| کد خبر: 216368 |

خودروسازان مردم و مسئولان را گول می‌زدند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از خودروسازان به موضوعاتی از قبیل وضعیت دریاچه ارومیه، فرسایش خاک و تجهیزات محیط بانان پرداخت.

تین نیوز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از خودروسازان به موضوعاتی از قبیل وضعیت دریاچه ارومیه، فرسایش خاک و تجهیزات محیط بانان پرداخت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری با بیان اینکه متوسط بارش در ایران ۸۰ میلیونی، از ۲۰۰ میلیمتر بیشتر نیست، اظهارکرد: ما درمورد آب دو مشکل داریم؛ نخست اینکه تفکر کم آبی برای سیاستگذاران و تصمیم گیران ما تفکر سختی است و دیگری هم خود واقعیت کم آبی است.

وی با تأکید بر اینکه کل سیاست‌های توسعه‌ای و آمایشی باید به محوریت آب برگردد، گفت: تولید محصولات کشاورزی با آب دریا قیمت تمام شده محصولات را بیش از ۱۰ برابر قیمت جهانی افزایش می‌دهد و توجیهی هم ندارد بنابراین ما باید با کم آبی بسازیم و در حقیقت انتخاب اجباری ماست. ما حق انتخاب نداریم و همه سیاست‌های ما به ویژه در بخش‌های پرمصرف مانند کشاورزی باید دگرگون شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین روزگار سخت و محدودیت‌های بسیار گسترده‌ای را برای حاکمان و تصمیم گیران در آینده نزدیک پیش بینی کرد و گفت: تصمیم گیران آینده باید از خیلی از خواسته‌ها و آرزوهایشان صرف نظر کنند به ویژه که اگر قرار بر افزایش جمعیت کشور هم باشد البته وقتی بر اساس علم جهانی به این نتیجه برسیم که تا چه اندازه می‌توان از آب استفاده کرد آن وقت سیاستمداران آزادند که بر مبنای سیاستهای جهانی و داخلی تعیین تکلیف کنند.

وی افزود: در این شرایط محدودیت آبی، دو مشکل دیگر به مصرف آب اضافه شده است؛ ما قبلا برای نیازهای زیست محیطی، آب تخصیص نمی‌دادیم چون آب مازاد داشتیم و خود به خود بخش عمده‌ای از این نیازها با سرریز سدها و رودخانه‌ها و آب دادن تالاب‌ها و دشتها تامین می‌شد و پدیده گرد و غباری هم نبود اما الان این نیازها هم اضافه شده و سالانه حدأقل بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد مترمکعب از همین آب را باید به نیازهای زیست محیطی تخصیص دهیم در غیراین صورت دچار پیامدهایی مثل گردغبار خوزستان خواهیم شد که هزینه‌های سرسام آوری هم دارد.

کلانتری درباره پیامدهای فرسایش خاک اظهار کرد: فشار جمعیت فعلی با وضعیت اکولوژیک کشورمان همسو نیستند و فرسایش خاک هم به عنوان یکی از این فاکتورها هم به آب ربط دارد و هم به سیاست‌های دیگری که ناشی از کم آبی هستند.

وی افزود: با افزایش دام در کشور، فشار بر مراتع هم بیشتر شد و پوشش گیاهی از بین رفت. از طرف دیگر توسعه کشت دیم و شخم زدن مراتع هم تتمه پوشش گیاهی را از بین برد و در نهایت فشار دوبارکشت به افزایش فرسایش خاک منجر شد.

سالانه ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک داریم

کلانتری متوسط فرسایش خاک سالیانه در ایران را ۱۶ تن در هکتار (معادل ۰. ۷ دهم میلیمتر عمق خاک) اعلام کرد و گفت: این در حالیست که طبیعت هر ۴۰ سال یک میلیمتر خاک تشکیل می‌دهد اما در حال حاضر سالانه ۰. ۷ دهم میلیمتر فرسایش داریم و این از بعد اکولوژیک بسیار وحشتناک است و اینها حاصل سیاست‌های کوتاه مدت برای تولید بیشتر است که هزینه آن را نسل‌های بعدی خواهند پرداخت.

وی حفظ حقوق نسل‌های آینده را از اصول توسعه پایدار برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه ما به هیچ وجه به این اصل عمل نمی‌کنیم چراکه حفظ حقوق نسل‌های بعدی برای نسل موجود ما معنایی ندارد.

کلانتری همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار کارکنان محیط زیست در سال ۹۲ گفت: متاسفانه کسی در سیاست گذاری‌های بخشی به این نکته که محیط زیست برای نسل های بعدی هم هست، توجه ندارد و مجالس شورای اسلامی هم یا به غلط لایحه دولت را تصویب می‌کنند و یا طرح‌های من دراوردی را، درحالی که شورای نگهبان و مراجع ذیربط باید جلوی تصویب این قوانین و تصمیمات را بگیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اذعان به اینکه سیاست بهره برداری از منابع آب و خاک کشور پایدار نیست،اظهارکرد: ما ۷۰ درصد خودکفا شدیم و ۳۰ درصد مابقی را هم باید وارد کنیم اما در صورت ادامه این فشار و با توجه به تغییرات جوی و کاهش بارشها و افزایش درجه حرارت کره زمین، کار به شدت برای ما دشوار خواهد شد.

