| کد خبر: 179114 |

◄ تولید خودرو 32 درصد کاهش یافت

درحالی‌که در اولین ماه پاییز آمار تولید خودروسازان نسبت به ماه‌های قبل روند سعودی داشت؛ اما این بهار زیاد دوام نیاورد و خزان خودروسازان به‌سرعت در دومین ماه پاییز خودش را نشان‌داد.

تین نیوز

درحالی‌که در اولین ماه پاییز آمار تولید خودروسازان نسبت به ماه‌های قبل روند صعودی داشت؛ اما این بهار زیاد دوام نیاورد و خزان خودروسازان به‌سرعت در دومین ماه پاییز خودش را نشان‌ داد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت صنعت، طبق آمار ماهانه این وزارتخانه، تیراژ تولید خودروهای سواری در آبان نسبت به مهر، ۵/ ۳۴ درصد کاهش داشته است. در این دومین ماه خزان تیراژ ضعیف ۴۶هزار و ۱۲۷ دستگاهی محصولات نشانگر عمق بالای مشکلات صنعت خودرو است.

ایران‌خودرو با تیراژی ۲۳ هزار و ۴۹۹ دستگاهی در آبان، ۳۸ درصد نسبت به مهر کاهش تولید داشته است. گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارس‌خودرو) هم درمجموع ۲۲ هزار و ۶۲۸ دستگاه تیراژ داشته که سبب شده تولید این گروه خودروسازی ۳۰ درصد نسبت به مهر پایین بیاید.

آمار هشت‌ماهه نشان می‌دهد تیبا پرتیراژترین خودروی داخلی است و لقب کم‌تیراژترین نیز فعلاً دراختیار «رهام» محصول جدید سایپایی‌ها قرار دارد که تنها شش دستگاه از آن به تولید رسیده است.

در آمار تولید خودروهای داخلی در هشت ماه امسال هم مشخص شد تولید محصولات سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۲۷ درصد کاهش‌یافته است. هرچند روند نزولی تولید خودرو در کشور از خرداد امسال آغاز شد، بااین‌حال اوضاع خودروسازان در آبان، وخیم‌تر از ماه‌های قبل رخ نموده، به‌نحوی‌که تولید به شکلی بسیار جدی وارد دوران کاهشی خود شده است.

بنا به گفته فعالان صنعت خودرو، مسائلی مانند کمبود تخصیص ارز، ترخیص ضعیف قطعات از گمرک، مشکلات مالی برای گشایش اعتبار و ثبت‌سفارش و در کل نقدینگی ضعیف، سبب شده‌اند تولید قطعه در کشور پایین آمده و درنتیجه تیراژ خودرو نیز نزولی شود.

البته تا به امروز هنوز هیچ‌کدام از محصولات سواری متعلق به دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا) با توقف تولید محصولات خود مواجه نشده‌اند، بااین‌حال هیچ بعید نیست طی ماه‌های آتی، این اتفاق رخ بدهد.

طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی هشت ماه امسال درمجموع ۵۹۶ هزار و ۱۲۴ دستگاه انواع محصولات سواری در دو خودروساز بزرگ داخلی به تولید رسیده که از کاهش ۲/ ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

دراین‌بین، ایران‌خودرو تیراژی ۳۰۸ هزار و ۴۲۰ دستگاهی تا پایان آبان از خود به‌جا گذاشته که از کاهش ۸/ ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

سایپا نیز که کاهشی ۱۸ درصدی را به خود می‌بیند، در بازه زمانی موردنظر ۱۸۴ هزار و ۹۶۸ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده است. درنهایت پارس‌خودرویی‌ها هم با توجه به تیراژ ۱۰۲ هزار و ۷۶۳ دستگاهی‌شان، ۳۱ درصد کاهش تولید را در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.