| کد خبر: 175559 |

◄ سن فرسودگی خودروها و موتورسیکلت‌ها اعلام شد

با توجه به بحران خودروهای فرسوده در بحث آلودگی هوا روز، هیأت وزیران سن فرسودگی خودروهای شخصی اعم از سواری، ون استیشن و سواری کار را 20 سال و خودروی عمومی‌سواری دوگانه‌سوز را 10 سال تعیین کرد.

تین نیوز

با توجه به بحران خودروهای فرسوده در بحث آلودگی هوا، هیأت وزیران سن فرسودگی خودروهای شخصی اعم از سواری، ون استیشن و سواری کار را 20 سال و خودروی عمومی‌سواری دوگانه‌سوز را 10 سال تعیین کرد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از شاتا، هیأت وزیران بنابر پیشنهاد سازمان‌های مسئول ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی ایران و به استناد قانون هوای پاک همچنین سن فرسودگی خودروهای عمومی شامل سواری تاکسی و استیشن ون و سواری کار را برحسب بنزینی و دوگانه‌سوز بودن 10 سال، پایه گازسوز 12 سال و برقی و هیبریدی و نیز تاکسی‌هایی که بنابر پیشنهاد وزارت کشور یا وزارت راه و شهرسازی و تائید سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد کماکان کیفیت ارائه خدمات مناسبی دارند را 15 سال تعیین کرد.

بر این اساس سن فرسودگی وانت پایه گازسوز 15 سال و بنزینی و دوگانه‌سوز دیزلی 14سال تعیین شد.

همچنین براساس این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس درون‌شهری نیز برحسب دیزلی بودن 10 سال، پایه گازسوز 12 سال و ‌ اتوبوس برقی منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی 20 سال درنظر گرفته‌شده است.

با ابلاغ این مصوبه سن فرسودگی مینی‌بوس و میدل‌باس درون‌شهری و برون‌شهری دیزلی 10،‌پایه گازسوز 12 و برقی منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی 20 سال مقررشده است.

براساس این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس برون‌شهری 15 سال و کشنده، کامیون و کامیونت 22 سال، موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری 6 سال، بنزینی انژکتوری 8 سال، برقی 12 سال و سواری دولتی 15 سال خواهد بود.

خودروهای فرسوده به دلیل مشکلات مختلف در سیستم سوخت‌رسانی و موتور و همچنین قدیمی بودن استانداردها سطح آلایندگی بیشتری نسبت به دیگر خودروها دارند و به همین جهت در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه برای تردد خودروهایی با عمر بیش از 5 سال مالیات‌هایی در نظر گرفته شده است که عملاً استفاده از این خودروها مرقون به صرفه نباشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    سن فرسودگی از نظر سلامتی و دوندگی یک خودرو باید محاسبه شود نه سن عمری خودرو.
    آقایان فرق این را هم نمی دانند