کلانتری با اشاره به طرح "حفاظت از تالاب‌های ایران" اظهار کرد: احیای تالاب‌ها یکی از دستورهای رئیس جمهوری است و ما هم پیشرفت‌های نسبتاً خوبی داشتیم. نخست اینکه با همکاری وزارت نیرو برای حدود ۴۰ تالاب کشور حق آبه تعیین کردیم و احتمالاً تا پایان امسال به این تفاهم برسیم که وزارت نیرو به بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد تالاب‌ها حق آبه قانونی تخصیص دهد. از لحاظ قانونی وزیر نیرو موظف به تامین آب شرب، آب کشاورزی، آب تالابها و صنعت و محیط زیست است و نمی‌تواند بگوید من حق آبه تالاب را نمی‌دهم چون باید به کشاورزان حق آبه تخصیص دهم.

وی یادآور شد: اتحادیه اروپا در تفاهمی با ایران ۱۰ میلیون یورو برای تالاب "هامون" پرداخت کرد تا سیاست معاش اطراف "هامون" از خود هامون جدا شود و برای مصرف بیشتر آب فشاری به این تالاب وارد نشود.

کلانتری همچنین درباره اقدامات صورت گرفته درباره دریاچه ارومیه گفت: رئیس جمهوری سال ها به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کرده بود و به این نتیجه رسید که به جز احیای دریاچه ارومیه چاره دیگری نداریم زیرا هزینه احیا ۱. ۵ میلیارد دلار اما هزینه عدم احیا صدها میلیارد دلار می‌شود. لذا در سال ۹۲ با یک نگرش استراتژیک تصمیم به احیای دریاچه گرفت و این درحالی بود که رئیس جمهوری های قبلی به این نگرش نرسیده بودند.

اتمام عملیات مهندسی دریاچه ارومیه تا چهار ماه آتی

وی افزود: دریاچه ارومیه مسیر تثبیت را گذارنده است و از سال گذشته هم وارد مرحله احیا شد. امسال هم کلیه عملیات مهندسی اجرایی این دریاچه اعم از تونل، کانال و سدهای انتقال آب تمام خواهد شد کمااینکه بیش از ۹۳ درصد عملیات تونل‌های انتقال آب تمام شده است و هفت درصد باقی مانده هم ظرف سه چهار ماه آتی تمام خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از امسال در حوزه دریاچه ارومیه، گرد و غباری نخواهیم داشت و با توجه به منابع سرمایه گذاری شده تقریباً بالای ۹۵ درصد مناطق گرد و غبار خیز دریاچه و اطراف آن تثبیت شده است البته محوریت برنامه ریزی برای احیای دریاچه ارومیه با دانشگاه شریف بود که از این بابت از متخصصان کشور به ویژه این دانشگاه تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای بهبود وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها اشاره کرد و گفت: آلودگی هوای کلانشهرهای ایران به فرهنگ نحوه مصرف برمی گردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آلاینده ازن سطح پایین را از آلاینده‌های بسیار خطرناک برشمرد و اظهارکرد: تابش نور خورشید و گرمای بالای ۳۰ درجه و سوخت ناقص پمپ بنزین‌ها اکسیژن پایین را به ازن تبدیل می‌کند و این آلاینده قبلاً جزو فاکتورهای اندازه گیری روزهای ناسالم نبود.

تهران در تیرماه امسال ۱۱ روز هوای ناسالم داشت

کلانتری اظهارکرد: تهران در تیرماه امسال ۱۱ روز هوای ناسالم را به دلیل آلاینده ازن سطح پایین تجربه کرد از این رو تاکید کردیم که کلیه پمپ بنزین‌ها تا سال ۱۴۰۰ به طرح «کَهاب» بپیوندند تا فرّارهای آلاینده را به سیستم بنزین و گازوئیل کشور برگردانند.

وی عامل اصلی آلودگی هوا در تولید ذرات آلاینده را ناشی از حرکت خودروها و موتورسیکلت‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بنزین ما استاندارد یورو۴ و یورو۵ است و لذا بهانه‌ای درخصوص بنزین نداریم.

 خودروسازان مردم و مسئولان را گول می‌زدند

خودروسازان اول بهانه می‌آوردند و مردم و مسئولان را گول زده بودند که ما به خاطر تحریم‌ها تکنولوژی نداریم اما بعدها مشخص شد که تکنولوژی داشتند ولی به خاطر اینکه حدود ۱۰ میلیون تومان برای آنها آب می‌خورد می‌خواستند با سلامتی مردم معاوضه کنند که قبول نشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وزارت نفت اعلام کرده که در زمستان نمی‌تواند همزمان صددرصد گاز مصرفی مردم و گاز نیروگاه‌ها را تأمین کند بنابراین اگر مردم در مصرف گاز خانگی صرفه جویی کنند و درجه حرارت آبگرمکن و شوفاژ منزل را پایین بیاورند بخش زیادی از این مشکل حل می‌شود.

