| کد خبر: 227528 |

بررسی رفتار متقاضیان خودرو؛

◄ چرا خریداران خودرو از بازار شب عید استقبال نمی کنند؟

آیا ما قبل از عید خودرو خریداری کنیم یا نه دست نگه داریم چرا که در 1400 با برداشته شدن تحریم ها و گشایش های بین المللی قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟

تین نیوز

امسال نیز مانند سال های گذشته انتظار می‌رفت که بازار کاهالای مختلف در شب عید گرم باشد از جمله بازار خودرو که در سال های اخیر نوسانات زیادی به خود دیده است. درواقع به دلیل آنکه این کالای مصرفی به شدت تحت تاثیر قیمت ارز قرار دارد شاهد رشد چشم گیر قیمت انواع محصولات به خصوص از زمان تحریم کشور بوده ایم به گونه ای که الان دیگر این کالا بیشتر مانند مسکن به یک کالای سرمایه ای در کشور تبدیل شده تا مصرفی. اما امسال برخلاف سال های گذشته بازار خودرو چندان گرم نیست و مصرف کنندگان در یک سردرگمی و دوراهی خریدن و نخریدن به سر می برند.

درواقع بعد از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا (جوبایدن) و با روی کار آمدن یک دولت محافظه کار احتمال بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم ها وجود دارد بنابراین احتمال دارد که قیمت بسیاری از کالاها از جمله خودرو که مستقیم تحت تاثیر دلار است کاهش یابد. مذارکرات کشورهای اروپایی و آمریکا در هفته های اخیر در رابطه با توافق بین المللی یا همان برجام این سیگنال مثبت را به کشور داده که شاید تحریم ها برداشته شود و رونق اقتصادی بواسطه آن دوباره به کشور بازگردد. به همین دلیل برخی از متقاضیان بازار خودرو همچنان برای خرید شب عید دست نگه داشته اند. اما آیا گشایش هایی در سطخ بین الملل رخ خواهد داد و تجارت های خارجی دوباره رونق خواده گرفت؟

در این باره نظرات و دیدگاه های مختلفی وجود دارد برخی از کارشناسان معتقدند که باتوجه به زیان شرکت های داخلی خودرساز و نیز کاهش عرضه نسبت به تقاضا در کشور به خصوص در سال های اخیر امکان ندارد که با وجود برداشته شدن تحریم ها خیلی سریع قیمت ها کاهش یابد، بنابراین بهتر است مردم خودروی مورد نیاز خود را خریداری کنند. اما از ان طرف عده ای دیگر بر این باورند که با توافق های احتمالی در آینده و برداشته شدن تحریم ها بازگشایی های رخ خواهد داد و بدین طریق قیمت برخی از کالا ها از جمله خودرهای خارجی کاهش خواهد یافت.

با این حال باتوجه به تجارب ما در سال های گذشته حتی اگر توافق های بین المللی شکل گیرد و تحریم ها برداشته شود تاثیرات آنها خیلی سریع در کشور نمایان نخواهد شد؛ چرا که نوسانات در بازار خودرو درواقع به طور کامل تحت تاثیر تحریم ها نیست بلکه تصمصمات غلط و مدیریت نادرست باعث ایجاد قیمت های نجومی و فاصله بسیار زیاد قیمت کارخانه با بازار است. نتیجه چنین رفتارهایی درواقع زمینه ایجاد رانت و حضور دلالان در بازار خودرو شده است که حالا این صنعت مهم را به بن بست رسانده است.

در آن سو ما شرکت های خودروساز دولتی را داریم که هر سال نه تنها با وجود انحصار بازار داخلی و حمایت ها پیشرفتی نداشته اند  بلکه بر زیان آنها نیز افزوده شده است که نتیجه این رویکردها شرکت های خودروساز زیان دهی بوده است که مانند یک غده سرطانی در کشور ریشه دوانده اند و به این زودی ها نمی توان از شر آنها خلاص شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.