| کد خبر: 219806 |

◄ آیا قیمت خودرو دوباره افزایش خواهد داشت؟

بر اساس گزارش‌ها رفت‌وآمد خودروسازان به شورای رقابت زیاد شده و احتمالا باید در انتظار مجوز جدید افزایش قیمت‌ها از سوی شورای رقابت باشیم. آن هم بر اساس تصمیم عجیب و بحث‌برانگیز شورایی که قرار بود وضعیت بازار خودرو رو ساماندهی کند.

تین نیوز

بر اساس گزارش‌ها رفت‌وآمد خودروسازان به شورای رقابت زیاد شده و احتمالا باید در انتظار مجوز جدید افزایش قیمت‌ها از سوی شورای رقابت باشیم. آن هم بر اساس تصمیم عجیب و بحث‌برانگیز شورایی که قرار بود وضعیت بازار خودرو رو ساماندهی کند.

به گزارش تین‌نیوز، افزایش بی‌سابقه قیمت خودروهای داخلی در 2 سال اخیر سبب شد تا سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی با تشکیل کمیته خودرو به مشکلات این صنعت رسیدگی کرده و از افزایش بی حد و مرز قیمت ها در بازار جلوگیری کنند. قیمت‌هایی که مرزهای تازه‌ای را می‌شکستند. اما نتیجه این «هم‌افزایی» تصمیمی عجیب بود.

افزایش قیمت هر سه ماه!

28 تیرماه سال جاری رئیس شورای رقابت با تاکید بر اینکه شورای رقابت امسال تکلیف دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را مشخص کرده است، گفت: برای آن دسته از خودروهایی که قیمت پایه نداشته و جدید تولید شده‌اند شورای رقابت روش کلینیک را در قیمت‌گذاری اجرایی می‌کند.

رضا شیوا با اشاره به اینکه شورای رقابت به خودروسازان این اجازه را داده است که هر سه ماه یک بار با توجه به تغییرات قیمتی هزینه‌های تولید درخواست محاسبه نرخ تورم بخشی را از بانک مرکزی داشته باشند، اظهار داشت: بر همین اساس اگر خودروسازان خواستار تغییر قیمتی محصولات خود آن هم هر سه ماه یک بار باشد باید درخواست خود را به وزارت صنعت اعلام و با دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تصمیم نهایی در مورد تغییر قیمت‌ها توسط ستاد تنظیم بازار گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه شورای رقابت امسال تکلیف دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را مشخص کرده است، افزود: این دستورالعمل تا پایان سال هیچ تغییری نخواهد کرد.

رئیس شورای رقابت در خصوص مطرح شدن تعیین قیمت خودرو آن هم به روش کلینیک، گفت: برای آن دسته از خودروهایی که قیمت پایه نداشته و جدید تولید شده‌اند شورای رقابت روش کلینیک را در قیمت‌گذاری اجرایی می‌کند به نحوی که از هفت تا ۱۰ متخصص در حوزه خودرو درخوست نموده تا با بررسی مستنداتی که در اختیار آنها قرار گذاشته شده ضمن توجه به هزینه تمام شده خودرو قیمت پایه محصولات جدید تعیین می‌شود.

شیوا اضافه کرد: این روش فقط برای خودروهایی که قیمت پایه نداشته و تولید جدید هستند استفاده می‌شود و در مابقی خودروها دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مصوب شورای رقابت اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید

نگاهی به تعداد متقاضیان خرید خودرو در فروش‌های فوق العاده خودروسازان

قیمت‌ها در بازار خودرو، حبابی و غیر واقعی است

تشدید محدودیت قیمت‌گذاری در سایت‌های خرید و فروش خودرو

 

فصل تازه قیمت‌ها از راه رسیده است؟

حالا گزارش‌ها نشان می‌دهد رفت‌وآمد خودروسازان به شورای رقابت دوباره زیاده شده و شاید که باید منتظر افزایش دوباره قیمت‌ها باشیم. افزایشی که شرایط را دشوارتر از همیشه خواهد کرد. گرچه نگاهی به بازار خودرو در روزهای اخیر هم نشان می‌دهد که قیمت‌ها دوباره بر مدار افزایش قرار گرفته است. 

بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو اعتقاد دارند شرکت‌های خودروسازی تلاش می‌کنند تا به هر شکل ممکن از حاشیه زیان فاصله بگیرند و به سوددهی تولیدات برسند. اما با روشی که می‌بینیم. روشی که فشار آن را مصرف‌کننده تحمل خواهد کرد. ظاهرا هیچ اراده‌ای قادر نیست تا شرکت‌های خودروسازی را مسیری که در آن قرار گرفته‌اند منحرف کند. باید دید آیا رزم حسینی وزیر جدید صمت که وعده چنین کاری را داده است، موفق خواهد شد.

 

 

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.