| کد خبر: 148184 |

راه‌اندازی‎خطوط جدید کشتیرانی در بندر چابهار از آبان

مدیرعامل یک شرکت حمل و نقلی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی 12 خط کشتیرانی کانتینری و جنرال کارگو بین چابهار و کشورهای آسیایی خبر داد.

تین نیوز

در دنیای کنونی سرفصل‌های شکوفایی و رشد اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی و همچنین افزایش رفاه ملت‌ها در گرو توسعه همکارى‌های گسترده اقتصادی بین‌المللی است.

امروزه موفقیت در اقتصاد جهانی و تداوم آن، مستلزم تولید و انتقال کالاهای تولید شده به بازارهای مصرف است و نیل به این مهم با ایجاد و توسعه سیستم کارآمد حمل ونقل امکان‌پذیر می‌شود،از این بابت صنعت حمل و نقل نقش مهمی در تجارت جهانی و پیشرفت اقتصادی دارد و ضمن سوددهی مستقیم بسیار بالا، یکی از عوامل تاثیر گذار در توسعه و گسترش صنایع دیگر است. ضمن اینکه کشورهایی که در "مسیرهای ترانزیتی" قرارگرفته‌اند، امکان بهره‌مندی بیشتری از این تجارت دارند، در این زمینه کشورمان به‌دلیل برخورداری از امنیت و مزیت جغرافیایی شگرف می‌تواند به‌ خوبی زمینه‌ساز توسعه تجارت و ترانزیت در منطقه باشد، چرا که ایران همیشه به‌عنوان یک مسیرترانزیتی کوتاه و مناسب مورد توجه صاحبان کالا بوده است.

فرصت‌های صادراتی از یک طرف و رشد فزاینده اقتصادی کشورهای شرق و جنوب آسیا و علاقه‌مندی آنان به تجارت با غرب از طرف دیگر، موجب شده این منطقه مورد توجه دنیای تجارت قرار گیرد. از این رو پتانسیل ترانزیت منطقه ایران که پل ارتباطی بین شرق و غرب است، برای کشورهای منطقه بسیار مهم است و این تنها زمانی می‌تواند مورد بهره برداری قرار گیرد که همسو و مرتبط با شرکای منطقه‌ای باشد و این موضوع به‌عنوان یک پیش شرط برای همکاری میان کشورهای صاحب کالا و بازارهای هدف منطقه محسوب شود.

براساس این اصل راهبردی یعنی ترانزیت کالا در اقتصاد جهانی و استفاده بهینه و استراتژیک از این موهبت الهی کشور عزیزمان که متاسفانه تاکنون در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور تعریف نشده، براحتی می‌توان با یک چرخش در مناسبات اقتصادی و تجاری خود با اقتصاد جهانی برنامه خود را تغییر داد و فارغ از اجرای طرح‌های با ارزش افزوده پایین، به خلق یک دستاورد تاریخی ملی در عرصه بین‌المللی جامه عمل پوشاند. به این معنا که با توسعه گمرکات، بنادر، خطوط حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای و همچنین با اشراف کارشناسانه به ارائه مشوق‌ها، تخفیفات و معافیت‌های عوارض گمرکی کالا با برنامه‌ریزی مدون،منجسم و هدفمند حرکت کرد و پای بر عرصه جدیدی از شکوفایی اقتصادی و مناسبات تجاری و ترانزیتی با جهان گذاشت.

البته نباید از نقش کشورهای نوظهور اقتصادی مانند چین، هند، کره جنوبی، سنگاپور،مالزی، اندونزی، ژاپن و کشورهای مستعد آمریکای لاتین، استرالیا و آفریقا و حتی خود اروپا به لحاظ فرصت‌ها و مزیت‌های جغرافیایی‌، در نیل به این هدف براحتی گذشت.

در واقع در رویکرد توسعه‌ تزانزیت کالا باید به‌خصوص، به کشورهای هدف و کمتر توسعه‌ یافته و محصور در خشکیی شرق و شمال ایران،همچون کشورهای آسیای میانه (CIS) و افغانستان نگاه ویژه، استراتژیک و بالقوه داشت.

به گزارش مارین تایمز، بر این اساس ما می‌توانیم از ظرفیت‌های توسعه‌نیافته این کشورها نهایت بهره‌برداری را در راستای رونق اقتصادی و توسعه‌یافتگی کشور انجام دهیم. کشورهای همسایه مثل افغانستان،ترکیه و آسیای میانه و همچنین کشورهای مستعد اروپای شمالی در مدل جدید ترانزیت کالای کشور قابل توجه هستند. بنابراین وجه اول، یعنی ظرفیت‌های توسعه‌یافته ی قدرت‌های نوظهور (چین،هند،کره جنوبی،ژاپن و...) و وجه دوم، ظرفیت‌های توسعه‌نیافته همسایه‌های شرقی و شمالی، در رویکرد ترانزیتی کالا تکمیل‌کننده پازل توسعه‌ای ایران به شمار می‌آید.

 

در چنین شرایطی باید بین ظرفیت‌های قدرت‌های نوظهور با ظرفیت‌های کشورهای توسعه‌نیافته حلقه اتصالی وجود داشته باشد که این حلقه، "ظرفیت‌های توسعه‌ای ایران" است. در این بین "حلقه وصل"، بندر چابهار ایران است.

 

منطقه چابهار به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد جغرافیایی و قرار گرفتن در کنار آب‌های بین‌المللی (اقیانوس هند) به‌عنوان مهم‌ترین بندر خارج از خلیج‌فارس و نزدیک به مسیر کشورهای افغانستان و آسیای میانه برای ترانزیت کالا و همچنین امن‌ترین مسیر برای کشورهای آسیای میانه-روسیه(سوآپ نفتی)، ترکیه و افغانستان برای دسترسی به کالاهای چین، هند،کره جنوبی و ژاپن و همچنین آب‌های آزاد و اقیانوس هند مطرح است.

