| کد خبر: 183514 |

◄ ناامن‌ترین خودروهای جهان را بشناسید

هنگامی که صحبت از خودروهای ناامن می‌شود ذهن اکثر ایرانیان به سمت خودروهای داخلی می‌رود؛ اما باید بدانید که بیشترین آمار تلفات رانندگی مربوط به برخی خودروهای خارجی است که اتفاقاً از خودروهای داخلی خیلی ایمن‌تر به نظر می‌رسند. در این گزارش به بررسی پرتلفات‌ترین خودروهای جهان می‌پردازیم.

تین نیوز

در این گزارش به نا امن‌ترین خودروهای جهان با بیشترین آمار مرگ و میر خواهیم پرداخت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبر فوری، از زمانی که وسایل نقلیه، علی الخصوص خودرو‌های سواری به بخش جدا ناپذیری از زندگی انسان‌ها تبدیل شدند، مرگ بر اثر تصادف یا واژگونی خودرو نیز به بخش جدا ناپذیری از اخبار روزانه جهان تبدیل شد. خودرو‌های سواری با تمام مزیت‌هایشان گاه به وسیله مرگ انسان‌ها تبدیل می‌شوند و با بی‌رحمی تمام جان آنان را می‌گیرند.

البته مهم‌ترین عامل تصادفات جاده‌ای خود انسان‌ها هستند، خواب آلودگی، عدم رعایت فاصله ایمنی، رانندگی با سرعت بالا، رانندگی مارپیچ، عدم توجه به علایم هشدار دهنده، رانندگی در حالت غیر عادی، عدم رسیدگی فنی به خودرو و نداشتن معاینات فنی به علاوه مواردی دیگر، همه از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای به شمار می‌آیند که به دلیل غفلت خود انسان رخ می‌دهد. همین سهل‌انگاری‌ها از طرف یک نفر می‌تواند تصادفی وحشتناک را رقم بزند و به خاطر یک نفر، چندین نفر به آغوش مرگ کشیده شوند.

اما در همه تصادفات جاده‌ای نیز انسان‌ها تمام تقصیر را ندارند، گاه خودرو‌ها به دلیل قیمت ارزان از ساختار ضعیفی بهره می‌برند و امکانات امنیتی پایینی دارند، به همین جهت در تصادفات نه چندان سخت نیز باعث مرگ سرنشینان خود می‌شوند.

چندی پیش سازمان بیمه و امنیت در بزرگ راه‌ها (IIHS) فهرستی از خودرو‌هایی که بیشترین آمار مرگ در تصادفات جاده‌ای را دارند، منتشر کرد؛ نکته جالب در مورد این گزارش آن است که بیش از ۹۰درصد خودرو‌هایی که نامشان در این فهرست دیده می‌شود، مدل‌هایی با اندازه کوچک و ارزان قیمت هستند، در واقع مدل‌های پایین رده در بازار خودرو، به دلیل هزینه کمی که دارند، از امنیت خوبی بهره نمی‌برند. طبق این گزارش اندازه خودرو نیز تاثیر زیادی در آمار مرگ‌ومیر مسافرانش دارد به طوری که خودرو‌های بزرگ‌تر و شاسی بلند از امنیت بهتری برخوردار هستند.

نکته دیگر آن است که گاه فکر می‌کنیم تولیدات شرکت‌های بزرگ به دلیل اسم و رسمشان در اینگونه فهرست‌ها جایگاهی ندارند، در حالی که این تفکر یک خیال واهی است و در این فهرست نام شرکت‌هایی مانند هیوندا، شورلت، نیسان، فورد، دوج و حتی فولکس واگن نیز دیده می‌شود.

این گزارش مربوط به مدل‌هایی است که بیش از ۱۰۰ هزار نسخه از آن‌ها فروش رفته، این تحقیقات در سال ۲۰۱۲ آغاز و در سال ۲۰۱۵ پایان یافته و مدل‌های جدید را در بر نمی‌گیرد. آمار‌های زیر نیز از میان یک میلیون دستگاه از مدل مربوطه به دست آمده به این ترتیب آمار کلی کشته‌شدگان با خودرو‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود، بسیار بیشتر از تعداد ثبت شده در این گزارش است. IIHS در این آمار سه نوع تصادف را دسته بندی کرده است، نوع اول تصادف خودرو با یک یا چند خودرو دیگر، نوع دوم واژگونی خودرو و نوع سوم حوادثی که تنها مدل مربوطه در آن درگیر بوده است، مانند برخورد با موانع، سقوط، آتش سوزی و مواردی از این دست را شامل می‌شود. در ادامه به بررسی این فهرست خواهیم پرداخت:

