| کد خبر: 181312 |

◄ خودروسازان ایران بزرگترین بدهکاران بانکی جهان

شرایط کنونی صنعت خودرو ناشی از سیاست غلط خودروسازان است. محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان این مسئله گفت: این سیاست باعث شد یک‌میلیون خودرو بدون درنظر گرفتن شرایط کنونی پیش‌فروش شود.

تین نیوز

شرایط کنونی صنعت خودرو ناشی از سیاست غلط خودروسازان است. محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان این مسئله گفت: این سیاست باعث شد یک‌میلیون خودرو بدون درنظر گرفتن شرایط کنونی پیش‌فروش شود.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از خانه ملت، منصوری با انتقاد از مشکلات بازار خودرو، گفت: خودروسازان ورشکسته هستند، قسط‌های بانکی و پول قطعه‌سازان را پرداخت نمی‌کنند و بنابراین نیاز است بررسی شود پول‌های دریافتی از مردم در پیش‌فروش‌ در چه محلی مصرف‌شده است.

او بیان کرد: نیاز است سازمان بازرسی و حمایت از مصرف‌کننده پیش از اینکه بحران خودرو در کشور مانند بحران بانک‌های قرض‌الحسنه شود به موضوع ورود کنند.

منصوری ادامه داد: علیرغم اینکه پول‌ زیادی از پیش‌فروش خودرو نصیب خودروسازان شد؛ اما قطعه‌سازان هنوز در انتظار دریافت پول هستند؛ تعطیلی و بیکاری قطعه‌سازان به اهرم و ابزاری تبدیل‌شده است تا خودروسازان از مردم پول بیشتری دریافت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم بابیان اینکه مدیران خودروساز پاسخگو مشکلات نیستند، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر برای رفع مشکلات صنعت خودرو نیازاست رئیس‌جمهور به موضوع ورود کند. درصورتی‌که غفلت و بی‌توجهی به صنعت خودروسازی ادامه‌دار شود مشکلات موجود چندین برابر می‌شود باید هرچه سریع‌تر مشکلات این صنعت حل شود چراکه ممکن است فاجعه‌ای در اقتصاد رخ دهد.

او بابیان اینکه باید مشخص شود پول خودروهای پیش‌فروش شده به کجا رفته است، تأکید کرد: اعتراضات مردم برای دریافت خودروی پیش‌فروش شده به‌مثابه گریه بر سر قبری است که مرده در آن وجود ندارد. مردم در مورد قیمت خودروهای پیش‌فروش شده اعتراض دارند و این درحالی است که خودرویی وجود ندارد که به‌دنبال کاهش یا افزایش قیمت آن باشیم.

منصوری ادامه داد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار خودروهای پیش‌فروش تا ابتدای شهریورماه باقیمت قبلی تحویل داده می‌شود، این درحالی است که تاکنون هیچ‌یک از این خودروها به مردم تحویل داده نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به‌دلیل مشکلات صنعت خودروسازی کشور، اضافه کرد: مادامی‌که در صنعت خودروسازی سیستم دولتی حاکم باشد فساد روزبه‌روز بیشتر شده و وضعیت بدتر می‌شود، چراکه مدیران در زیان خودروسازی شریک نیستند. زمانی که فرد در زیان یک بنگاه اقتصادی شریک نباشد نمی‌تواند این بنگاه را به سوددهی رساند.

منصوری یادآور شد: علیرغم اینکه خودروسازان خودرو را سه‌برابر قیمت جهانی به فروش رساندند چگونه به بزرگ‌ترین بدهکار دنیا تبدیل شدند. در برهه‌ای ماشین را به قیمت 15میلیون تومان به فروش می‌رساندند که معادل 15 هزار دلار بود درحالی‌که در آن زمان بنز صفرکیلومتر نیز 15 هزار دلار بود.

او بابیان این‌که خودرو داخلی ارابه مرگی است که تولید آن در جهان 40 سال پیش از رده خارج‌شده، افزود: مردم ایران همچنان توانایی خرید این خودرو بی‌کیفیت را نیز ندارند. در صنعت خودروسازی فاجعه‌ای رو به وقوع است و بایستی هرچه سریع‌تر موضوع با پیگری حل شود.

منصوری بابیان اینکه هیچ از مسئولان به‌دنبال حل مشکل صنعت خودرو نیستند، اضافه کرد: نیاز است کمیته‌ای تخصصی برای حل این مشکل تشکیل شود؛ چراکه برخی قطعه‌سازان حدود 10 ماه است پولی دریافت نکرده‌اند و در این شرایط قادر به تولید قطعه نیستند.

او بابیان این‌که پیش‌فروش به معنای تعهد است، گفت: خودروسازان باید خودروها را به قیمت‌های قبلی به خریداران تحویل دهند.

منصوری با اشاره به بدهی 50هزارمیلیارد ریالی خودروسازان، افزود: انحصاری شدن قیمت خودرو باعث مریض بار آمدن خودروسازی شده چراکه با این اقدام مردم ناچار شدند خودرو دخلی را با هر نوع کیفیت و قیمتی بخرند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.