| کد خبر: 249517 |

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ خودرو/ آیا بورس موجب افزایش قیمت می شود؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تبریز خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری در صنعت خودرو 3 رخداد را تجربه خواهد کرد نخست، قیمت دستوری از بین می‌رود. دوم، قرعه کشی حذف خواهد شد و سوم، عرضه خودرو از طریق بورس انجام می‌شود.

تین نیوز

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تبریز خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری در صنعت خودرو 3 رخداد را تجربه خواهد کرد نخست، قیمت دستوری از بین می رود. دوم، قرعه کشی حذف خواهد شد و سوم، عرضه خودرو از طریق بورس انجام می شود.

به گزارش تین نیوز، ابراهیم مددیان  با تایید خبر افزایش 10 تا 15 درصدی نرخ خودرو در 20 روز گذشته، افزود: رکود بر بازار خودرو حاکم است و خرید و فروش قابل توجهی انجام نمی شود؛ به عبارت دیگر بازار در شرایط رکود تورمی است و خریدها باهدف سرمایه گذاری انجام می شود، به این معنا که خرید از سوی مصرف کننده واقعی انجام نمی شود و خریداران فقط می خواهند ارزش پولشان را حفظ کنند.

وی با اشاره به آخرین نرخ خودروهای داخلی در بازار، گفت: پراید 225 میلیون تومان، تیبا 230 میلیون تومان، 206 تیپ2 که یک ماه پیش 300 میلیون تومان بود امروز 348 میلیون تومان شده؛ به عبارتی 15 درصد نرخ این خودرو گران شده است.

به گفته این فعال صنفی؛ ارز، سکه، مسکن و خودرو جزو خط های موازی سرمایه گذاری در ایران محسوب می شوند که به موازی هم افزایش پیدا می کنند.  نرخ دلار و سکه در بازار ثابت شده اما همچنان نرخ خودرو روند صعودی خود را حفظ کرده است و در این میان عدم عرضه می تواند عامل اصلی افزایش نرخ خودرو باشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تبریز تصریح کرد: هرچند پیش بینی ایجاد ثبات در این بازار دشوار است اما امیدواریم که بازار خودرو تا عید سامان پیدا کند.

مددیان با پیش بینی 3 رخداد در صنعت خودرو تا پایان سال جاری، اضافه کرد: نخست، قیمت دستوری از بین می رود. دوم، قرعه کشی حذف خواهد شد و سوم، عرضه خودرو از طریق بورس انجام می شود. ایران خودرو حدود دو ماه است که عرضه خودرو در بورس را آغاز کرده و قیمت 207 که 460 میلیون تومان بود بعد از عرضه در بورس 370 میلیون شده است و فاصله قیمت بازار تا کارخانه اینگونه کاهش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان با دیدگاه شما مخالف هستند و بر این باورند که قیمت خودرو در ایران بالا نیست به همین دلیل برخی از کشورها از جمله ارمنستان و ونزوئلا متقاضی خرید خودروهای ایرانی هستند؟ گفت: بستگی دارد که خودرو تولید ایران به کدام کشورها صادر شود؛ عراق ها پراید تولید ایران را نپذیرفتند آیا تولیدکنندگان ایرانی می توانند در برابر تولیدات کره جنوبی حرفی برای گفتن داشته باشند؟ بدون تردید آنها موفق تر هستند.

مددیان با بیان اینکه خودروسازان داخلی همواره از زیان انباشته سخن می گویند، خاطر نشان کرد: باید منتظر بمانیم که عرضه خودرو بعد از فروش آن در بورس اصلاح می شود؟ اگر عرضه متعادل نشود قیمت ها همچنان روند صعودی خود را حفظ خواهند کرد و عرضه در بورس به پله ای برای افزایش قیمت خودرو تبدیل خواهد شد؛ عرضه باید مبتنی بر نیاز بازار باشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در پایان مردم را قربانی اصلی افزایش نرخ ها دانست و افزود: حدود 2 ماه پیش یک خانم بازنشسته به نمایشگاه من برای خرید کوئیک مراجعه کرد آن زمان قیمت این خودرو 180 میلیون بود خریدار حدود 150 میلیون داشت بعد از دو ماه که برای خرید به ما مراجعه کرد قیمت آن حدود 230 میلیون شده است و وی از خرید منصرف شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.