| کد خبر: 181297 |

◄ تعدیل و تعلیق 280هزار کارگر قطعه‌سازی

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۳۵۰ هزارمیلیاردی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی گفت: اگر توجه لازم به صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی صورت نگیرد، ۳۵۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه معطل و بلااستفاده می‌شود؛ ضمن اینکه این سرمایه‌ رو به استهلاک نیز است. به‌غیراز زمین کارخانه‌ها، الباقی شامل ساختمان‌ها، ماشین‌آلات، دانش فنی و غیره همه روبه‌زوال هستند؛ چراکه دانش فنی، ماشین‌آلات و غیره چهار سال آینده دیگر کارایی امروز را نخواهند داشت.

تین نیوز

 آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۳۵۰ هزارمیلیاردی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی گفت: اگر توجه لازم به صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی صورت نگیرد، ۳۵۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه معطل و بلااستفاده می‌شود؛ ضمن اینکه این سرمایه‌ رو به استهلاک نیز است. به‌غیراز زمین کارخانه‌ها، الباقی شامل ساختمان‌ها، ماشین‌آلات، دانش فنی و غیره همه روبه‌زوال هستند؛ چراکه دانش فنی، ماشین‌آلات و غیره چهار سال آینده دیگر کارایی امروز را نخواهند داشت.

تین‌نیوز به نقل از ایسنا، محبی‌نژاد اظهارکرد: بحران در صنعت قطعه‌سازی موجب شده که تولید خودرو در آذرماه سال‌جاری، نسبت به آذرماه سال گذشته کاهش  ۷۲درصدی داشته باشد. به‌صورت تجمیعی نیز از ابتدای امسال تا آخر آذرماه،  نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو حدود ۳۲درصد کاهش را تجربه کرده است. از طرف دیگر تعداد قابل‌توجهی از واحدهای قطعه‌سازی تعطیل و نیمه ‌تعطیل‌شده‌اند که به‌دنبال آن حدود ۲۸۰هزار نفر از کارگران شاغل در این شرکت‌ها نیز تعدیل و تعلیق شده‌اند به‌گونه‌ای که ۱۳۰هزار نفر تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر نیز تعلیق شده‌اند.

او ادامه داد: اگر طبق آمار و بررسی‌ها، متوسط سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد یک اشتغال جدید صنعتی را ۵۰۰میلیون تومان درنظر بگیریم؛ برای ایجاد شغل جدید برای این تعداد کارگر بیکار شده، حدود ۱۵۰هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است. البته که دولت درحال‌حاضر چنین بودجه‌ای را ندارد که بخواهد سرمایه‌گذاری کند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تصریح کرد: از طرف دیگر این تعداد افراد که نمی‌توانند به کار برگرد‌ند، بیمه تضمین اجتماعی باید سالانه حدود ۱۰هزارمیلیارد تومان بیمه بیکاری به این افراد پرداخت کند؛ علاوه‌بر این درآمد بیمه تضمین اجتماعی از محل بیمه کارگران و کارمندان بیمه‌شده است؛ بنابراین زمانی که این‌ها بیکار باشند، نه‌تنها نمی‌توانند به تضمین اجتماعی حق بیمه پرداخت کنند، بلکه سازمان امور مالیاتی هم مالیات حقوقش را نمی‌تواند بگیرد و شرکت‌ها متوقف‌شده و به‌دلیل رکود، مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات بر درآمدشان پرداخت نخواهد شد.

او ادامه داد: این وضعیت درحالی است که طبق برآوردهای صورت‌گرفته براساس نرخ ارز سامانه نیما، ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های صورت گفته در صنعت خودروسازی درحال‌حاضر بیش از ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان است. علاوه‌بر این ارزش سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در واحدهای قطعه‌سازی کشور در رده‌های یک، دو و سه به بیش از ۲۵۰ هزارمیلیارد تومان می‌رسد که تنها سرمایه نیستند؛ بلکه شامل اخذ تسهیلات، ایجاد بدهی‌ها و غیره نیز می‌شود.

محبی‌نژاد تأکید کرد: بنابراین جمع دارایی‌های صنعت خودروی کشور بیش از ۳۵۰ هزارمیلیارد تومان است که درحال‌حاضر تقریباً معطل‌مانده و بهره‌برداری مناسبی در جهت ایجاد اشتغال مولد و رونق اقتصادی از آن صورت نمی‌گیرد. این وضعیت درحالی است که صنعت خودرو حدود ۷۰۰ هزار نیروی مستقیم، شامل ۵۵۰ هزار نفر نیروی مستقیم قطعه‌سازی و حدود ۱۰۰-۱۵۰ هزار نفر نیروی مستقیم خودروسازی دارد. درنتیجه ۷۰۰ هزار نفر شاغل مستقیم مشغول‌اند. چنانچه این دارایی ۳۵۰ هزارمیلیارد تومانی بلااستفاده مانده و روند فعلی ادامه‌دار باشد؛ این کارگران بیکار شده و صنعت قطعه‌سازی دیگر نخواهد توانست به کار برگردد.

او با اشاره به اعلام ارائه تسهیلات چهار هزارمیلیارد تومانی از طریق خودروسازان به قطعه‌سازان، اظهارکرد: تا به امروز این وعده در حد حرف بوده و سرعت عمل به‌شدت پایین بوده است و اقدامی از سوی بانک مرکزی صورت نگرفته است. دولت و بانک مرکزی شاهد اختلاف رویه و اختلاف‌سلیقه هستند و اتحاد و تمرکز سیاست‌گذاری و مواضع در عملکرد آن‌ها دیده نمی‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.