| کد خبر: 175784 |

◄ رشد تولید خودروسازان خصوصی در شرایط بد دولتی‌ها

برای چندمین ماه پیاپی، خودروسازان خصوصی توانستند درحالی‌که تولید خودرو در ایران به‌شدت درحال کاهش است، تولید خود را افزایش دهند.

تین نیوز

برای چندمین ماه پیاپی، خودروسازان خصوصی توانستند درحالی‌که تولید خودرو در ایران به‌شدت درحال کاهش است، تولید خود را افزایش دهند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت صنعت، در نیمه اول سال‌جاری خودروسازان خصوصی توانستند با تولید 65هزار و 304 دستگاه خودرو نسبت به سال قبل تولید خود را 9درصد افزایش دهند و حدود 12 درصد از کل تولید خودرو داخلی را از آن خود کنند.

بیشترین تیراژ طی شش ماه ابتدایی امسال باز هم به «مدیران‌خودرو» تعلق گرفت. شرکتی که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ می‌کند. این درحالی است که مدیران‌خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این شرکت تا پایان شهریور امسال، ۲۹ هزار و ۱۱۹ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده و با این حساب، نزدیک به ۱۲ درصد نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته، کاهش تولید داشته است. در بین محصولات این شرکت، بیشترین تیراژ نصیب ام‌وی‌ام مدل X۲۲ شده و کمترین تیراژ را نیز مدل ۱۱۰ جدید به خود اختصاص داده است.

اما کرمان‌موتور توانسته تیراژ خود را در نیمه نخست امسال بالا ببرد. بنابر آمار منتشره، این شرکت مونتاژ کننده محصولات هیوندایی و لیفان و جک تا پایان شهریور امسال ۲۳ هزار و ۲۲۰ دستگاه محصول سواری را تولید کرده تا نسبت به نیمسال نخست سال گذشته، حدود سه درصد افزایش تولید را تجربه کند.

در بین محصولات تولیدی توسط کرمان‌موتور، بیشترین تیراژ به مدل‌های جک مربوط می‌شود و این در شرایطی است که ظاهراً تولید لیفان در این شرکت متوقف‌شده است. آمار می‌گوید، کرمان‌موتور در شهریور امسال حتی یک دستگاه لیفان را نیز به تولید نرسانده است. البته در بازه زمانی شش‌ماهه، کرمان‌موتوری‌ها لیفان را به تولید رسانده‌اند و دراین‌بین، بیشترین تیراژ به مدل ۸۲۰ اختصاص داشته است. در بین دیگر محصولات این شرکت، تولید هیوندایی النترا و هیوندایی I۱۰ و هیوندایی I۲۰ نیز تقریباً متوقف‌شده است. این در شرایطی است که کرمان‌موتور توانسته هفت هزار و ۴۲۰ دستگاه هیوندایی اکسنت را در شش ماه ابتدایی امسال مونتاژ کند.

دیگر خودروساز بخش‌خصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی شش ماه ابتدایی امسال پنج هزار و ۳۴۲ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، گروه بهمن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش تیراژ را به خود می‌بیند. این شرکت، مزدا۳، بسترن و ‌هاوال را مونتاژ می‌کند که اولی با افت تولید مواجه شده است. این در شرایطی است که اضافه شدن بسترن مدل B۳۰ و‌ هاوال به سبد محصولات بهمن موتور، درمجموع تیراژ این شرکت را باوجود افت تولید مزدا۳، بالابرده است.

دراین‌بین، «صنعت خودروی آذربایجان» که به مونتاژ محصولات ام‌جی چین مشغول است، در بازه زمانی تحت بررسی، چهار هزار و ۹۳۴ دستگاه از انواع مدل‌های ام‌جی را مونتاژ کرده است. مدل ام‌جی ۳۶۰ توربو بیشترین تیراژ را در بین محصولات «صنعت خودروی آذربایجان» دارد.

از کارمانیا دیگر خودروساز بخش‌خصوصی نیز خبر می‌رسد این شرکت در شش ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کاهش تولید حدوداً ۲۷ درصدی مواجه شده است. کارمانیا تا پایان شهریور امسال تنها ۷۳۵ دستگاه محصول را مونتاژ کرده است. خودروهای مونتاژی این شرکت را مدل‌های F۳ و S۶ چینی (متعلق به شرکت BYD چین) تشکیل می‌دهند.

دیگر شرکت بخش‌خصوصی به نام «خودروسازان بم» در شش ماه ابتدایی امسال تیراژی یک‌هزار و ۲۵۲ دستگاهی را از خود به‌جا گذاشته است. با توجه به این رقم، «خودروسازان بم» در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۳۹۵ درصد رشد تولید را به خود می‌بیند. درحال‌حاضر مدل GC۶ جیلی چین در این شرکت مونتاژ می‌شود.

گفته می‌شود مونتاژ محصولات لیفان از کرمان‌موتور به خودروسازان بم منتقل‌شده است. درنهایت اما دیگر خودروساز بخش‌خصوصی به نام ریگان‌خودرو نیز توانسته در شش ماه ابتدایی امسال تیراژی ۷۰۲ دستگاهی را از خود به‌جا بگذارد. این شرکت تازه‌وارد بخش‌خصوصی، محصولی به نام کوپا را مونتاژ می‌کند که به یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین تعلق دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.