حل ناترازی بنزین با اسقاط خودروهای فرسوده
هم اکنون ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که طبق گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی با خروج آنها از چرخه، روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.
هم اکنون ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که طبق گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی با خروج آنها از چرخه، روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، هر خودروی فرسوده تقریباً روزانه ۴.١٣ لیتر مصرف مازاد بنزین دارد که با نرخ ٧٠ سنت قیمت فوب خلیج فارس، ٣۵ هزار تومان محاسبه می شود که نسبت به مصرف بنزین آزاد، هر یک خودروی فرسوده ، ١٣٢ هزار و ١۶٠ تومان بنزین بیشتر در روز مصرف می کند که این عدد در سال به ۴٨ میلیون و ٢٣٨ هزار تومان می رسد.
در پیمایش ١٠٠ کیلومتر، بهترین خودروهای ما هفت لیتر مصرف سوخت دارند، در حالی که این عدد در خودروهای خارجی سه لیتر است.
به تازگی جلیل سالاری گفته است: تولید در داخل کشور بیش از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، میزان مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر، مصرف سی ان جی حدود ۲۰ میلیون تخمین زده شده یعنی ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می شود.
وی اظهار کرد: لازم است در حوزه کیفی سازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام جدی شود. هم اکنون ۳.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: به موازات تولید بنزین، احداث پالایشگاه های نو و کیفی سازی باید در دستور کار قرار گیرد و در عین حال در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی گام های جدی برداریم، از این رو همسو با این هدف طرح هایی در زمینه کیفی سازی و تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اجرای طرح های توسعه ای در شرکت های پالایشی برای تثبیت ظرفیت تولید بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.
هرچند که بر اساس آمار ارائه شده توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، روند اسقاط این خودروها طی سال های اخیر روندی صعودی داشته که مقایسه میزان اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه نخست سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ نشانگر افزایش اسقاط خودروها بوده اما همچنان خودروهای فرسوده یکی از عوامل مصرف بی رویه سوخت در کشور است.
افزایش ۳ برابری اسقاط خودروهای فرسوده در ۶ ماه امسال
ظرف مدت شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، حدود ۷۰۰۰ دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده بود، در شش ماهه ۱۴۰۰ به ۷۵۰۰ دستگاه رسید و در شش ماهه ۱۴۰۱، به ۱۰ هزار دستگاه نزدیک شد، اما در مدت مشابه سال جاری (شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۲) این عدد سه برابر شده و ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده است.
بر اساس آمار، از این ۳۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده، ۶۱ درصد سهم طرح نقدی (تحویل خودروی فرسوده توسط دارندگان خودروی فرسوده به مراکز اسقاط و دریافت وجه نقد خودروی فرسوده)، ۲۸ درصد سهم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده (که دارنده خودروی فرسوده، با اسقاط خودروی خود، خودروی نو تحویل می گیرد) و ۱۱ درصد نیز سهم طرح جایگزینی تاکسی ها بوده است.
خودروهای فرسوده یکی از عوامل ناترازی بنزین
با این حال کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی نیازمند افزایش عملکرد برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و تنوع بخشی به سبد سوخت هستیم، سودانی، کارشناس حوزه انرژی در همین رابطه به ایسنا گفت: افزایش تولید انرژی موضوع جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، ضمن اینکه در کنار افزایش تولید باید به موضوع بهینه سازی مصرف نیز توجه شود، چراکه در شرایط فعلی چاره ای جز کاهش مصرف سوخت، تنوع بخشی به سبد سوخت و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیست.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه خودروسازی نیز باید به سمت تولید خودروهای دارای استاندارد جهانی برویم، اظهار کرد: با ایجاد سازوکاری باید میزان مصرف سوخت را کاهش داد، تردد خودروهای تک سرنشین و تنوع بخشی سبد سوخت می تواند ثمرات مثبتی در این حوزه به همراه داشته باشد.
این کارشناس حوزه انرژی افزود: علاوه بر این به جای اینکه کارت سوخت برای هر خودرو باشد، می توان سازوکاری را لحاظ کرد تا برای هر کارت ملی که دارنده خودرو است کارت سوخت صادر شود چراکه از این طریق می توان توزیع سوخت را سامان دهی کرد.
سودانی با تاکید بر اینکه برای رفع ناترازی و بهینه سازی مصرف سوخت دستگاه های متولی متعددی صاحب نقش هستند و نباید تنها وزارت نفت را متولی این موضوع دانست، گفت: خودروهای فرسوده و بی کیفیت زیادی در سطح کشور در حال تردد هستند که علاوه بر مشکلات آلودگی هوا به ناترازی بنزین در کشور دامن زده اند. باید خودروهای با کیفیت وارد کنیم و در مقابل خودروهای فرسوده را اسقاط کنیم.
وی با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده نقش زیادی در حل ناترازی بنزین دارد، اظهار کرد: اکنون زمان آن رسیده تا با نگاه جدی تری به موضوع تنوع بخشی سبد سوخت، اسقاط خودروهای فرسوده، ورود خودروهای برقی و بهینه سازی مصرف توجه شود.
لزوم تنوع بخشی سبد سوخت
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به لزوم تنوع بخشی سبد سوخت، اظهار کرد: تنوع بخشی سبد سوخت در شرایط فعلی هرچند یک راهکار کوتاه مدت نیست اما لازم است که مورد توجه قرار بگیرد، درحال حاضر خودروهای برقی در دنیا توسعه یافته است و می توان در ایران نیز این خودروها را توسعه داد، همچنین در حوزه خودروهای سی ان جی سوز نیز اقدامات خوبی در دولت صورت گرفته اما این بخش جای کار زیادی دارد که دولت باید توجه بیشتری به آن داشته باشد.
مشخص نیست مخاطب این سخنان مسئولان در مورد الزام اسقاط خودروهای فرسوده چه کسانی است وقتی خودشان در حرکتی کاملا برخلاف قانون و مصالح ملی الزام به اسقاط ناوگان فرسوده را برای شماره گذاری کامیونهای وارداتی حذف کردند و بهترین فرصت را برای اسقاط حداقل سی هزار دستگاه ناوگان فرسوده پرمصرف به شدت آلاینده و کاملا ناایمن سنگین را سوزاندند که خسارتهای بیشمار این عمل غلط و خلاف سالیان سال بر دوش مردم و رانندگان سنگینی خواهد کرد !!!!!!