| کد خبر: 189458 |

چرا قیمت خودرو به سراشیبی افتاد؟

رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید وعده خودروسازان برای تزریق تعداد بالای خودرو به بازار موجب شده است که قیمت‌ها هیجانی کاهش داشته باشد.

تین نیوز

رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید وعده خودروسازان برای تزریق تعداد بالای خودرو به بازار موجب شده است که قیمت‌ها هیجانی کاهش داشته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت‌ها در بازار خودرو ریزشی شد و خودرو‌های داخلی بین یک تا ١٠‌میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که خودرو‌های خارجی هم روند کاهش قیمت را در پیش گرفته‌اند.

با این وجود زمانی افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید وعده خودروسازان برای تزریق تعداد بالای خودرو به بازار موجب شده است که قیمت‌ها هیجانی کاهش داشته باشد.

این درحالی است که فرهاد احتشام‌زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو هم از شروع ترخیص خودرو‌های وارداتی معطل در گمرک می‌گوید و توضیح می‌دهد که این موضوع تاثیر اندکی روی بازار خودرو‌های خارجی گذاشته است.

کاهش قیمت به شرط افزایش عرضه

قیمت خودرو در بازار کاهشی شده است. با این حال بسیاری از دست‌اندرکاران معتقدند که بازار این روز‌ها خلوت‌تر از همیشه است و نه خریداری به بازار ورود می‌کند، نه فروشنده‌ای در این نوسان قیمتی پیدا می‌شود.

زمانی افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان این‌که بازار کشش افزایش دوباره قیمت‌ها را ندارد، گفت: «در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های فروش خودرو، روزی حداقل ٥ دستگاه و هفته‌ای حدود ٤٠ دستگاه خودروی صفر می‌فروختند، اما حالا در بهترین شرایط تعداد فروش خودرو به ٥ دستگاه در هفته نمی‌رسد.»

او در رابطه با چرایی کاهش قیمت می‌گوید: «براساس آن‌چه سایپا اعلام کرده تا مهر ماه قرار است ٢٢٠‌هزار خودرو به بازار عرضه شود. انتشار این خبر جو روانی مثبتی را در بازار ایجاد کرد و موجب کاهش قیمت‌ها شد.»

او با بیان این‌که در صورت افزایش عرضه خودرو، قیمت‌ها دوباره کاهش پیدا خواهد کرد، ادامه داد: «البته این موضوع به شرطی ادامه پیدا می‌کند که عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و خودروسازان نسبت به تحویل خودرو‌ها به مشتریان سرعت بیشتری داشته باشند.»

این فعال بازار در رابطه با تاثیر قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت بر قیمت‌ها در بازار هم گفت: «بازگشت شورای رقابت تنها زمانی می‌تواند موثر باشد که روند عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز به روال سابق برگردد، در غیر این صورت بازگشت شورای رقابت دردی از بازار دوا نخواهد کرد.»

به گفته او، شورای رقابت تنها می‌تواند روی قیمت‌های کارخانه دخالت کند، درحال حاضر مشکل قیمت‌های بالایی است که در بازار گفته می‌شود.

در بازار چه خبر است؟

آن‌گونه که فعالان بازار می‌گویند قیمت پراید از ٥٧‌میلیون تومان حالا به حدود ٥٤‌میلیون تومان رسیده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ نیز قیمت ٤٨‌میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده است که نشان می‌دهد این خودرو به نسبت هفته گذشته حدود یک‌میلیون تومان ارزان‌تر شده است.

از بازار تیبای صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این خودرو با قیمت ٥٦‌میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود که نسبت به هفته گذشته ٣‌میلیون تومان افت داشته است. ساینا هم در هفته گذشته به قیمت ٦٣‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان رسید. این خودرو نیز مانند تیبا صندوق‌دار کاهش حدود ٣ میلیونی تومانی را تجربه کرده است.

در بخش خودرو‌های داخلی نیز ساندرو استپ‌وی از ٢٤٠‌میلیون تومان به ٢٠٥‌میلیون تومان، پژو٢٠٧ اتومات از ٢٠٥‌میلیون تومان به ١٧٩‌میلیون تومان، پژو٤٠٥ از ٩٣‌میلیون تومان به ٨٣‌میلیون تومان، سمند ال‌ایکس از ٩٧‌میلیون تومان به ٨٦‌میلیون تومان، پژو٢٠٦ تیپ ٢ از ١١٠‌میلیون تومان به ٩٦‌میلیون تومان و پژو ٢٠٦تیپ ٥ از ١٣٠‌میلیون تومان به ١١٦‌میلیون تومان رسیده است.

اما کاهش قیمت‌ها در خودرو‌های مونتاژی شیب تندتری داشته و قیمت محصولات این خانواده بین ٥٠ تا ١٠٠‌میلیون تومانی کاهش یافته‌اند. به‌عنوان نمونه خودرو پژو٢٠٠٨ از ٤٨٠‌میلیون تومان به ٣٦٠‌میلیون تومان، اکسنت از ٣٧٠‌میلیون تومان به ٣٠٠‌میلیون تومان و هایما اس٧ از ٤٠٠‌میلیون تومان به ٣١٠‌میلیون تومان رسیده است.

با وجود این‌که ترخیص خودرو‌های در گمرک مانده هم آغاز شده، اما قیمت خودرو‌های وارداتی کاهش کمتری را تجربه کرده‌اند. درحال حاضر سوناتا هیبرید، ۷۹۰‌میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. سانتافه با قیمت ۹۸۰‌میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. توسان هم با قیمت ۸۳۰‌میلیون تومان در بازار موجود است. النترا درحال حاضر ۵۴۰‌میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.