| کد خبر: 177482 |

◄ استانداردهای خودرویی از اول دی چطور اجرا می‌شوند؟

هفته گذشته نیره پیروزبخت، مدیرعامل سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که اجرای هیچ استانداردی به‌دلیل تحریم‌ها به تعویق نمی‌افتد و همه باید در موعد مقرر استانداردهای مربوط به محصولاتشان را رعایت کنند.

تین نیوز

هفته گذشته نیره پیروزبخت، مدیرعامل سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که اجرای هیچ استانداردی به‌دلیل تحریم‌ها به تعویق نمی‌افتد و همه باید در موعد مقرر استانداردهای مربوط به محصولاتشان را رعایت کنند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، شاید مهم‌ترین مخاطب این صحبت پیروزبخت خودروسازانی باشند که باید در شرایط سخت کنونی استانداردهای 85 گانه خودرویی را از ابتدای دی‌ماه به اجرا دربیاورند و در غیر این صورت محصولاتشان از خط تولید کنار گذاشته می‌شوند.

درزمینهٔ پیش‌فروش خودروها که نگرانی‌هایی در بازار به وجود آمده، رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: برنامه پیش‌فروش تا زمانی که مورد تائید این سازمان قرارگرفته، مشکلی ندارد.

سرنوشت تولید خودروهایی که از ابتدای دی‌ماه سال‌جاری نمی‌توانند استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی را پاس کنند، مهم‌ترین چالشی است که صنعت خودرو در حوزه استاندارد با آن روبرو خواهد بود.

طبق قانون، هر استانداردی که تدوین و اعلام می‌شود برای اجرای آن باید مهلت زمان مشخصی به واحد تولیدی مربوطه داده شود، قانون‌گذار اعلام کرده این فرصت زمانی نباید کمتر از سه ماه باشد و تنها مربوط به صنعت خودروسازی هم نیست؛ چراکه باید تولیدکننده این فرصت را به‌منظور تغییر وضعیت دراختیار داشته باشد و با توجه به این‌که صنعت خودروسازی به‌دلیل پیچیدگی نیازمند مهلت زمانی بیشتری است، بنابراین فرصت ارائه‌شده توسط شورای سیاست‌گذاری خودرو تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ و در سه مرحله زمانی تعیین شد.

البته بررسی استانداردهای خودروها توسط سازمان ملی استاندارد یک‌سال به طول خواهد انجامید و ممکن است بسیاری خودروها در این مدت تولید شوند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرده بود با توجه به شرایط پیش‌روی صنعت خودروسازی درصورت حصول اطمینان از رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی توسط خودروساز، این امکان وجود دارد که در مورد برخی استانداردها که رعایت ایمنی آن‌ها ساده نیست، به مدت یک‌سال فرصت زمانی داده شود.

او در پاسخ به این‌که با شرایط خاصی که صنعت خودرو در سال‌جاری با آن روبرو شده و پیش‌بینی‌ وضعیت این صنعت با توجه به تحریم‌های پیش‌رو، آیا از سازمان استاندارد درخواستی به‌منظور مدارا با خودروسازان برای رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی شده است یا خیر؟ بیان کرد: هنوز چنین مسئله‌ای از سوی هیچ بخشی به ما اعلام‌نشده است؛ اما سازمان استاندارد نیز جزئی از مجموعه دستگاه‌های کشور است و می‌دانیم که تحریم قطعات خودرو جزو تحریم‌های اولیه است و به‌تبع آن برای صنعت خودروسازی کشور مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین درخصوص آخرین موضع این سازمان در ارتباط با تعدیل یا حذف برخی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی بیان کرد که هیچ‌یک از استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی حذف نخواهد شد، اما ممکن است در مورد رعایت برخی استاندارد زمان موردنظر تمدیدشده و جهت اجرا توسط خودروساز افزایش یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.