رتبه اول – هیوندای Accent (سدان)

بیشترین آمار مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای مربوط به مدل سدان هیوندای Accent است، این مدل یکی از تولیدات محبوب و قدیمی و البته ارزان شرکت کره‌ای هیوندای محسوب می‌شود که تولید آن از سال ۱۹۹۴ آغاز شده و تا کنون طی پنج نسل به بازار عرضه شده است. در گزارش IIHS از میان یک میلیون خودرو هیوندا اکسنت در سال، ۱۰۴ کشته در تصادفات به ثبت رسیده است که بیشترین آمار در میان خودرو‌های بررسی شده است. از این ۱۰۴ کشته، ۷۷ نفر در تصادفات دو خودرو یا بیشتر جان خود را از دست دادند، ۱۱ نفر نیز با خودرو اکسنت خود بدون تصادف با خودرو دیگری (برخورد با موانع، از دست دادن کنترل یا سقوط) کشته شده‌اند و ۲۲ نفر بر اثر واژگونی با هیوندای خود مرگ را تجربه کردند.

رتبه دوم – کیا ریو

دومین خودرو این فهرست نیز مربوط به تولید کنندگان کره‌ای است، این مدل نیز مانند هیوندای اکسنت در دسته خودرو‌های اندازه کوچک (به اصطلاح جمع و جور) و ارزان قیمت قرار می‌گیرد. طبق آمار پس از بررسی یک میلیون دستگاه خودرو ریو، تعداد ۹۶ کشته با این خودرو به دست آمد که فاصله بسیار کمی با هیوندای اکسنت دارد. آمار کیا ریو در تصادفات با خودرو‌های دیگر بالا است و در طول یک سال ۸۰ نفر در این گونه تصادفات کشته شده‌اند. تعداد مرگ بر اثر واژگون شدن با این مدل تنها ۵ نفر است که نشان می‌دهد ریو به راحتی واژگون نمی‌شود. آمار مرگ با ریو بدون تصادف با خودرو دیگر نیز مانند مدل اکسنت ۱۱ نفر است.

رتبه سوم – شورلت اسپارک

تولیدکننده آمریکایی این فهرست، شرکت شورلت است که تصادفات مرگبار زیادی از هاچ‌بک جمع و جور آن با نام اسپارک، ثبت شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد که ۶۹ نفر در تصادفات جاده‌ای با این خودرو کشته شده‌اند، همچنین ۱۸ نفر بر اثر واژگونی با این مدل مرگ را تجربه کرده‌اند و ۹ نفر نیز در حوادث رانندگی دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

رتبه چهارم – سایون tC

سایون نام کمتر شناخته شده‌ای در میان برند‌های مختلف خودروسازی است، این شرکت آمریکایی یکی از زیر مجموعه‌های شرکت بزرگ تویوتا است که یک مدل سایز کوچک و پایین رده محسوب می‌شود. این مدل در طول یک سال مجموعا ۹۴ نفر را به کام مرگ کشانده است، از این تعداد ۴۶ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که تقریبا نصف آمار دو مدل ذکر شده است. ۲۷ نفر بر اثر واژگونی با سایون tC مرگ را تجربه کردند و ۳۱ نفر در حوادث رانندگی و بدون برخورد با خودرو دیگری کشته شدند، آمار سایون tC از این حیث سه برابر هیوندای اکسنت و یا ریو است.

رتبه پنجم – نیسان ورسا

پس از دو شرکت کره‌ای و آمریکایی نوبت به برند ژاپنی نیسان می‌رسد که مدل پایین رده و ارزان آن آمار کشته بالایی داشته باشد. در آمار ثبت شده IIHS، تعداد ۹۶ نفر در طول یک سال و در نیسان ورسا جان خود را از دست دادند. از این بین ۶۱ نفر در تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند، ۱۴ نفر نیز بر اثر واژگونی با ورسا مرگ را تجربه کردند، ورسا از این حیث بعد از خودرو ریو کمترین آمار را دارد. در آخر ۲۱ نفر نیز بر اثر حوادث رانندگی با این خودرو جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه این فهرست به ترتیب شامل خودرو‌های زیر است:

فورد فیستا (سدان) – ۸۲ کشته

کیا سول – ۸۴ کشته

دوج چلنجر – ۸۰ کشته

نیسان تایتان – ۷۷ کشته

نیسان سنترا – ۷۰ کشته

هیوندا جنسیس کوپه – ۶۸ کشته

کرایسلر ۲۰۰۰ – ۶۶ کشته

فورد فوکوس سدان – ۶۵ کشته

فولوکس واگن گلف – ۶۳ کشته

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.