| کد خبر: 173963 |

◄ مخالفت نمایندگان مجلس بامسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو

بارأی مخالف نمایندگان درخواست مسکوت ماندن طرح یک‌فوریتی ساماندهی بازار خودرو به مدت ۶ ماه که توسط 15 نماینده مطرح‌شده بود ناکام ماند.

تین نیوز

با رأی مخالف نمایندگان، درخواست مسکوت ماندن طرح یک‌فوریتی ساماندهی بازار خودرو به مدت ۶ ماه که توسط 15 نماینده مطرح‌شده بود، ناکام ماند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، مسکوت ماندن طرح یک‌فوریتی ساماندهی بازار خودرو به مدت ۶ ماه در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در دستور قرار گرفت و ولی ملکی، نماینده مشکین‌شهر دلیل این پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن را  شرایط خاص کشور، تهدیدات اقتصادی و مدیریت مبادلات ارزی در راستای حمایت از تولیدکنندگان خودرو اعلام کرد.

بهرام پارسایی نیز در مخالفت با این درخواست گفت: این درخواست درحالی مطرح‌شده است که کمتر از پنج ماه از تصویب فوریت رسیدگی به طرح ساماندهی بازار خودرو ارائه‌شده و حالا برخی نمایندگان تقاضا دارند این طرح نیامده به مدت ۶ ماه مسکوت بماند درحالی‌که این کار خلاف آیین‌نامه مجلس است چراکه از تصویب یک طرح باید حداقل یک سال گذشته باشد.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون‌اساسی با تأکید براینکه خلأ قانونی عامل اصلی آشفته‌بازار خودرویی کشور است، گفت: شرکت‌های خودروساز خودرو را با یک قیمت به بازار عرضه می‌کنند و دلالان با افزایش صددرصدی قیمت‌ها همان خودرو را در بازار می‌فروشند و هیچ قانون مشخصی برای ساماندهی بازار خودرو وجود ندارد اما این طرح می‌تواند موجب ساماندهی این بازار شود.

پارسایی با طرح این پرسش که نمی‌دانم چرا برخی نمایندگان درخواست مسکوت ماندن طرح مذکور را داده‌اند، گفت: شاید در حوزه انتخابیه متقاضیان مسکوت ماندن طرح مذکور قیمت پراید هنوز ۲۲ میلیون تومان است و نیازی به ساماندهی آشفته‌بازار خودرو ندارند اما ما هر مقامی را به کمیسیون اصل ۹۰ می‌آوریم به‌دلیل خلأ قانونی پاسخگو نیست و این مسئله جان، مال و عزت مردم ایران را به خطر انداخته است.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون‌اساسی یادآور شد: بعد از مرحله دوم تحریم‌ها، نمی‌توانیم قطعات هیچ خودرویی را در داخل تولید کنیم  چون حمایت‌های بی‌قیدوشرط ارزی و سایر حمایت‌ها از خودروسازان طی چهار دهه گذشته مانع  توانمند شدن آنان شده است.

او با اشاره به جهش قیمت در بازار خودروهای داخلی، گفت: قیمت خودروهای داخلی طی یک ماه گذشته ۱۵۰ درصد افزایش‌یافته است چون رانت و فساد و رانت‌خواران از دلایل پشت پرده آشفته‌بازار خودرو هستند که هیچ ربطی به گران شدن نرخ ارز هم ندارد.

علی لاریجانی نیز در واکنش به دلایل مخالفت پارسایی گفت: تابه‌حال چنین چیزی نداشتیم که کمیسیونی پیشنهاد مسکوت ماندن داده باشد بااین‌حال طبق ماده ۱۹۵ باید پیشنهاد کمیسیون را به رأی بگذاریم.

سپس مجلس وارد رأی‌گیری شد که از  ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه ۴۹ نماینده بارأی موافق، ۱۳۹ نماینده را بارأی مخالف و ۴ نماینده بارأی ممتنع با مسکوت ماندن ۶ ماهه طرح یک‌فوریتی ساماندهی بازار خودرو مخالفت کردند.

علی لاریجانی در ادامه گفت: با توجه به مخالفت نمایندگان با مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو، این طرح باید به کمیسیون صنایع بازگردانده شود تا حداکثر طی یک ماه آینده تکلیف آن مشخص شود.

رئیس مجلس افزود: گزارش کمیسیون صنایع و معادن باید حاوی نظر رد یا تائید طرح ساماندهی بازار خودرو باشد. اگر طرح مذکور را تائید کرد باید اصلاحات لازم را در آن اعمال کند و گزارش نهایی خود را برای رسیدگی در صحنی علنی به هیأت رئیسه بدهد.

سپس برای گرفتن رأی نمایندگان، ارجاع طرح ساماندهی بازار خودرو به کمیسیون صنایع به رأی مجلس گذاشته شد که مجلس با ۱۵۴ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر با این درخواست موافقت کردند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.