| کد خبر: 262408 |

گزارشی از روند واردات خودروهای نو و کارکرده به کشور

سازمان بازرسی از دولت خواست که در اسرع وقت، نسبت به صدور دستورالعمل و آیین نامه مربوط به واردات خودروهای کارکرده، اقدامات لازم را انجام ده

تین نیوز

سازمان بازرسی از دولت خواست که در اسرع وقت، نسبت به صدور دستورالعمل و آیین نامه مربوط به واردات خودروهای کارکرده، اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ۲۸ خرداد امسال با تصویب مجلس، واردات خودروهای کارکرده برای تنظیم بازار خوردو مجاز شد و 31 تیر همین سال محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای به سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور قانون واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ کرد. پس از آن مطالباتی از سوی جامعه مطرح شد.

ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست شورای عالی قوه قضاییه و در پاسخ به سوالات رییس قوه قضاییه درباره فرآیند ایفای تعهد خودروسازان در قبال خریداران و شماره گذاری خودروهای تولیدشده و همچنین سایر جنبه های مرتبط با تولید و عرضه خودرو گفت: علی رغم طرح مطالبی طی روزهای گذشته در برخی مطبوعات پیرامون احتکار خودروهای این دو شرکت خودروساز، همکاران ما در سازمان بازرسی طی بررسی هایی که انجام دادند به این موضوع نرسیدند.

وی افزود: شرکت ایران خودرو در سال جاری ۲۶۷ هزار و ۶۲۰ خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۵۴ هزار و ۸۰۳ دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و ۱۳ هزار و ۷۸۶ دستگاه نیز در سیر شماره گذاری هستند؛ همچنین قریب به ۱۷ هزار خودروی این شرکت هنوز به دلیل مشکلات مربوط به استاندارد یا سایر مسائل، فاکتور نشده اند.

وی ادامه داد: شرکت سایپا نیز در سال جاری ۲۴۵ هزار و ۴۵۳ دستگاه خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۲۶ هزار و ۶۶۲ دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و همچنان ۱۲ هزار و ۱۸۷ خودرو به دلیل عدم اخذ مجوز از سازمان استاندارد یا مشکلات محیط زیستی، شماره گذاری نشده اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با روند واردات خودروهای نو و کارکرده به کشور گفت: با وجود آن که مدت زیادی از تصویب قانون مربوط به واردات خودروهای کارکرده می گذرد، اما هنوز دستورالعمل و آیین نامه واردات این خودروها از سوی دولت صادر نشده و به همین دلیل، تاکنون واردات خودروی کارکرده به کشور نداشته ایم. انتظار ما از دولت این است که در اسرع وقت، نسبت به صدور دستورالعمل و آیین نامه مربوط به واردات خودروهای کارکرده، اقدامات لازم را انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به ثبت نام حدود ۳۳ هزار نفر برای واردات خودروهای نو به کشور گفت: تا امروز کمتر از ۴ هزار دستگاه خودرو نو به گمرکات کشور وارد شده و از این تعداد، کمتر از دو هزار دستگاه ترخیص شده اند.

وی با اشاره به آمار پایین خودروهای وارداتی نو به گمرکات کشور طی مدت گذشته اظهار کرد: مشکلاتی نظیر «روند اخذ مجوز استاندارد خودروها»، از جمله دلایل اصلی آمار پایین خودروهای وارداتی نو به گمرکات کشور طی مدت اخیر بوده است.

کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه هم در این جلسه، یکی از عوامل اجرای ناقص احکام قضایی را متواری بودن محکومان دانست و گفت: راهکار سند تحول قضایی برای حل این مشکل، ایجاد یک سامانه اطلاعاتی برای محکومان متواری است و هم اکنون باید اعلام کنیم که این سامانه با همکاری بسیار خوب دادستانی کل کشورعملیاتی شده است.

وی در همین راستا، بر بکارگیری دستگاه های کنترل تردد در تمامی مراجع قضایی تاکید کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.