| کد خبر: 264727 |

شاهین با موتور TU5 تولید می شود

تولید آزمایشی شاهین پلاس با موتور TU5پلاس ظاهراً در گروه خودروسازی سایپا آغاز شد.

تین نیوز

سایپا از ماه ها قبل برنامه داشت تا شاهین پلاس را با موتور ME16 به بازار ارائه کند. اما تولید آزمایشی شاهین پلاس با موتور TU5پلاس حاکی از این است که نمونه های ابتدایی این خودرو با موتور ایران خودرو به دست مشتریان می رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایران جیب، پیش از معرفی شاهین پلاس با موتور TU5پلاس باید کمی به عقب تر برگردیم. ماه ها قبل اعلام شد که موتور این محصول سایپا را مگاموتور تولید خواهد کرد. این موتور که ME16 نام داشت، در واقع همان TU5 پلاس ایران خودرو است.

اما سایپا باور دارد که موتور ME16 مگاموتور بهتر از نمونه ایران خودرو است. چراکه به باور این خودروساز داخلی، نقشه موتور ME16 مستقیماً توسط سایپا از سیتروئن دریافت شد. اما ایران خودرو با مهندسی معکوس به نقشه موتور TU5 پلاس دست یافته است.

سایپا طبق توافقی که با ایران خودرو داشت، تصمیم گرفت که خود موتور TU5 پلاس را تولید نکند. در واقع قرار بود که این موتور، مستقیماً از ایران خودرو خریداری شود و در زیر درب موتور شاهین پلاس قرار گیرد.

اما گویا پس از انعقاد این قرارداد همکاری، مگاموتور قصد داشت تا با استفاده از طرح و نقشه موتور TU5پلاس، موتور ME16 را تولید کند. پس از اطلاع ایران خودرو از چنین تصمیمی، ظاهراً این دو خودروساز برای همکاری با یکدیگر به توافق نرسیدند.

از همین رو می توان بیان کرد که شاهین پلاس با موتور TU5پلاس صرفاً در نمونه های آزمایشی تولید خواهد شد. احتمالاً پس از تولید و تست نمونه های آزمایشی، این محصول سایپا را با موتور ME16 که با طرح و نقشه سیتروئن (به عنوان شریک پژو) ساخته شد، خواهیم دید.

گیربکس شاهین پلاس سایپا هم توسط Landai تولید می شود. همانطور که می دانیم، این گیربکس که شش سرعته است در محصولات ایران خودرو هم وجود دارد. گیربکس های Landai از لحاظ قیمت نهایی ارزانتر از گیربکس های DAE هستند. به همی جهت، سایپا هم مثل ایران خودرو در جهت ارزان سازی محصولات خود حرکت می کند. اما قیمت محصولات این خودروساز مرتباً در حال افزایش است.

گیربکس های ارزان شش سرعته اتوماتیک (AT) Landai بسیار زودتر از نمونه های تولیدی توسط DAE مستهلک می شوند. کیفیت ساخت پایین این گیربکس موجب می شود که در طولانی مدت، مشتری هزینه نگهداری بیشتری برای استفاده از آن پرداخت کند. اما به واسطه قیمت تمام شده، خودروساز می تواند این گیربکس را ارزان بخرد و گران به مشتری بفروشد.

اگر موتور ME16 مگاموتور واقعاً براساس طرح و نقشه اصلی سیتروئن تولید شده باشد، می توان گفت که این موتور دقیق تر و کارامدتر از TU5پلاس ایران خودرو است که براساس مهندسی معکوس نمونه پژویی تولید شد. اما این نکته را زمانی دقیق تر می توان بیان کرد که موتور ME16 در طولانی مدت، در فضای شهری تست شود.

در نهایت باید دید زمانی که درب موتور شاهین پلاس را بالا می زنیم، لوگوی پژو را بر روی موتور TU5پلاس مشاهده خواهیم کرد؟ یا سایپا در نهایت می تواند توسط مگاموتور به فناوری ساخت موتور ME16 دست پیدا کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.