)،  بهروز آقایی در یادداشتی با عنوان  معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها آیا با شرایط موجود واقعا به افغانستان و اقتصاد هندوستان کمک خواهد کرد؟!، خاطرنشان کرده است: تحلیل‌ها حاکی از این است که تحریم ایران به‌عنوان امن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر دسترسی به افغانستان، تحریم کشور افغانستان را در مبادلات تجاری در اذهان متبادر می‌کند.

وی ادامه داده است، در خصوص کشور هندوستان نیز این نکته حائز اهمیت است که کالاهای هندوستان برای ترانزیت به افغانستان آن‌قدر گسترده، حجیم و قابل‌توجه نیست که هزینه‌های دریایی و جاده‌ای را پاسخ‌گو وجهشی در تراز اقتصادی هندوستان ایجاد کند.

 مدیرکل بندر چابهار یادآوری کرده است: بدون ایجاد قابلیت انتقال کلیه کالاهای هندوستان به کشورهای افغانستان، CIS و روسیه از طریق بندر چابهار تأثیری در مبادلات هندوستان نخواهد داشت، چراکه حجم مبادلات کالایی این کشورها بالغ‌بر 16 میلیون تن است.

 بر این اساس، به نوشته وی، معافیت بندر چابهار در صورتی برای هندوستان مزیت رقابتی خواهد داشت که انتقال کلیه کالاها با مبدأ هندوستان به مقاصد روسیه، CIS و افغانستان و بالعکس از طریق بندر چابهار، آن‌هم بدون محدودیت تبادلات بانکی و بیمه‌ای صورت پذیرد.

 آقایی در خصوص افغانستان نیز این نکته را برجسته کرده که معافیت بندر چابهار برای مردم این کشور زمانی بهره‌ور خواهد بود که ممنوعیتی برای کشتی‌های ورودی و خروجی حامل کالاهای افغانستان به بندر چابهار و از این بندر وجود نداشته و تبادلات تجاری صاحبان کالا، تجار و خطوط کشتی‌رانی در خصوص انتقالات بانکی بدون محدودیت صورت پذیرد.

 این در حالی است که پس از استثنا شدن بندر چابهار از تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته، اخیرا دستیار ویژه وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در سفری به کابل، در دیدار با سرپرست وزارت خارجه افغانستان، از تمدید معافیت بندر چابهار از تحریم‌های این کشور خبر داده بود.

 اما حالا مدیرکل بندر چابهار می‌گوید که به دلیل حجم پایین مبادلات کالاهای افغانستان و هند از طریق این بندر، استثنا شدن چابهار از تحریم‌های امریکا، تأثیری بر اقتصاد افغانستان و هند نخواهد داشت؛ درحالی‌که تحریم‌های عمومی علیه ایران هزینه انتقال کالاهای ترانزیتی به افغانستان را افزایش داده و محدودیت‌های تجار افغانستان را افزون‌تر نموده است.

  پس از ارسال اولین محموله وارداتی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار در سال 1396، در اواخر سال 1397 اولیه محموله صادراتی افغانستان به هند نیز با افزایش ظرفیت‌ها و آمادگی بندر چابهار و ارائه برخی سهولت‌ها در بندر چابهار از این طریق صورت گرفت. حال افغانستان در آستانه فرستادن دومین محموله صادراتی خود از طریق بندر چابهار به هند است.

 رییس‌جمهور افغانستان با فرستادن نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، نقش قابل‌توجهی در مستثنی شدن بندر چابهار و روابط افغانستان و ایران در مواردی که به اقتصاد و توسعه کشور آسیب وارد کند، از تحریم‌ها داشته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.