| کد خبر: 231424 |

خطاهای فاحش که به ماشین ما آسیب می‌زند

◄ چند توصیه کاربردی برای نگهداری بهتر از خودرو

اجتناب از برخی اشتباهات در نگهداری از خودرو، می‌تواند جلوی هزینه‌های سنگین را بگیرد.

تین نیوز

اجتناب از برخی اشتباهات در نگهداری از خودرو، می‌تواند جلوی هزینه‌های سنگین را بگیرد.

یک فرد به طور متوسط سالانه ۲۰ هزار کیلومتر با خودروی شخصی خود طی می‌کند. در طول این ۲۰ هزار کیلومتر اگر بعضی از مسائل خیلی ساده یا کوچک را نادیده بگیرید، یا در راه می‌مانید یا راهی تعمیرگاه می‌شوید. در اینجا چندین مورد از اشتباه‌های نگهداری خودرو یا عادت‌های اشتباه در حفظ خودرو به‌طور خلاصه بیان می‌شود.

با موتور سرد راه نیافتید

سامانه پاشش مستقیم با افزودن کمی بنزین بیشتر خیلی زود موتور را به درجه حرارت ۴۰ درجه می‌رساند. اما بدانید که همین پاشش بیشتر سوخت روانکارها را بخار می‌کند و به دیواره سیلندرها آسیب می‌زند.

با موتور داغ به رانندگی ادامه ند‌هید

 در روزهای بسیار گرم پیمودن مسافت خیلی طولانی برای واترپمپ و ترموستات و سرسیلندر مضر است و می‌تواند هزار تا ۱۵۰۰ دلار هزینه داشته باشد. همیشه سطح مایعات خنک‌کننده را هم چک کنید.

به علائم روی داشبورد توجه کنید

داشبورد خودرو به هیچ عنوان برای دکور ساخته نشده، حین رانندگی هر از گاهی نگاهی به درجه‌های روی داشبورد پشت فرمان بیندازید مخصوصا چراغ چک و چراغ روغن را خیلی جدی بگیرید.

استفاده مداوم از دنده معکوس

 بدترین حالت موقعی است که خودرو هنوز در حال حرکت رو به جلو است و شما دنده عقب می‌زنید؛ معمولا همان جا اتفاقی نمی‌افتد اما این عادت بد، پیامدهای خودش را دارد.

 

تا چراغ باک روشن نشود پمپ بنزین نمی‌روید: موضوع فقط در راه ماندن و دبه بنزین بالا بردن نیست، سر راه باک تا موتور قطعاتی مثل فیلتر،‌ کنیستر و... نصب هستند که مهم‌ترین آسیب را پمپ سوخت می‌بیند. این پمپ با بنزین خنک می‌ماند و خود بنزین برای آن جنبه روانکاری دارد.

مراقب چاله‌ها و سرعت‌گیرها باشید

چاله‌ها در آمریکا سالانه ۳ میلیارد دلار خسارت به خودروها وارد می‌کنند. از تایرها گرفته تا چرخ‌ها، لوله اگزوز، سیستم تعلیق و حتی بدنه و شاسی.

صداهای غیرطبیعی را جدی بگیرید

 درد در انسان نشانه بیماری است و صدای غیرطبیعی هم برای خودرو نشانه وجود یک عیب است. خودروی شما با زبان بی‌زبانی به شما حالی می‌کند که یک جای کار عیب دارد.

با آب جوش یخ روی خودرو را نشکنید

این روزها دیگر شیشه خودرو فقط شیشه خالی نیست، انواعی از آنتن‌ها، بخاری‌های ریز جاسازی شده در شیشه و... وجود دارند که وقتی شیشه یخ می‌زند و شما آب جوش می‌ریزید، دیگر به روز اول باز نمی‌گردند.

ترمز دستی را فراموش نکیند

عدم استفاده از ترمز دستی باعث می‌شود فشار سرازیری و سربالایی به جای آنکه روی چرخ‌ها و ترمز‌ها باشد روی سیستم انتقال قدرت و چرخ‌دنده‌های گیربکس است.

از روغن توصیه شده کارخانه را استفاده کنید

 کمترین کاری که در حق خودرویتان می‌توانید انجام دهید، تعویض به موقع روغن و آن هم استفاده از روغنی است که خود کارخانه توصیه کرده.

