بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

وزیر صمت از دلیل افت تیراژ تولید توسط خودروسازان پرده برداشت + خودرو گران می شود؟

عباس علی آبادی در جدیدترین اظهارنظر خودرویی خود دلیل کاهش تولید خودرو در سه ماه اول ۱۴۰۳ را چالش ارزی خودروسازان عنوان کرد.

وزیر صمت از دلیل افت تیراژ تولید توسط خودروسازان پرده برداشت + خودرو گران می شود؟
تین نیوز |

عباس علی آبادی در جدیدترین اظهارنظر خودرویی خود دلیل کاهش تولید خودرو در سه ماه اول ۱۴۰۳ را چالش ارزی خودروسازان عنوان کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، آن طور که وزیر صمت دولت سیزدهم خبر داد، محدودیت های ارزی گریبان صنعت خودرو را گرفته است. اما این همه ماجرای کاهش تیراژ تولید شرکت های خودروساز نیست و براساس صحبت های علی آبادی، شیوه جدید تخصیص ارز نیز مزید بر علت شده تا خودروسازان نتوانند آن طور که باید و شاید در جاده تولید حرکت کنند. این شیوه جدید تخصیص ارز چیست؟

آن طور که سکاندار صمت می گوید ارز مورد نیاز خودروسازان برای تولید محصولاتشان بر اساس پیش اظهاری تخصیص پیدا می کند. پیش اظهاری برای تخصیص ارز خودرو یعنی خودروسازان باید پیش از دریافت ارز برنامه تولید خود را به سمع و نظر وزارت صمت رسانده و در صورتی که مورد برنامه ارائه شده مورد تایید قرار گرفت، خودروسازان می توانند وارد پروسه تخصیص ارز شوند.

این شیوه جدید برای پرداخت ارز به شرکت های خودروساز حسابی دست و پای آنها را در تولید محصولاتشان بسته تا جایی که علی آبادی دلیل کاهش تولید خودرو در بهار ۱۴۰۳ را همین موضوع عنوان می کند. 

تولید خودروی سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور در بهار سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت بیش از 12 درصدی مواجه شده است. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع تا پایان خرداد 1403 حدود 203 هزار و 800 دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند. 

اما سه خودروساز بزرگ کشور در همین بازه زمانی در سال گذشته حول و حوش 232 هزار و 400 دستگاه محصول سواری تولید کردند. بنابراین شاهد هستیم که تولید خودروی سواری در بهار امسال به نسبت بهار 1402 با کاهش حدود 28 هزار و 600 دستگاه همراه بود. 

البته وزیر صمت دولت سیزدهم خوش بین است که مدیران خودروساز به این شیوه جدید عادت می کنند و با تطبیق دادن برنامه تولبد خود با شیوه پیش اظهاری برای دریافت ارز می توانند در ماههای باقی مانده تا پایان سال نه تنها تیراژ تولید را بالا ببرند بلکه از تیراژ تولید سال گذشته؛ یعنی یک میلیون و ۳۵۵ هزار دستگاه فراتر رفته و تولید خودرو در کشور به قله یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی برسند.

البته به نظر می رسد با توجه به چالشهای متعدد این وعده ها بیشتر به سنگ بزرگی شبیه است که تیر صمت به آن نمی خورد. برخی تحلیلگران معتقدند اجرای این شیوه ها سرعت عرضه خودرو به بازار را کاهش داده و قیمت خودرو در بازار مستعد بالا رفتن قیمت بازاری خودرو از ناحیه کاهش عرضه شرکت های خودروساز خواهیم بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.