عکس | دکمه جادویی موتورسیکلت جدید بی ام و
ابداع فناوری تعویض خودکار میان حالت های تعویض خودکار و دستی دنده و تعبیه یک دکمه برای آن روی فرمان موتورسیکلت
شرکت بی ام و آلمان کار جالبی برای موتورسیکلت جدید خود انجام داده و آن ابداع یک فناوری تعویض خودکار میان حالت های تعویض خودکار و دستی دنده و تعبیه یک دکمه برای آن روی فرمان است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شرکت بی ام و فناوری جدیدی به نام دستیار تعویض خودکار(ASA) را معرفی کرده است که با کلاچ و گیربکس موتورسیکلت کار می کند تا تعویض دنده ای نرم تر، سریع تر و دقیق تر را ارائه دهد.
دستیار تعویض خودکار جدید بی ام و به طور کامل نیازی به کار کردن کلاچ توسط موتور سوار را از بین می برد، اما فقط در صورتی که وی اینطور بخواهد.
به بیان ساده تر، وقتی این دکمه در حالت M قرار گیرد، درست مانند یک موتورسیکلت معمولی عمل می کند و تعویض دنده با کلاچ و به صورت دستی انجام می پذیرد. با این تفاوت که اگر بخواهید موتور را خاموش کنید، به طور خودکار تغییر می کند.
همچنین در حالت D که حالت تعویض خودکار دنده است، دنده ها بر اساس نحوه استفاده موتورسوار از موتورسیکلت به طور خودکار تغییر می کنند.
اگرچه مزیت تعویض دستی دنده این است که موتورسیکلت کاملا در اختیار موتورسوار قرار می گیرد، اما قطعا هیچ کس نمی تواند به خوبی یک رایانه دنده ها را به موقع عوض کند.
یک رایانه و محرک های الکترومکانیکی مرتبط با آن می توانند تعویض دنده را خیلی سریع تر از آنچه که می توان انتظار داشت، انجام دهد. واحد کنترل موتور(ECU) و واحد کنترل انتقال یک مزیت اضافی دارند، به این دلیل که تمام حرکت آن چرخ دنده ها و کلاچ ها را نظارت می کنند و تا رایانه با دقت زیادی دنده ها را عوض کند. این واحد آنقدر سریع کار می کند که از توانایی انسان خارج است و هیچ انسانی نمی تواند این کار را با چنین دقت و سرعتی انجام دهد.
بله، ضربه زدن به پدال دنده و تعویض دنده های متوالی، بخش بزرگی از لذت موتورسواری است و موتورسواران بسیاری ممکن است به همین دلیل از سیستم تعویض دنده خودکار اجتناب کنند، اما زیبایی سیستم دستیار دنده خودکار(ASA) جدید بی ام و این است که یک چیز دائمی نیست و این همان چیزی است که این دکمه جادویی را خاص می کند، چرا که بدین ترتیب موتورسواران می توانند بین حالت های دستی یا خودکار تنها با فشردن یک دکمه انتخاب کنند.
برای عاشقان موتورسواری هم مواقعی وجود دارد که کشیدن اهرم کلاچ خسته کننده می شود. مثلا وقتی در یک روز گرم در یک ترافیک گیر کرده باشند و مچ دست آنها شروع به گرفتگی کند.
همچنین شتاب گیری و کاهش شتاب همواره ثابت ارائه شده توسط ASA می تواند یک تجربه لذت بخش برای موتورسوار باشد. حتی وقتی سریع پیش می روید، احتمالاً با قرار گرفتن دکمه جادویی ASA در حالت D سریع تر حرکت خواهید کرد. ضمن اینکه این سیستم تعویض دنده را بر اساس دور موتور تنظیم می کند.
شرکت بی ام و هنوز جزئیات بیشتری درباره ASA فاش نکرده هنوز توضیح نداده است که این فناوری چه زمانی در دسترس خواهد بود، چقدر هزینه خواهد داشت و روی کدام موتورسیکلت ها در دسترس قرار خواهد گرفت.
اینکه این نوآوری جدید چقدر موثر است چیزی است که در هنگام موتورسواری با آن عیان خواهد شد.
در حالی که این فناوری در ابتدا پیرامون موتور دوقلوی بزرگ باکسر طراحی شده است، اما توانایی تعویض سریع دنده ها به عامل مهمی در دستیابی به استانداردهای آلایندگی در آینده تبدیل خواهد شد، بنابراین احتمالا طولی نخواهد کشید که این فناوری در سراسر جهان به کار گرفته شود.