| کد خبر: 195270 |

پایان خلف وعده‌های خودرویی؟

چند روز پس از برکناری و بازداشت ناگهانی مدیرعامل ایران خودرو و دستگیری تعدادی از مدیران سایپا، به نظر می‌رسد بار دیگر دولت در تلاش است به یکی از مهم‌ترین صنایع اقتصادی کشور، ثبات تزریق کند؛ ثباتی که در مرحله نخست با انجام تعهدات باقی مانده دو خودروساز بزرگ کشور کلید خواهد خورد.

تین نیوز

چند روز پس از برکناری و بازداشت ناگهانی مدیرعامل ایران خودرو و دستگیری تعدادی از مدیران سایپا، به نظر می‌رسد بار دیگر دولت در تلاش است به یکی از مهم‌ترین صنایع اقتصادی کشور، ثبات تزریق کند؛ ثباتی که در مرحله نخست با انجام تعهدات باقی مانده دو خودروساز بزرگ کشور کلید خواهد خورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، روز گذشته در جریان یک مراسم رسمی، فرشاد مقیمی به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو معرفی شد تا کار خود را در بزرگ‌ترین گروه خودروسازی ایران آغاز کند. مقیمی که پیش از این به عنوان معاون صنایع وزیر صمت فعالیت می‌کرد، در حالی وارد ایران‌خودرو شده که این بنگاه اقتصادی در ماه‌های گذشته با مشکلاتی جدی مواجه شده و به نظر برای تداوم فعالیت‌های خود نیاز به تحولاتی جدی دارد.

مقیمی در مراسم معارفه خود از برنامه‌ریزی‌های جدید برای ایجاد تحول در ایران خودرو سخن گفته و گسترش تولید را بهترین راه برای مقابله با تحریم‌ها دانسته است.

به گفته وی به کارگیری روش‌های نوین تامین منابع مالی یکی از برنامه‌های اصلی ایران خودرو برای عبور از شرایط سخت پیش‌رو خواهد بود. مقیمی اعلام کرده: روش‌های سابق را مطابق با شرایط حاکم بر کشور تغییر خواهیم داد و از روش‌ها و مکانیزم‌های تامین مالی جدید استفاده خواهیم کرد.

وی شفاف‌سازی و مبارزه با فساد و رانت را از دیگر برنامه‌های خود دانست و گفت: باید اهداف اصلی مجموعه را در همین راستا به تحقق کامل برسانیم.

مقیمی در ادامه هم‌راستایی و همگرایی بین قطعه‌سازان و خودروسازی را یکی از نقاط اصلی و رمز موفقیت دانست و بر نقش بی‌بدیل زنجیره تامین تاکید و تصریح کرد: پرداخت بدهی به قطعه‌سازان طبق چارچوب مصوب و با استفاده از ساز و کار مشخص و روشنی انجام خواهد شد. تمرکز بر تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در صنعت قطعه‌سازی در تامین و تولید قطعات و تجهیزات خودرو از جمله موضوعات راهبردی و کلیدی در این دوره از فعالیت بنده خواهد بود.یکی از اصلی‌ترین صحبت‌های مدیرعامل جدید ایران خودرو، به طرح احیای ساپکو باز می‌گردد. ساپکو در دوره جدید باید تامین قطعات متناسب با شرایط، تامین به موقع، با هزینه کم و کیفیت بالا را دستور کار قرار دهد. هرچند تا زمانی که مقیمی رسما برنامه‌های خود را به مرحله اجرا برساند نمی‌توان به طور دقیق از چگونگی اجرای تغییرات در ایران خودرو سخن گفت اما احتمالا آنچه در این شرکت خودروسازی اتفاق می‌افتد، بخشی از برنامه‌ای است که دولت و وزارت صمت آنها را دستور کار قرار داده است.

خودروهای پیش‌فروش شده گران نمی‌شوند

وزیر صنعت، معدن و تجارت که در روزهای گذشته با توجه به اعلام برکناری مدیرعامل سابق ایران خودرو، در متن خبرهای این حوزه قرار داشته روز گذشته از برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای آینده صنعت خودروسازی ایران رونمایی کرد.

رحمانی درباره قیمت و زمان تحویل خودرو به چند برابر شدن تولید خودرو اشاره کرد و گفت: برای سر و سامان دادن به وضعیت بازار خودرو تولید در اسفند نسبت به آبان گذشته 154 درصد افزایش یافته است. وزیر صمت افزود: بعد از اعمال تحریم‌ها، در تولید برخی از خودروها با مشکل روبه‌رو شدیم که برای حل مشکل ثبت‌نام‌ کنندگان 3 راه‌حل ارایه کردیم.

