| کد خبر: 132680 |

معاون عملیات بندری و دریایی خرمشهر خبر داد:

خارج سازی ۲۹ مغروقه با قرارداد ۶۲۵ میلیارد ریالی از آبراه اروند

تین نیوز

معاون اداره کل بنادر ودریانوردی خرمشهر گفت:با انعقاد قرارداد ۶۲۵ میلیارد ریالی بین سازمان بنادر و دریانوردی با یک شرکت ایرانی، ۲۹ فروند از شناورهای مغروقه از آبراه اروند خارج می شود.

 

مهران میدری در جمع نمایندگان رسانه های اعزامی به مناسبت سوم خرداد روز آزاد سازی خرمشهر ، با بیان این که از سال ۷۲ تاکنون ۱۸۰ فروند شناور مغروقه از آبراه اروند و رود کارون خارج شده که ۵۵ فروند آن از اروند و ۱۲۵ فروند آن از رود کارون بوده است، گفت: هم اکنون عملیات خارج کردن شناورهای مغروقه از آبراه اروند بیش از ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

وی گفت: در مجموع ۶۶ فروند شناور مغروقه در اروند شناسایی شده که ۱۵ فروند آن در طرف عراق، ۳ فروند در مرز مشترک و ۴۸ فروند آن در طرف ایران قرار گرفته و قرار است طبق این قرارداد ۲۹ فروند آن توسط این شرکت ایرانی به منظور تسهیل تردد شناورهای بزرگ از آبراه اروند خارج شود.

 

معاون اداره کل بنادر ودریانوردی خرمشهر با بیان این که طبق این قرارداد ۱۸ فروند از شناورهای مغروقه از اروند خارج شده است گفت: عملیات خارج کردن این مغروقه ها بیش از ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار داریم ، همه این ۲۹ مغروقه از اروند خارج شوند.

 

میدری با اشاره به عملیات خارج کردن ۲۹ شناور مغروقه از رود کارون نیز گفت: برای خارج کردن این شناورها از کارون هیچ اعتباری در اختیار ما قرار نگرفته، اما با توجه به مکاتبات لازم با سازمان منطقه آزاد اروند این سازمان موافقت کرده به علت توسعه کسب و کار در حوزه شناورسازی در مسیر رودخانه کارون ( ۱۰ شرکت کشتی سازی ) هزینه خارج کردن این مغروقه ها را بر عهده بگیرد و خارج کردن ۷ شناور مغروقه از این رودخانه از مهم ترین اولویت ها ما است و قرار است ۶ شناور مغروقه در سال ۹۶ از این رودخانه خارج شود.

 

وی گفت: پس از این که شناورهای مغروقه زمان جنگ تحمیلی از آّبراه اروند و کارون خارج شدند، عملیات لایروبی این آبراهه ها انجام می شود تا کشتی های بزرگ حمل کالا بتوانند به سهولت از این آبراهه ها بدون هیچ مشکلی تردد کنند.

 

وی یاد آورشد: بندر خرمشهر ،در شمال غربی خلیج فارس در محل تلاقی رودخانه های اروند و کارون با ۲۳۰ هکتار مساحت و ظرفیت ۵۰۰ هزار تن کالا و۲۰ پست اسلکه در استان خورستان یک از قدیمی ترین بنادر ایران است و تا بندر ام القصر عراق ۱۱۷ مایل دریایی، با بند بصره ۱۹ مایل دریایی و با بندر شویخ کویت ۱۲۰ مایل دریایی فاصله دارد و در زمینه تخلیه و بارگیری کانتینری، مسافری، نفتی و کالاهای عمومی نقش مهمی را در این منطقه ایفا می کند.

 

به گفته وی، برای افزایش ظرفیت کانتینری بندر خرمشهر قراردادی با شرکت کشتیرانی جنوب خط ایران وابسته به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده تا با اعتباری معادل ۸۶ میلیارد تومان ( ۸۶۰ میلیارد ریال ) ترمینال کانتینری آن در مساحت ۱۵ هکتاربرای تخلیه و بارگیری بیش از ۲۰۰ هزار کانتینر در سال افزایش یابد که هم اکنون ظرفیت آن سالیانه حدود ۱۳۰ هزار کانتینر است.

 

میدری با بیان این که عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر در ۲ ماه سال ۹۶ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد افزایش یافته است ، گفت: در دو ماه سال ۹۵ ۱۲۶ هزار تن کالا از این بندر تخلیه وبارگیری شد اما در دو ماه سال ۹۶ مقدار آن به ۲۱۲ هزار تن رسید ، ضمن اینکه در دو ماه ۹۶ ۷ هزار و ۱۲ کانتینر از این بندر تخلیه و بارگیری شده که در مقایسه با دو ماه ۹۵ که ۴ هزار و ۱۷۶ کانتینر بوده رشد ۶۸ درصدی داشته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.