| کد خبر: 157687 |

کارشناسان پاسخ می‌دهند:

◄ ایجاد معاونت دریایی در راه‌آهن یا ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر؟

یک کارشناس حمل‌ونقل دریایی می‌گوید اگر قرار است با ایجاد معاونت جدید تغییری در حمل ریلی ایجاد شود ایجاد معاونت دریایی و بندری در شرکت راه‌آهن ضروری‌تر از ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر و دریانوردی است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل دریایی می‌گوید اگر قرار است با ایجاد معاونت جدید تغییری در حمل ریلی ایجاد شود ایجاد معاونت دریایی و بندری در شرکت راه‌آهن ضروری‌تر از ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر و دریانوردی است.

به گزارش تین‌نیوز،  «سعید کیاکجوری» این پیشنهاد را در گروه تلگرامی «جامعه بندری و دریایی» مطرح کرد و افزود: پیشنهاد تشکیل معاونت ریلی در سازمان بنادر برای توسعه فعالیت‌های ریلی قبلا از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده بود و مجدداً در مراسم روز حمل‌ونقل توسعه فعالیت‌های ریلی از طرف ایشان مطرح شد، اما به نظر من که سابقه پنج ساله در بندر شهید رجایی دارم مشکل اساسی‌ای در بارگیری، تخلیه کانتینر و سایر زیر ساخت‌ها از جمله سوزن‌های انحرافی و شانتینگ یارد و تجهیزات تخلیه و بارگیری ریلی وجود ندارد.

وی در توضیح این دیدگاه خود به تین‌نیوز، گفت: در حال حاضر راه‌آهن واگن‌های مناسب، سرعت حمل‌ونقل و هزینه مناسبی برای صاحبان کالا ندارد و به مقاصد نهایی مصرف کالا حمل‌ نمی‌شود.

این کارشناس با تاکید بر این‌که مشکلی در سازمان بنادر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: وقتی ترن وارد بندر می‌شود بارگیری با سرعت مناسب انجام و دیگر وظایف مختص سازمان بنادر نیز با شرایط نسبتا مناسب صورت می‌گیرد اما در ادامه این سیکل، مشکل وجود دارد.

کجوری خاطرنشان کرد: بنابراین آن‌چه سبب عدم رونق حمل ریلی می‌شود موضوعاتی از جمله نرخ حمل، سرعت پایین و فاصله تخلیه تا مقصد نهایی و... است. 

وی گفت: پیشنهاد نهایی من این است که اگر قرار است با ایجاد معاونت جدیدی تغییری در حمل ریلی ایجاد گردد معاونت دریایی و بندری در شرکت راه‌آهن تشکیل شود تا این معاونت بتواند اقداماتی انجام دهد که رفع این مشکلات را سرعت دهد.

کجوری تاکید کرد: یعنی اگر قرار است تغییری ایجاد شود ضروری‌تر است که فعل و انفعالی در خود راه‌آهن صورت گیرد و این شرکت نیازهایش را بشناسد و ببیند اگر این معاونت تشکیل شود این مشکلات برطرف خواهد شد یا خیر؟

ترانزیت دریایی ریلی

این دیدگاه کجوری در حالی مطرح شد که « بهروز فتحی» کارشناس لجستیک در این باره  گفت: اعتقاد دارم اینکه وزیر راه و شهرسازی به ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر توجه دارند جدای درست بودن ماهیت و یا جایگاه  آن، مشخص کننده  نقش و جایگاه بندر در پیکره لجستیک کشور است و این‌که بندر با توجه به اشراف عملیاتی و اطلاعاتی خود، می‌تواند به‌عنوان هماهنگ کننده چرخه لجستیک باشد.

وی افزود: این نگاه به یک موضوع مهم دیگر نیز توجه دارد و آن وظیفه و جایگاه صنعت بندر به رابطه با سرزمین اصلی است که می‌تواند هم از نظر سرمایه‌گذاری،  هم هدایت عملیات ریل و هم تغذیه کننده اطلاعات و اسناد باشد، لذا به‌نظرم لازم است نگاه را به این نظر وزیر تغییر داد و سعی کرد با حفظ شان و مقامی که وزیر برای بنادر قائل است، اقدام به تکمیل و بهبود این دیدگاه نمود.

