| کد خبر: 256729 |

◄ سکته در تحویل 200 هزار خودروی ثبت نامی ؛ تولید ایران خودرو متوقف شد

ایران خودرو در نامه‌ای به وزارت صمت از توقف تولید خودرو در اردیبهشت ماه به دلیل کمبود ارز خبر داده و گفته است که امکان تحقق تعهدات کامل خود برای تحویل خودرو به مشتریان را تا پایان سال ندارد.

تین نیوز

به گزارش تین‌نیوز، مدیران صنعتی دولت وعده داده‌اند تا در پایان سال جاری، حدود یک میلیون و 600 هزار خودرو تولید شود؛ وعده‌ای که در صورت تحقق می‌تواند بخش بزرگی از تقاضای انباشت شده و واقعی را پاسخ دهد و به عنوان یک اهرم جدی در کاهش دلال بازی‌ها در بازار خودرو و کم شدن گپ قیمتی بین بازار و کارخانه نقش ایفا کند.

کارشناسان خودرو نظر متفاوتی در خصوص این وعده دارند برخی عنوان می‌کنند این موضوع تنها در حد شعار خواهد بود چرا که با اقدامات دستوری نمی‌توان در صنعت خودروسازی تحول ایجاد کرد.

از سوی دیگر، برخی تولید ۱.۶ تا ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری چندان دور از دسترس نمی‌دانند چرا که اگر وزارت صمت برنامه‌ریزی مدونی داشته باشد می‌توان امیدوار بود که تا پایان سال این عدد محقق شود.

توقف تولید خودرو به دلیل کمبود ارز

به‌تازگی نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است که نشان می‌دهد ایران خودرو از اردیبهشت ماه تولید را به دلیل کمبود ارز متوقف کرده است.

در نامه‌ای که ایران خودرو به معاون وزیر صمت نوشته اعلام کرده است که به دلیل عدم تامین ارز در سال جاری و خالی شدن موجودی کالاهای انبارهای این شرکت و تامین‌کنندگان، در هفته گذشته توقف متعددی در خط تولید این شرکت روی داده است.

در ادامه این نامه آمده است: پیرو ابلاغ و الزام وزارت مبنی بر برنامه‌ریزی تولید 900 هزار خودرو در سال 1402 و عرضه این برنامه در سامانه یکپارچه خودرو، در ماه‌های گذشته مکررا ریسک‌های این الزام به دفتر صنایع خودرو منعکس شده بود.

نامه ایران خودرو

اما متاسفانه به دلیل ریسک‌های متعدد و کمبود ارز خطوط تولید متوقف شده  و به دلیل برنامه فشرده و استفاده از حداکثر ظرفیت و روزهای کاری امکان جبران عقب افتادگی تولید تا پایان سال امکان‌پذیر نخواهد بود.

این شرکت برآورد کرده است که با ادامه این روند تا پایان سال بیش از 200 هزار خودرو از تعهدات مربوط به سال 1402 تحویل نشده باشد که این تعداد می‌تواند تبدیل به یک بحران اجتماعی شود.

در انتهای این نامه درخواست شده است که به منظور افزایش تیراژ تولید روزانه و تحویل خودرو مشتریان با حداقل تاخیر، نسبت به تامین ارز مورد نیاز اقدامات ویژه صورت بگیرد.

علت عدم حضور ایران خودرو در طرح دوم سامانه یکپارچه

در حالی شرکت ایران خودرو از توقف تولید به دلیل کمبود ارز خبر داده است، کمیسیون صنایع مجلس، به دنیای خودرو گفته است: فکر نمی‌کنم مسائلی که خودروسازان و قطعه‌سازان در مورد تامین ارز مطرح می‌کنند، صحیح باشد. شرایط تولید مانند گذشته است تغییری در این خصوص نداشته‌ایم. خودروسازی‌ها مانند گذشته ارز دریافت کرده و برای تولید تلاش می‌کنند. خودروهای تولیدی هم چندان ارزبری بالایی ندارند.

لازم به ذکر است که ایران خودرو در طرح دوم سامانه یکپارجه خودرو شرکت نکرده و دلیل آن را  پاسخ گویی بهتر به مشتریان و ایفای تعهدات ایجاد شده در موعد مقرراعلام کرده است.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.