| کد خبر: 174985 |

◄ مجلس در پی اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو

طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس به جریان افتاد. عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام این خبر افزود: هدف این طرح حمایت از واردات خودروهای پاک یا خودروهایی که آلودگی کمتری نسبت به خودروهای تولید داخل دارند اعلام کرد.

تین نیوز

طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس به جریان افتاد. عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی  مجلس با اعلام این خبر افزود: هدف این طرح حمایت از واردات خودروهای پاک یا خودروهایی که آلودگی کمتری نسبت به خودروهای تولید داخل دارند اعلام کرد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، عزیزی این اقدام را گامی مؤثر در جهت کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین دانست و گفت: به‌دلیل آلایندگی بالای خودروهای داخلی، در کلان‌شهرهایی همچون تهران و مشهد با پدیده وارونگی هوا روبرو بوده و آسیب‌های اقتصادی و جانی زیادی را به‌دلیل آلودگی هوا متحمل می‌شویم.

او با انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل، ادامه داد: نبود بازار رقابتی در صنعت خودروسازی  کشور باعث شده پیشرفتی در این بخش نداشته باشیم به‌طوری‌که شاهد هستیم مردم برای همین خودروهای بی‌کیفیت صف‌کشیده و ظرف یک ساعت ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان خودرو به فروش می‌رسد؛ طبیعی است که در چنین شرایطی خودروسازان داخلی تمایلی در به‌روز و باکیفیت‌تر کردن محصولات خود نخواهند داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری توانمندی متخصصان داخلی در حوزه‌های مختلف، تأکید کرد: چطور ممکن است متخصصان ایرانی در حوزه هوافضا، تکنولوژی هسته‌ای، موشک‌های نقطه زن بالستیک با برد ۲ هزار تا ۳هزار و ۵۰۰ کیلومتر و سلول‌های بنیادی حرفی برای گفتن داشته باشند؛ اما در صنعت خودروسازی نتوانیم سمند باکیفیت تولید کنیم. واقعیت آن است که ما در صنعت خودروسازی در دنیا حرفی برای گفتن نداریم  به‌طوری‌که همچنان شاهد تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا، ایمنی پایین و آلاینده هستیم.

او ادامه داد: خودروهای داخلی ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سوخت دارند درحالی‌که در دنیا خودروهایی تولید می‌شود که مصرف سوخت ۴ درصدی داشته و درعین‌حال باکیفیت‌تر، ایمن‌تر، مشتری‌پسندتر و با گارانتی بالاتر هستند. دولت اگر هزینه همین اختلاف مصرف بنزین را پرداخته و از خودروهای پاک حمایت کند هم آلودگی کمتر خواهد شد هم اینکه مردم از خودرو ایمن استفاده خواهند کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: البته این به معنای عدم‌حمایت از تولید داخل و حمایت از واردات نیست بلکه ما به‌دنبال ایجاد فضای رقابتی برای پیشرفت صنعت خودروسازی کشور هستیم. چنانچه چند خودروساز خارجی در کنار خودروسازان داخلی حضورداشته باشند یا اینکه واردات خودرو آزاد شود به‌طورقطع خودروسازان داخلی مجبور خواهند شد که تولیدات کمتر اما باکیفیت‌تری داشته باشند.

عزیزی درباره لزوم نظارت مجلس بر حسن اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو درصورت تبدیل‌شدن به قانون تأکید کرد: وظیفه مجلس این است که بعد از تصویب قانون از مسیر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر اجرای قانون بوده و دولت را مکلف به اجرای آن کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.