| کد خبر: 178598 |

تیراژ خودروسازان خصوصی افزایش یافت

در شرایطی که تولید خودروسازان بزرگ و نیمه‌دولتی کشور در ۷ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده، آمارها نشان می‌دهند خودروسازان خصوصی توانسته‌اند بیش از یک درصد به تیراژ خود در بازه زمانی موردنظر بیفزایند.

تین نیوز

در شرایطی که تولید خودروسازان بزرگ و نیمه‌دولتی کشور در ۷ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده، آمارها نشان می‌دهند خودروسازان خصوصی توانسته‌اند بیش از یک درصد به تیراژ خود در بازه زمانی موردنظر بیفزایند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان مهر امسال، در مجموع ۷۱ هزار و ۹۱۵ دستگاه محصول سواری در بخش خصوصی صنعت خودرو کشور به تولید رسیده که نشان از افزایش ۰۴/ ۱ درصدی تیراژ نسبت به ۷ ماه سال گذشته دارد. با توجه به آمار کل تولید خودروهای سواری در هفت ماه امسال، مشخص می‌شود سهم محصولات بخش خصوصی از تیراژکل، چیزی حدود ۹ درصد است. در بین شرکت‌های بخش خصوصی، مدیران‌خودرو هرچند کماکان صاحب بیشترین تیراژ است، با این حال تولید آن در هفت ماه امسال ۶/ ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است. این شرکت ۳۱ هزار و ۶۴۷ دستگاه محصول سواری را در بازه زمانی موردنظر به تولید رسانده است.

مدیران‌خودرو که محصولات چری چین را در ایران مونتاژ می‌کند، بیشترین تیراژ ۷ ماه امسال خود را به مدل ام‌وی‌ام X۲۲ اختصاص داده است. همچنین کمترین تیراژ در این شرکت نیز به مدل ام‌وی‌ام ۱۱۰ اختصاص دارد. طبق آمار اعلامی، مدیران‌خودرو مونتاژ مدل قدیمی ام‌وی‌ام ۳۱۵ و همچنین ام‌وی‌ام ۵۵۰ را متوقف کرده است.

دیگر شرکت بزرگ بخش خصوصی یعنی کرمان‌موتور، تیراژی ۲۶ هزار و ۲۷۹ دستگاهی تا پایان مهر امسال داشته و این آمار سبب شده کرمانی‌ها نسبت به هفت ماه سال گذشته، یک دهم درصد کاهش تیراژ را تجربه کنند. بنابر آمار اعلامی، کرمان‌موتوری‌ها مونتاژ مدل‌های‌ای ۱۰، ‌ای‌۲۰ و النترا را (به‌دلیل نبود قطعات) متوقف کرده‌اند، با این حال مدل اکسنت همچنان تا پایان مهر در این شرکت مونتاژ شده است. البته به احتمال فراوان، اکسنت نیز با توقف تولید مواجه خواهد شد زیرا کره‌ای‌ها ارسال قطعات منفصله خودرو به ایران را به‌دلیل تحریم‌ها آمریکا متوقف کرده‌اند.

در کرمان‌موتور اما چند مدل چینی نیز مونتاژ می‌شود که شامل محصولات شرکت جک است. در این بین، مدل جک S۵ دارای بیشترین تیراژ در کرمان‌موتور است، هرچند در مقایسه با ۷ ماه سال گذشته افتی ۴۳ درصدی را به خود می‌بیند. آمار وزارت صنعت می‌گوید کرمان‌موتوری‌ها مونتاژ محصولات لیفان را متوقف کرده و گویا دیگر قصد همکاری با این خودروساز چینی را ندارند.

اما از گروه بهمن هم خبر می‌رسد تیراژ محصولات سواری این شرکت طی ۷ ماه امسال روندی رو به صعود داشته است. طبق آمار، گروه بهمن تا پایان مهر امسال شش هزار و ۹۲دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۱/ ۵۷ درصد رشد تیراژ را تجربه کند. در بین محصولات این شرکت، بسترن B۳۰ دارای بیشترین تیراژ بوده و مزدا۳ هم کمترین تعداد تولید را به خود اختصاص داده است.

 با توجه به آنکه مزدای ژاپن در ردیف تحریم‌کنندگان خودروسازی ایران قرار گرفته، به احتمال فراوان مونتاژ مزدا۳ نیز متوقف خواهد شد. طبق آمار، گروه بهمن در مهر امسال فقط ۵ دستگاه مزدا۳ را مونتاژ کرده که نشان از کمبود قطعات منفصله این محصول دارد. دیگر محصول گروه بهمن، هاوال H۲ نام دارد که طی ۷ ماه امسال، یک هزار و ۱۷۶ دستگاه تیراژ داشته است.

تیراژ این خودرو در مهر اما تنها ۸۴ دستگاه بوده و این موضوع نشان می‌دهد تامین قطعات هاوال هم با مشکلاتی همراه شده است. اخیرا گروه بهمن به ثبت‌نام‌کنندگان هاوال پیشنهاد داده به‌جای این محصول، بسترن B۳۰ را تحویل بگیرند. این موضوع نشان می‌دهد مونتاژ هاوال طبق روال عادی پیش نمی‌رود و مشخص نیست گروه بهمن و طرف چینی، چه برنامه‌ای برای آینده این محصول با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران دارند.

در بین دیگر شرکت‌های بخش خصوصی خودروسازی کشور، «صنعت خودرو آذربایجان» توانسته تیراژ خود را از ۱۶۴دستگاه طی ۷ ماه سال گذشته، به پنج هزار و ۳۴ دستگاه در بازه زمانی مشابه امسال برساند. این شرکت تازه وارد به مونتاژ محصولات ام‌جی چین مشغول بوده و در بین خودروسازان خصوصی، بیشترین نرخ رشد را طی هفت ماه امسال داشته است.

همچنین بم‌خودرو نیز تیراژی یک‌هزار و ۳۸۵ دستگاهی را در ۷ ماه امسال از خود به‌جا گذاشته تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۲/ ۷۴ درصد رشد کند. این خودروساز قدیمی بخش خصوصی که روزگاری فولکس گل را مونتاژ می‌کرد، حالا میزبان محصولات جیلی چین شده است.در نهایت ریگان خودرو، دیگر خودروساز تازه وارد بخش خصوصی نیز توانسته طی ۷ ماه امسال، ۷۰۲ دستگاه محصول سواری را به تولید برساند. این شرکت محصولی از چین به نام کوپا را مونتاژ می‌کند و تمام ۷۰۲ دستگاه تیراژ ۷ ماه امسال آن نیز به همین محصول مربوط می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.