| کد خبر: 173647 |

◄ سالگرد تولد مؤسس «بیوک»

شاید بسیاری از افراد ایجادکننده برند بیوک را یک آمریکایی بدانند؛ اما دیوید دانبار بیوک ۱۷ سپتامبر ۱۸۵۴ در اسکاتلند به دنیا آمد.

تین نیوز

شاید بسیاری از افراد ایجادکننده برند بیوک را یک آمریکایی بدانند؛ اما دیوید دانبار بیوک ۱۷ سپتامبر ۱۸۵۴ در اسکاتلند به دنیا آمد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، او به همراه خانواده فقیرش در کودکی مانند بسیاری از خانواده‌های دیگر به امید آینده‌ای بهتر به شهر دیترویت آمریکا مهاجرت کردند.

بیوک در سال ۱۸۶۹ مدرسه را برای کمک به تأمین مخارج خانواده ترک کرد و وارد کارخانه تولید قطعات صنعتی شد. او از سنین جوانی استعداد خود در مکانیک را با اختراعات بی‌شماری مانند آب‌پاش ماشینی برای آب دادن چمن نشان‌داد.

اختراعات او در این کارخانه باعث شد تا به‌عنوان یک مخترع جوان بتواند شریک کارخانه شود. در آن دوره وجود موتورهایی با احتراق داخلی توجه بیوک را به خود جلب کرد و وقت خود را صرف مطالعه بر روی این نوع موتور کرد.

به ‌این‌گونه دیوید وارد صنعت خودروسازی شد، او تمام‌وقت خود را به کار بر روی طراحی خودرو اختصاص داد و توانست شرکت خود به نام بیوک را در سال ۱۸۹۹ تأسیس کند.

او همچنین شروع به تحقیق در بازار فروش و قیمت خودرو کرد، تحقیقات و کوشش‌های او سال‌ها بعد با تأسیس خودروسازی بیوک تأثیر مثبتی بر بازار فروش بیوک داشت.

در سال ۱۹۰۲ دیوید شرکت دوم خود را تأسیس کرد. کارخانه بیوک با دو هدف فروش موتور به سایر خودروسازان و ساخت خودرو در مرحله بعد آغاز به کار کرد.

مشکلات مالی گرداندن کارخانه و تأمین بودجه موردنیاز باعث شد تا دیوید در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد و تنها یک اتومبیل بسازد.

او همچنین موتور (Valve-in-Head) را که سوپاپ آن در بالا قرار می‌گرفت، اختراع کرده بود که در مقایسه با موتور‌هایی که دریچه سوپاپ آنها در کنارشان قرار داشت و در بیشتر خودروهای آن زمان به کار می‌رفت، قدرت بیشتری داشت. موتور ابتکاری بیوک با استقبال خوبی از طرف کارخانه‌های موتور و خودروسازی مواجه شد.

به‌رغم فروش این موتور، بیوک بار دیگر با کمبود پول برای گرداندن کارخانه مواجه شد و مجبور شد پنج هزار دلار قرض بگیرد.

او با کمک یکی از دوستان طرفدارش توانست کارخانه اتومبیل‌سازی بیوک را سروسامان دهد و خودروی بیوک را از سال ۱۹۰۳ رسماً تولید کند.

برسکلو دوست بیوک او را وادار کرد تا با مالک کارخانه‌ای در فلینت در شهر دیترویت برای تولید خودرو وارد مذاکره شود. او با جلب‌توجه مالکان کارخانه توانست با قرض ۱۰ هزار دلار از یک بانک محلی در دیترویت قروض بیوک را پس دهد. دیوید در این کارخانه حدود ۱۶ خودرو در ۳۴ مدل با برند بیوک طی سال ۱۹۰۴ تولید کرد.

او به خاطر درگیری‌هایی که با روسای کارخانه فلینت دیترویت داشت تصمیم به ترک فلینت گرفت. در سال ۱۹۰۴ دیوید بیوک با ویلیام سی دورانت آشنا شد که تجربه فراوانی از کار در کارخانه‌های ساخت کالسکه داشت. در اواخر این سال دورانت شرکت بیوک موتور را خریداری کرد.

دورانت که بعد‌ها جنرال‌موتورز را تأسیس کرد مانند فورد می‌دانست که کلید موفقیت کارخانه در بالا بردن سرعت و توان تولید و کم کردن هزینه‌های جانبی است.

دورانت کارخانه را برای تولید بیشتر سازمان‌دهی کرد و کارخانه جدیدی برای شرکت خرید. در سال ۱۹۰۵ مدل C موفقیت زیادی کسب کرد و در سال ۱۹۰۷ بیوک پس از فورد مقام دوم فروش را به دست آورد اما در مقابل بیوک هر خودرویی را ساخته می‌شد به‌عنوان یک اختراع منحصر‌به‌فرد تلقی می‌کرد. اختلاف‌نظر بیوک با دورانت باعث شد که او کارخانه را رها کند و نزد همسر و پسرش در دیترویت بازگردد.

دورانت بعد از ترک او در سال ۱۹۰۸ هدایت کارخانه را برعهده گرفت و با خرید اولدزموبیل، کادیلاک (پونتیاک) جنرال‌موتورز را شکل داد. موفقیت بیوک مشکلات مالی GM را در سال ۱۹۱۰ کاهش داد و در آن سال توانست از همه تولیدکنندگان خودرو پیشی بگیرد. پس‌ازآن بیوک همیشه در بین بهترین تولیدکنندگان و فروشندگان اتومبیل جای گرفت.

بیوک اسکای‌لارک که در ایران به بیوک ایران معروف است و توسط شرکت پارس‌خودرو در کشورمان مونتاژ می‌شد یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودرو ایران است.

این خودرو با موتور 5700 سی‌سی خود که مجهز به کاربراتور چهار دهانه است توانی معادل ۱۶۵ اسب‌بخار دارد که این خودرو نه‌چندان سنگین‌وزن آمریکایی را در مدت 10 ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

این خودرو هشت سیلندر جذاب در هر 100 کیلومتر ۱۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند که به‌عنوان تنها نقطه‌ضعف این خودرو در بازار از آن یاد می‌شود.

این خودرو با فناوری سال ۱۹۷۵ امریکا به‌مراتب ایمن‌تر، سریع‌تر، بادوام‌تر و مطمئن‌تر از برخی خودروهای تولید داخلی است.

جالب است بدانید که این خودرو از اولین خودروهایی بود که برای افزایش ایمنی سرنشینان در شاسی و بدنه آن نقاط شکست طراحی‌شده بود. این نقاط در زمان تصادف با تغییر شکل، باعث کاهش ضربه ناشی از تصادف به سرنشینان و نقاط حساس خودرو می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.