| کد خبر: 181379 |

◄ الزام نصب ESC بر روی برخی خودروهای داخلی

اجباری شدن استانداردهای 85گانه خودرویی باعث شده تا خودروسازان داخلی مجبور به استفاده از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) در برخی خودروهای خود شوند.

تین نیوز

اجباری شدن استانداردهای 85گانه خودرویی باعث شده تا خودروسازان داخلی مجبور به استفاده از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) در برخی خودروهای خود شوند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، جلوگیری از تولید خودروهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد از حدود 15 سال پیش مطرح و در آغاز 11 استاندارد به‌طور اجباری اعلام شد که پس از مدتی به 63 مورد رسید و از آغاز دی‌ماه امسال به 85 مورد افزایش یافت.

همه خودروسازان برنامه‌های خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند؛ اما به گفته «نیره پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، اگر نتوانند در مهلت تعیین‌شده مطابق برنامه اقدام کنند از تولید خودروهای غیراستاندارد آنها جلوگیری می‌شود.

یکی از موارد که انتظار می‌رود خودروسازان در مهلت داده‌شده بتوانند در خودروهای تولید خود نصب کنند، استاندارد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) است.

در این زمینه گروه صنعتی ایران‌خودرو روز سه‌شنبه اعلام کرد، برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور موفق شده است سیستم کنترل پایداری الکترونیکی را به‌منظور مطابقت با استانداردهای 85 گانه، روی محصولات دنا پلاس، رانا و 207 اتوماتیک خود نصب کند.

براین اساس و باوجود مشکلات فراوانی که به‌دلیل محدودیت‌های بین‌المللی در حوزه توسعه و مشارکت با منابع خارجی در توسعه سیستم ESC ایجادشده است، کارشناسان طراحی و توسعه محصولات جدید ایران‌خودرو (NPD) موفق به تولید و نمونه‌سازی سه دستگاه خودرو مجهز به ESC به‌عنوان یکی از الزام‌های جدید استاندارد شدند.

آزمون‌های تائید این سیستم نیز در آزمایشگاه مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید با موفقیت انجام‌شده است؛ این آزمایشگاه گواهینامه ایزو 17025 سازمان استاندارد ایران را داراست.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو نقش بسیار زیادی در کاهش تصادفات جاده‌ای داشته و از سویی توان رقابت در بازار خودرو را افزایش می‌دهد.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (به انگلیسی: Electronic stability control یا ESC) با توجه به سنسورهایی که دراختیار دارد مسیر فرمان راننده را تشخیص داده و با مسیر واقعی خودرو مقایسه می‌کند. درصورت مشاهده انحراف از مسیر خودرو، وارد عمل شده و با اعمال نیروهای ترمزی، خودرو را به مسیر فرمان راننده بازمی‌گرداند.

این سیستم علاوه‌بر عملکرد کنترل پایداری در دینامیک جانبی خودرو کارایی‌های دیگری ازجمله جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمز گیری، اعمال نیروی ترمز با توجه به وزن خودروبر روی هر اکسل و جلوگیری از چرخش درجای چرخ‌ها در هنگام شروع به حرکت در سطوح لغزنده دارد.

همچنین در مواقعی که راننده به‌طور ناگهانی ترمز گیری می‌کند، فشار هیدرولیک ترمزی را بلافاصله به حداکثر می‌رساند و در شروع حرکت در سربالایی نیز با نگه‌داشتن فشار ترمز از حرکت رو به عقب خودرو جلوگیری می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.