| کد خبر: 262624 |

اسقاط خودروهای فرسوده از اولویت‌ های کاهش آلودگی هوا

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را از اولویت های کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود دارد که به عنوان منبع آلایندگی هوا باید برنامه ای برای حذفشان در نظر گرفته شود.

تین نیوز

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را از اولویت های کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود دارد که به عنوان منبع آلایندگی هوا باید برنامه ای برای حذفشان در نظر گرفته شود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، داریوش گل علیزاده  با بیان اینکه در حوزه هوا و تغییر اقلیم، دو بحث وجود دارد که یکی از آن ها قانون هوای پاک است، اظهار کرد: این قانون از سال ۹۶ جایگزین قوانین نحوه جلوگیری از آلودگی هوا شد که در آن با احصای حدود ۱۷۶ تکلیف برای دستگاه ها به منظور تقویت ارزیابی عملکرد، سامانه ای طراحی شد و دستگاه هایی که در این قانون مکلف به اجرا هستند با وظایف خود آشنا شدند و این سامانه در اختیار دولت و دستگاه های نظارتی قرار گرفته است.

وی با اشاره به عملکرد دستگاه ها در زمینه قانون هوای پاک افزود: مطابق با نظرسنجی تأثیر اسقاط خودروهای فرسوده در آلودگی هوا مشخص شد، اجرای آن در بهبود هوای پاک ۱۰ درصد اثر دارد، مبحث استاندارسازی سوخت مصرفی وسایل نقلیه ۱۰.۸ درصد، بهینه سازی و مصرف سوخت خانگی و صنایع ۱۰.۵ درصد، توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی ۹.۲ درصد، ارزیابی عملکرد مبتنی بر بودجه ۷.۲ درصد، تجهیز نیروگاه ها به سیستم های کنترلی ۷.۲ درصد، توسعه انرژی های تجدیدپذیر ۶.۱ درصد و استانداردسازی سوخت مصرفی صنایع و نیروگاه ها ۵.۹ درصد است.

۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود دارد

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را یکی از تکالیف اصلی دستگاه اجرایی دانست و تصریح کرد: از حدود ۳۷ میلیون وسیله نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت، نزدیک به ۱۶ تا ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور داریم که به عنوان یکی از منابع اصلی آلاینده هوا در شهرهای بزرگ نقش ایفا می کنند.

وی با اشاره به اینکه مطابق قانون هوای پاک طی دو سال گذشته حدود ۲۹ هزار خودرو فرسوده اسقاط شده است، گفت: بر اساس ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو که اصلاحیه آن در مجلس و شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفته است، خودروهای تولید داخل مکلف شدند ۲۵ درصد از تولیدات خود را به اسقاط خودروهای از رده خارج تخصیص دهند.

گل علیزاده درباره اسقاط خودروهای وارداتی اظهار کرد: چنانچه خودروهای وارداتی کمتر از استانداردهای تولیدی شرکت ها باشد، به ازای هر دو دستگاه وارداتی یک خودرو اسقاط می شود، همچنین موضوع اسقاط موتورسیکلت ها فرسوده، استفاده از حمل ونقل پاک و تاکسی های الکترونیکی در دستور کار شهرداری است.

وی با بیان اینکه بر اساس برگزاری جلسات تاکید کردیم در کلان شهرهایی که آلودگی هوا دارند، اولویت بر خودروهای الکتریکی باشد، نه دیزلی افزود: اگر قرار است ناوگان حمل ونقل عمومی را توسعه دهیم و نوسازی کنیم نباید دیگر به سمت اتوبوس های دیزلی و تاکسی های بنزین سوز برویم و باید میزان خودروهای برقی را افزایش دهیم.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: اکنون نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار وسایل نقلیه برگه اسقاط برای موتورسیکلت و سواری تولید داخل لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه تعداد روزهای ناسالم در نیمه نخست سال جاری با پدیده گردوغبار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: در فصول تابستان با ترکیبات آلی فرار ناشی از انتشارات بخارات بنزین و نیترات نیتروژن مواجه هستیم که با قرارگیری در وضعیت گرمای شدید خورشید به عنوان آلاینده ثانویه ازن تشکیل می شود و شاهد این نوع آلودگی هوا در تابستان هستیم.

گل علیزاده درباره اینکه با انباشت آلاینده ها که منشأ انتشار آن بیشتر، صنایع و منابع متحرک است و نقش بخش خانگی هم دور از انتظار نیست در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی دما مواجه می شویم، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح کنترل انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه ها و انبارها و نیز مباحث پایش نشت بخارات بنزین خودروها می توانیم آلایندگی های اولیه را نظارت کنیم و این میزان از آلایندگی ها را کاهش دهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم 0 0

    واقعا خود مسئولین از تکرار این مطالب خسته نشده اند ؟!! مخاطب این سخنان چه کسانی یا کجا هست ؟!!! همه که این مطالب را میدانند اما به عمل که میرسد حتی قانونی را که تصویب کرده بودید را هم حذف میکنید و 26000 دستگاه کامیون وارداتی را بدون اسقاط ناوگان فرسوده و آلاینده شماره گذاری کردید ؟!!!!