رحمانی با اشاره به اینکه تولید خودرو حدود سه برابر شده است، گفت: برخی مواقع خودرو متناسب نداریم که ناچاریم با مشتری مصالحه کنیم و زمانی که امکان تولید خودرو وجود نداشته باشد با جایگزین کردن نوع خودرو رضایت مشتری را جلب کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به 6 پرونده تعزیراتی خودروسازان و پیگیری از سازمان حمایت برای اجرای تعهدات خود گفت: کسانی که از اسفند گذشته هنوز خودروی خود مانند «کوییک» را تحویل نگرفته‌اند، پیگیری می‌کنیم. وزیر صمت تولید خودروهای خارجی و تامین قطعات آنها را مشکل ارزیابی کرد و گفت: با کنترل بازار و افزایش تولید صنعت خودرو نونوار می‌شود. تا چند ماه قبل نه تولید بود و نه امیدی به تحویل خودرو اما خود ما در اصلاح وضعیت کنترل گرانی خودرو جدی هستیم. به خاطر اهمیت صنعت خودروسازی و وضعیت اقتصادی مردم تولید خودرو و برطرف کردن دغدغه‌های مردم را پیگیری می‌کنیم.

مهم‌ترین بخش صحبت‌های رحمانی به سامان دادن بازار خودروهای پیش فروش شده اختصاص داشت. در ماه‌های گذشته با توجه به مشکلاتی که خودروسازان در تامین قطعات مورد نیاز و همچنین دستیابی به نقدینگی لازم برای حفظ خط تولید با آنها روبه‌رو بودند، در بسیاری از مراحل، خودروهای پیش‌فروش شده در زمان مدنظر به متقاضیان نرسیدند و همین مساله اعتراض‌های گسترده‌ای را به وجود آورد.

در کنار آن، خودروسازان در ماه‌های منتهی به تحریم‌های جدید امریکا از متقاضیان برای فروش تعدادی از خودروهای محصول مشترک با شرکت‌های خارجی نیز مبالغی را دریافت کرده بودند اما عملا با آغاز تحریم‌ها، تحویل این خودروها امکان‌پذیر نشد و بعضا خودروهای ایرانی جایگزین قراردادهای قبلی شدند. افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده و درخواست مبالغ جدید از متقاضیان برای دریافت خودروهای‌شان نیز مساله دیگری بود که بازار خودرو در ماه‌های گذشته با آن رو به رو بوده تا فشار بر خودروسازان به دلیل عمل نکردن به وعده‌های‌شان بالا بگیرد و روز گذشته وزیر صمت از به روزرسانی تمام تعهدات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال جاری خبر داده است.

او با بیان اینکه 2 خودروساز کشور طبق قانون 20 درصد مجوز فروش فوری دارند، گفت: طبق برنامه مکتوب این 2 خودروساز تا پایان سال 98 تعهدات خود را به‌روز خواهند رساند.

رحمانی به خریداران خودرو نیز توصیه کرده هر کجا که پیش‌فروش خودرو انجام می‌شود از مجوز آن مطلع شوند. حتی در نمایندگی‌های رسمی از حسابی که به آن مبلغ قیمت خودرو را پرداخت می‌کنند، مطمئن شوند.بر اساس صحبت‌های وزیر صمت به نظر می‌رسد، خودروسازان موظف شده‌اند تمام برنامه‌ها و وعده‌های خود را به روز رسانی کنند و به این ترتیب نه تنها باید تکلیف پیش‌فروش‌هایی که در گذشته انجام شده روشن شود که از این پس نیز سایپا و ایران خودرو موظف خواهند بود هر تعهدی که در قالب پیش فروش خودرو انجام می‌دهند را به روز کرده و به طور کامل به آن پایبند باشند.

وزیر صمت روز گذشته در حاشیه افتتاح ۳۳ طرح صنعتی در استان تهران نیز به خودروسازان پرداخت و این‌بار از ثابت ماندن قیمت خودروهای پیش فروش شده خبر داد.

رحمانی از ابلاغ دستورات لازم به خودروسازان در خصوص عدم افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده معوق خبر داد و خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم برای جلوگیری از دلال‌بازی، خودرو را به دست مصرف‌کننده واقعی برسانیم که همین امر تاثیر مثبتی در کنترل قیمت خودرو خواهد داشت. خودروسازان باید طبق برنامه‌ای مکتوب تا پایان سال جاری تعهدات خود را به‌روز کنند و ما از طریق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیگیر اجرای تعهدات آنها هستیم.

با وجود آنکه وزیر صمت درباره سرنوشت قیمت خودرو در بازار خودروهای داخلی سخن نگفته اما قرار گرفتن دو موضوع در صحبت‌های وزیر صمت می‌تواند امید به ثبات یا حتی کاهش قیمت‌ها در بازار را افزایش دهد. رحمانی از یک سو به افزایش تولید خودرو پرداخته و از سوی دیگر خودروسازان بزرگ را متعهد کرده که تا پایان سال وعده‌های خود را اجرایی کنند. اگر به این صحبت‌ها وعده‌های مدیرعامل جدید ایران خودرو در تسریع دسترسی به قطعات و افزایش فعالیت خط تولید را نیز اضافه کنیم، می‌توان تصویری روشن‌تر از گذشته برای این صنعت مهم پیش‌بینی کرد، هرچند مشکلات گسترده سال‌های گذشته، مردم را در امیدواری به این وعده‌ها، دست به عصا نگه داشته است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.