| کد خبر: 240792 |

ساز و کار واردات خودرو در سال آینده مشخص شد

جهت توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل، مقرر شد در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست‌های کلی نظام مجوز واردات خودرو صادر شود.

تین نیوز

جهت توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل، مقرر شد در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست‌های کلی نظام مجوز واردات خودرو صادر شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان در نشست علنی امروز- شنبه(۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی با بند الحاقی ۱ تبصره ۷ موافقت کردند.

مهرداد گودرزوند چگینی با پیشنهاد اصلاح کل در این تبصره گفت:در این تبصره بحث مجوز واردات خودرو و رقابتی شدن است این مجوز باید زمینه رقابتی کردن ساخت خودرو در کشور را ایجاد کند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در این واردات به آن پرداخته نشده موضوع کامیونت است که   واردات کامیونت های یخچالدار باید در این تبصره مورد توجه قرار گیرند .

امیرآبادی: مصوبه مجلس موجب خروج ۵ میلیارد دلار ارز از کشور می‌شود

احمد امیر آبادی فراهانی در پیشنهاد حذف کل در این تبصره گفت:  این موضوع حداقل ۵ میلیارد دلار خروجی ارز  برای کشورخواهد داشت و مشکلاتی را برای کشور به بار خواهد آورد.

نماینده مردم قم بیان داشت: ما نسبت به عملکرد خودروسازان راضی نیستیم رییس جمهور هم در بازدید اخیر خود از خودروسازان بر کیفیت تاکید کردند و اینکه باید فکری برای واردات خودرو کرد.

وی افزود:مجلس قانون منع واردات خودرو را وضع نکرد خود دولت تصمیم گرفته است که خودرو را وارد نکند دولت می تواند واردات خودرو را آزاد کند اگر مجلس واردات خودرو را آزاد کند مجددا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مخالفت می کند و اتفاقی که می افتد قیمت خودرو خارجی کاهش می یابد و سرمایه داران خودرو خریداری می کنند و دوباره قیمت افزایش می یابد.اجازه دهید مجلس در این زمینه تصمیم گیری نکند.

نمایندگان با پیشنهاد امیرآبادی مبنی بر حذف کل این بند مخالفت کردند.

الیاس نادران نماینده تهران در موافقت با حذف این بند گفت: این تصمیم فوق العاده مهم است در کمیسیون صنایع  این رفت و برگشت بین شورای نگهبان و مجلس بارها تکرار شد و به جایی نرسید.

نادران: مصوبه مجلس موجب واردات خودروهای لوکس می‌شود

نماینده مردم تهران اضافه کرد: ما توقعی ایجاد می کنیم که  بعد در مقابل نمی توانیم مشکل را علاج کنیم این مصوبه برای واردات خودروهای ارزان قیمت نیست.

وی تاکید کرد: قبلا پیشنهاد میرتاج الدینی در مورد خودرو های 10 هزار یا 20 هزار دلاری  مطرح شد یعنی خودرو ارزشمند ؛خودروهای هیبریدی غیر از لکسوز و ماشین های لوکس  و لندکروز چه خودروهای هستند؟

نادران بیان داشت:این پیشنهادات منافع ملی و مردم را در نظر نمی گیرد. با این مصوبه صاحبان قدرت می توانند ماشین های گران قیمت وارد کنند.

وی افزود: استدعا دارم به حذف ماشین های سواری رای دهید قطعا شورای نگهبان این مصوبه را رد می کند.

بر اساس بند الحاقی ۱- به منظور تأمین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، پرسرعت و قطار شهری و تکمیل طرحهای نیمه تمام در خطوط ریلی و بخش راهسازی، اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده ها، توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل، به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاستهای کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات به صورت ذیل توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی از محل ارز غیرصادراتی(خود و دیگران) با تعرفه ورودی که به تصویب هیأت وزیران می رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی جدول شماره(۵) این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید:

اقلام وارداتی عبارت است از:

۱- تعداد ۵۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۲۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز (هیبریدی و برقی)

۲- تعداد ۱۰.۰۰۰ دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده

۳- تعداد ۱۰.۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری و درون شهری

۴- تعداد ۱.۰۰۰ دستگاه واگن و واگن یخچال دار

۵- تعداد ۵.۰۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راه سازی اعم از نوساخت یا حداکثر پنج سال ساخت

 منابع واریزی از محل جداول و ردیف­های هزینه­ای مربوط به مصرف می‌­رسد.

 مجلس شورای اسلامی در حالی این بند را به بودجه الحاق کرد که، آیت الله رییسی پس از بازدید از مجموعه‌های خودروسازی دستور داد: در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.