 

همچنین برخورداری از موقعیت ژئواکونومیک وتوانایی پهلوگیری کشتی‌های بزرگ، این امکان را به بندر چابهار می‌دهد که بتواند جایگزین مناسبی برای بنادری چون دبی و کراچی بشود.

 

چابهار با اتصال به آب‌های آزاد امکان حمل دریایی از بنادر مهم شرق آسیا،چین و هند به ایران و پس از آن ترانزیت به افغانستان و آسیای میانه را فراهم کرده است. به علاوه با برنامه‌ریزی مناسب، با حمل کالا به بنادر شمالی کشور و امکان حمل مجدد کالا از طریق بندر آستاراخان روسیه،ممکن خواهد شد تا دسترسی به مسکو، بندر سن پترزبورگ، خلیج فنلاند و کشورهای اروپای شرقی فراهم شود.

 

فعال شدن کریدور حمل کالا از آسیای شرقی،چین و هندوستان به بندر چابهار و افغانستان و نهایتا دسترسی آن کشورها به آسیای میانه منافعی برای تمامی کشورهای این مسیر به همراه خواهد داشت. تقویت زیرساخت‌های مناسب برای توسعه امکانات بندری و گمرکی چابهار،در کسب درآمدهای ترانزیتی سرشار برای ایران،قابل توجه خواهد بود. به‌علاوه کاهش هزینه و زمان حمل کالا و دسترسی آسان‌تر به روسیه و سایر کشورهای اروپای شرقی برای هندوستان و چین منافع قابل توجهی خواهد داشت.

 

در همین راستا دکتر مهدی ابدالی مدیرعامل هلدینگ توسعه و تجارت پنج قاره در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز درباره راه‌اندازی خطوط بین‌المللی کشتیرانی بندر چابهار، گفت: اولین شرکتی هستیم که خطوط مستقیم تجاری- دریایی را از مبادی بنادر چین،هند،تایلند، پاکستان، عمان و امارات به مقصد چابهار راه‌اندازی کرده‌ایم،

 

وی با بیان اینکه ۷ فروند شناور تملیکی و چارتری با ظرفیت ۲ تا ۵۰ هزار تن در اختیار داریم، گفت: در صورت ایجاد ترافیک بار قابل قبول، قابلیت تجهیز تا ۱۵ شناور جهت سرویس‌های بهینه به شرکای تجاری خود را دارا هستیم.

 

ابدالی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی 12 خط کشتیرانی کانتینری و جنرال کارگو بین چابهار و کشورهای منطقه خبر داد و گفت: پس از رایزنی‌هایی که با مساعدت اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و وزارت امورخارجه با مقامات کشورهای چین، هند، پاکستان،افغانستان، عراق و عمان داشتیم و با توجه به علاقه‌مندی ایران برای راه‌اندازی خطوط کشتیرانی مستقیم از بندر چابهار، قرار است از ۲۵ اکتبر بارگیری شناورها از مبادی این کشورها به مقصد بندر چابهار آغاز ‌شود.

 

وی درباره بنادری که قرار است این 12 خط کشتیرانی در آنها تردد داشته باشند، گفت: این خطوط شامل بنادر شانگ‌های و نینگ‌‌بو از چین، 3 بندر ناواشیوا، کاندلا، موندار از هند، کراچی پاکستان، مسقط عمان، جبل‌علی، دوحه، ام‌القصر عراق و بندرعباس هستند.

 

ابدالی ادامه داد: با توجه به آماده شدن زیرساخت‌ها و تجهیز بندر چابهار به تجهیزات مدرن حمل و بارگیری و حمایت مسئولان، در نظر داریم که سهم قابل قبولی از حمل دریایی،حمل جاده‌ای و ترانزیت کالای تجاری کشورهای منطقه را تا اوایل سال آینده در اختیار بگیریم.

 

این کارشناس حمل و نقل گفت: علاوه بر شناورهای حمل کانتینر و فله بر، ناوگان جاده‌ای ما مشتمل بر ۱۵۰ دستگاه کشنده (تریلر) طراحی و تجهیز شده، که کالای تجاری پس از تخلیه در ترمینال‌های بندر چابهار، از طریق ناوگان زمینی تحویل انبار تجار و بازرگانان داخلی در سراسر کشور و یا به کشور ثالث ترانزیت خواهد شد.

 

وی با اشاره به ارائه خدمات Door to Door به مشتریان، گفت: در این نوع خدمات‌رسانی، بار تجار و بازرگانان را از مبادی بنادر چین، هند،تایلند،پاکستان، امارات و عمان تحویل و محموله‌ها را درب انبار شرکای تجاری خود تحویل می‌دهیم.

 

ابدالی با تاکید بر نقش کلیدی بانکرینگ سوخت با محوریت بندر چابهار در جذب سهم جهانی ترافیک کالا، گفت: در صورت استفاده کارشناسی و راهبردی از الگوهای موفق بین‌المللی و ارائه تسهیلات، تخفیفات و معافیت‌های گمرکی، تعدیل بوروکراسی اداری، افق روشن و قابل رقابت با بنادر مهم منطقه دور از ذهن نیست.

 

وی در پایان بر ضرورت حذف عوارض پایانه‌‌های مرزی و بندری حتی بصورت دوره‌ای،مقطعی، تشویقی و حمایتی، تاکید کرد.

 

 

 

 


 

منبع: سايت خبری مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.