فتحی تاکید کرد: تصور می‌کنم معضل بخشی‌نگری که کاملا در تضاد و مغایر با ماهیت نظام لجستیک است باعث می‌شود که ما در تله و دام فرافکنی بیفتیم و مثلا راه‌آهن را بخشی مستقل از بندر تصور کنیم. به‌جای چنین نگاهی، ضرورت دارد با توجه به احاطه بندر بر عملیات و روش‌های حمل به‌ویژه حمل کانتینری، ریل را نیز بخشی از پیکره لجستیک کشور ببینیم و شرایط را برای تغییر مود حمل از هر نظر آماده کنیم و توجه داشته باشیم که به صرف دیدن مثلا یک راه کار اسنادی همچون بارنامه سراسری بدون توجه به زیرساخت‌های عملیاتی، شرایط برای اتصال به ریل فراهم نخواهد شد.

«روزبه مختاری» عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته نیز در این مورد با اشاره به همکاری که از مدتی پیش به دلیل طرح افزایش سهم ریلی و بارنامه سراسری با راه‌آهن داشته که در این همکاری به بررسی مشکلات از زوایای مختلف پرداخته شده است، گفت: تاخیر در تمامی قسمت‌های حمل ریلی مشهود است اما نکته مهم از زمان درخواست واگن تا خروج از بندر و در انتها از زمان رسیدن با آپرین تا تخلیه در گمرکات است. هر چند از زمان سیر نمی‌توان صرف نظر کرد اما موارد بالا بسیار اهمیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه حمل ریلی در واقع گران نیست اما شیوه استفاده از ریل و توزیع کالا روی واگن باعث افزایش کرایه حمل ریل می‌شود.

بندر امام ترانزیت ریلی

به گفته وی در حمل کانتینری تجارب زیادی در باب VSL PLANING وجود دارد و حرکت مشابهی در راه آهن به‌عنوان Wagon planing لازم است تا بتوان از ظرفیت فضا به‌طور کامل استفاده کرد.

«محمد علی طباطبایی» کارشناس لجستیک نیز گفت: سهولت اتصال به سرزمین اصلی به‌خصوص شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی در مکان‌یابی بنادر در کنار مجموعه مطالعات مربوطه، وزن ویژه‌ای داشته که این امر به‌نحو احسن در بندر شهید رجایی در مقطع خاص خود انجام و اجرا شده که نتایج آن در 10 سال اول بهره‌برداری بندر کاملا مشهود بوده است.

وی اظهار کرد: مشکل از مقطعی ایجاد شد که در طرح توسعه انفجاری بندر در دو مرحله در قالب اراضی پشتیبانی، هماهنگی مطالعات ترافیکی شبکه‌های داخلی و دسترسی بندر به‌خصوص در بخش ریلی مورد توجه قرار نگرفت و به قولی در مطالعات مربوطه شتاب توسعه بندر با نیاز توسعه دسترسی‌ها مطالعه نشد به‌خصوص مطالعه مفصل‌های ارتباطی شبکه دسترسی به شبکه داخلی بندر به‌ویژه در بخش ریلی.  

این کارشناس تاکید کرد: مشکل دیگر فقدان نگاه مدیریتی و نظارت یکپارچه بر فعالیت حلقه‌های تشکیل دهنده لجستیک سرزمینی (در بخش ریلی و جاده‌ای ) و هماهنگی در نقطه شروع و اتمام ماموریت است که برداشت بنده این است که اظهارات مقام وزارت بیشتر در این محدوده  است.

به گفته این فعال بخش بنادر و دریانوردی با پرهیز از تشکیل معاونت‌های متقابل در سازمان بنادر و یا راه‌آهن و تمرکز در مفصل‌های  ارتباطی این مشکل با هزینه کمتری قابل حل است. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.