 الگوی مصرف انرژی مردم باید تغییر کند

وی افزود: اگر رسانه‌ها و مردم الگوی مصرف را تغییر دهند و ما هم سیستم خودروها و موتورسیکلت‌ها را جایگزین کنیم می‌توانیم هوای پاکی داشته باشیم البته باید توجه داشت که منابع ارزی کشورمان هم محدود است.

 ۸۰درصد آلودگی هوای کلانشهرها مربوط به خود مردم است

کلانتری معتقد است که ۸۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها مربوط به خود مردم و ۲۰ درصد مربوط به تکنولوژی هاست. اگر مردم درست رفتار کنند، ما می‌توانیم هوای پاکی داشته باشیم و اگر رعایت نکنند باید آلودگی هوا را هم در کنار دیگر مسائلشان بپذیرند.

 اختصاص وام ۶۰ میلیاردتومانی برای تجهیزات محیط بانی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره کمبود نیروی محیط بان برای حفاظت از محیط زیست و مشکل تجهیزات آنان گفت: تعداد محیط بانان ما حدود ۵۰ درصد آن چیزی است که در قانون پیش بینی شده است اما درمورد تجهیزات هم اخیراً در تفاهم با مدیرعامل بانک ملی قرار شده که امسال ۶۰ میلیارد تومان وام برای تجهیزات محیط بانان اختصاص داده شود.

وی افزود: طبق مصوبات بین المللی همه کشورها موظفند ۱۷ درصد خاکشان را برای حفظ حقوق ژنتیکی نسل‌های آینده به عنوان مناطق حفاظت شده نگه دارند که ما هنوز به ۱۷ درصد نرسیدیم و برای این درصد از حفاظت هم به ۷۰۰۰ محیط بان نیاز داریم.

کلانتری با بیان اینکه محیط بانان باید ماهانه ۱۸ شبانه روز معادل ۴۴۰ ساعت در ماه در پاسگاه‌های خود حضور داشته باشند، گفت: این درحالیست که یک کارمند عادی در طول یک ماه ۱۶۵ ساعت کار می‌کند.

وضعیت حقوق محیط بانان بهتر شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهارکرد: متوسط دریافتی محیط بانان تا سه سال قبل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود و اجحاف فراوانی در حق محیط بانان می‌شد اما ما امروز با کمک سازمان برنامه متوسط دریافتی محیط بانان را از این مبلغ به ۴ میلیون تومان افزایش دادیم. برخی از مدیران کل متاسفانه به دلیل کمبود پرسنل در ادارات محیط بانان را از پاسگاه‌ها به ادارات کشانده بودند که با دستور ما تمام محیط بانان به جز کسانی که قابلیت پست مدیریتی را داشتند به پاسگاه‌های خود برگشتند.

وی افزود: قبلا اگر محیط بان در یک درگیری کسی را می‌کشت باید قصاص می‌شد و اگر کشته می‌شد هم که دیگر کشته شده بود اما ما به محیط بانان آموزش می‌دهیم تا حداقل بتوانند صورتجلسه بنویسند و از حق خود دفاع کنند. ما معتقدیم که هیچ کسی نباید کشته شود اما بالاخره درگیری است و ممکن است اتفاق بیفتد. خوشبختانه طی دو سال گذشته تلفاتی از محیط بانان نداشتیم و حداقل تلفات را هم از شکارچیان داشتیم.

وی با اشاره به به روزرسانی تجهیزات محیط بانان گفت: ما سازمان ضعیفی هستیم و کل بودجه سازمان محیط زیست فقط ۷۵۰ میلیارد تومان است. محیط زیست برای مردم است و لذا خود مردم باید محیط زیست را حفظ کنند. بنده با ۳۵۰۰ محیط بان قادر به حفظ محیط زیست نیستم و اگر مردم همراهی نکنند این ۳۵۰۰ محیط بان عملاً نمی‌توانند هیچ کاری کنند بنابراین مردم برای حفظ سلامتی خود و محیط زیست و حقوق نسلهای آینده در مصرف صرفه جویی و مواد پلاستیکی را هم چندبار مصرف کنند.

کلانتری که در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد، در پایان اظهار کرد: سازمان محیط زیست ۷۰۰۰ پرسنل دارد که فقط ۳۵۰۰ نفر آن محیط بان هستند و اگر مردم به امید سازمان بخواهند محیط زیست را حفظ کنند قطعاً در اشتباهند لذا همه مردم ما باید محیط بان باشند و صدا و سیما هم بیشتر کمک کند و چگونگی حفظ محیط زیست را به مردم آموزش دهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.