| کد خبر: 245572 |

◄ آمار خودروهای سرقت شده در سال ۱۴۰۱

سخنگوی فراجا از سرقت ۲۰ هزار دستگاه خودرو در ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: متاسفانه بالغ بر ۹۰ درصد این محصولات ساخت داخل بوده است.

تین نیوز

سخنگوی فراجا از سرقت ۲۰ هزار دستگاه خودرو در ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: متاسفانه بالغ بر ۹۰ درصد این محصولات ساخت داخل بوده است.

به گزارش تین نیوز، سردار مهدی حاجیان در نشست خبری صبح امروز که در ستاد فراجا برگزار شد، با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان گفت: پلیس برای برگزاری مراسم‌های ماه محرم در آماده‌باش کامل است و امنیت آن‌ها را به طور کامل تامین خواهیم کرد. پلیس‌یاران نیز در هیات‌ها و تکایا و مساجد فعال شده‌اند.

وی در ادامه به سرقت خودرو اشاره کرد و گفت:  برابر آمارهای پلیس از ابتدای سال تا پایان تیر ماه بیش از ۲۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه به سرقت رفته که حدود ۹۱ درصد آن از سوی ماموران پلیس کشف شده است.

سخنگوی فراجا افزود: متاسفانه ۹۰ درصد خودروهای سرقتی ساخت داخل کشور بوده‌اند. از این میان حدود ۷۸ درصد خودروها مربوط به قبل از سال ۸۸ و مابقی نیز پس این سال تولید شده بودند.

سخنگوی فراجا ادامه داد: در این زمینه لازم است شرکت های خودروسازی توجه بیشتری به سیستم ایمنی و ضد سرقت خود داشته باشند و آن را برابر استانداردها به‌روز کنند.

اعلام نوع پرسرقت ترین خودروها

حاجیان در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه کدام خودروها دارای بیشترین سرقت بودند، گفت: در میان محصولات سایپا پراید، وانت، تیبا و ساینا و در میان محصولات ایران خودرو نیز پژو، سمند و پیکان جزو پر سرقت ترین محصولات بودند که مدل اکثر آن‌ها مربوط به قبل از سال ۸۸ است.

وی با تاکید بر اینکه همه باید به سمت پیشگیری از جرم حرکت کنیم، گفت: در این زمینه برخی خلأهای قانونی نیز وجود دارد که باید نسبت به رفع آن اقدام شود. تمام دستگاه های ما باید به سمت پیشگیری از جرم حرکت کنند.

حاجیان یکی دیگر از روش های پیشگیری از جرم را ثبت قطعات خودرو و دسترسی پلیس به سامانه مربوط به آن اعلام و اظهارکرد: زمانی که سرقت های مربوط به خودرو رخ می دهد، سارقان یا خودرو را سرقت و قطعات آن را جدا می کنند یا از همان ابتدا اقدام به سرقت قطعات خودرو می کنند. این قطعات به فروش می رسد و روی خودروهای دیگری نصب می شود اما اگر قطعات خودرو ثبت شود، امکان پیگیری آن‌ها به راحتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه وقوع هر سرقت خودرو حدود ۴۰ نفر را درگیر می کند، گفت: علل وقوع سرقت را بررسی و حتی راهکارهایی نیز برای آن پیدا کرده ایم اما این راهکارها را اجرایی نکرده ایم.

حاجیان ادامه داد: بر اساس این راهکارها باید شرایط طوری شود که هیچ تعمیرگاهی حق نصب لوازم یدکی دست دوم را قبل از آنکه منبع آن ثابت شود، نداشته باشد همچنین باید شرایطی فراهم شود تا هیچ تعمیرگاهی اجازه صافکاری و تعمیر خودروهای تصادفی را نداشته باشد، مگر اینکه مجوز آن از سوی پلیس صادر شود. این طرح در بسیاری از کشورهای جهان نیز اجرا می‌شود.

سخنگوی فراجا با بیان اینکه معامله اموال مسروقه مجازات حبس از شش ماه تا سه سال را دارد، گفت: فروشندگان لوازم یدکی دست دوم باید اصالت و منبع آن را احراز کنند وگرنه پلیس با آن برخورد خواهد کرد. قطعه سازان نیز باید قطعه های خود را نشان‌دار و بانک اطلاعاتی از آن ایجاد کنند و این بانک را در اختیار پلیس نیز قرار دهند. ما در حال حاضر با ایران خودرو و سایپا تبادلاتی داریم اما هیچ دسترسی به بانک اطلاعاتی قطعه سازان نداریم و باید این بانک اطلاعاتی مشترک بین پلیس، خودروساز و قطعه سازان ایجاد شود.

کشف پرونده بزرگ قاچاق فرآورده های نفتی

حاجیان از رسیدگی به یک پرونده بزرگ مربوط به قاچاق مشتقات و فرآورده های نفتی در استان گلستان خبر داد و گفت: این پرونده پس از حدود یک سال کار اطلاعاتی از سوی ماموران پلیس امنیت اقتصادی در استان به اجرا درآمد. در جریان این پرونده تنها حین اجرای عملیات ۴۵۰ هزار لیتر مشتقات نفتی از تانکرها کشف شد. مجرمان این قاچاق را با پوشش هیدروکربنات انجام و در جریان آن مشتقات نفتی را به کشورهای شرقی کشورمان قاچاق می کردند.

وی افزود: در بررسی بیشتر ماموران مشخص شد که مجرمان در پوشش ۱۴ شرکت صوری از حدود یکی - دو سال پیش اقدام به این فعالیت مجرمانه و تاکنون ۴۰ میلیون لیتر مشتقات نفتی و محصولات پتروپالایشی را قاچاق کرده اند. دامنه فعالیت این افراد در پنج استان بود و ۱۵ نفر از اعضای اصلی آن از جمله دو سرکرده آن در استان های گلستان و قم دستگیر شدند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    من یه دفترچه خریدم توش اموزش داده بود خیلی خوب بود نکات کلیدی ضد سرقت کردن خودرو رو گفته بود

  • محمد 0 0

    پیجش تو روبینو فک کنم امنیت خودرو بود به انگلیسی بود