بنزین نامناسب نزنید

 در اکثر کشورهای دنیا درصد خلوص،‌ اُکتان و خیلی از ویژگی‌های بنزین‌ها با هم فرق می‌کند، برای همین بهتر است توصیه کارخانه را رعایت کنید و استانداردهای سوخت را جدی بگیرید.

تایرها را به موقع عوض کنید

 کمتر پیش می‌آید که افراد چهار حلقه لاستیک زمستانی بخرند و در زمستان آنها را جایگزین کنند اما به هر حال این هم یکی از اشتباه‌های رایج در نگهداری از خودرو است.

 

به موقع کارواش بروید

‌تمیز نگه داشتن خودرو فقط برای حفظ ظاهر نیست، جلوی آسیب را هم می‌گیرد.

از مواد شوینده نامناسب استفاده نکنید

 با همان شوینده‌هایی که ظرف خانه را می‌شویید نباید به جان خودرو بیفتید. خودرو هم برای خودش مواد شوینده خاص دارد.

به باد تایرها توجه کنید

معمولا بعد از مدتی باد تایرها کم می‌شود. ترکیدگی در سرعت بالا بسیار خطرناک است و بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که باد تایرها کم یا زیاد است.

از هر نوع آب و گلی رد نشوید

آب از یک عمقی بیشتر باشد به سیلندرها آسیب می‌زند و ممکن است در پیستون‌ها هیدرولاک به وجود آورد.

 

ترمزهای شدید نگیرید

این کار باعث گرمای شدید در قطعات مرتبط مثل تایرها،‌ چرخ‌ها و سیستم تعلیق می‌شود و به لنت‌های ترمز آسیب وارد می‌آورد.

تعویض روغن را پشت گوش نیاندازید

وقتی عمر روغن به آخر می‌رسد به لجن تبدیل می‌شود و این لجن در داخل موتور رسوب می‌کند. ابتدا از خودرو دود سفید مشاهده می‌شود بعد هم به قیمت سرسیلندر تمام می‌شود.

به جای مواد خنک‌کننده در رادیاتور آب نریزید

 کم شدن آب رادیاتور باید با آب مخصوص رادیاتور جبران شود. آب رادیاتور مواد شیمیایی خاصی دارد که جلوی داغ شدن زیاد یا یخ زدن آب را می‌گیرد.

داخل موتور را حتما چک کنید

هر خودرو ۶ مایع حیاتی دارد، روغن موتور، خنک‌کننده‌ها، روغن ترمز،‌ روغن هیدرولیک، روغن فرمان و روغن گیربکس البته اگر مایعات برف پاک‌کن را حیاتی حساب نکنیم. کم شدن این مایعات حتما روی دست شما خرج می‌گذارد.

 

سرویس‌های دوره‌ای را پشت گوش نیا‌ندازید

شمع خودرو، تسمه‌ها و... نیاز به بازدید دارند و بد نیست هر شش ماه یک بار یک آچارکشی صورت بگیرد.

عدم استفاده از باربند و بار روی سقف خودرو

 بار اضافی و عدم توزیع مناسب آن روی خودرو روی درگ (drag) خودرو تاثیر نامطلوبی دارد. علاوه بر آسیب به سیستم تعلیق، فرمان‌پذیری خودرو را کاهش می‌دهد و احتمال سقوط و ایجاد حادثه هم دارد.

دست‌تان را از روی دنده بر‌دارید

این کار باعث خوردگی و کاهش عملکرد مطلوب می‌شود.

پای چپ‌تان را از روی کلاچ بر‌دارید

وقتی لازم نیست، پای خود را از روی کلاچ بردارید. چون وقتی برنمی‌دارید، کلاچ‌تان درگیر می‌ماند و زودتر خورده و فرسوده می‌شود.

برای فیلتر بنزین اهمیت قائل باشید

در هر چند بار تعویض روغن باید صافی بنزین را هم عوض کنید.

خودرو را به تعمیرگاه‌های غیرتخصصی و عمومی ‌ببرید

ممکن است نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش گران‌تر و از خودراضی‌تر باشند اما حداقل مطمئن‌تر هستند.

از قطعات یدکی متفرقه استفاده نکنید

اصلا دنبال پیدا کردن قطعه ارزان‌تر نباشید، قطعه ارزان‌تر حتما دلیلی برای ارزانی دارد و آن کیفیت پایین‌تر است.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.