| کد خبر: 172819 |

◄ بدهی 450 میلیارد تومانی خودروسازان به صنعت تایر

بسیاری از تایرهای وارداتی در قیاس با تایرهای تولید ایران از سطح کیفی بسیار نازلی برخوردار هستند زیرا، بیش‌تر تایرهایی که خودروسازان وارد می‌کنند از محصولات کشور چین است.

تین نیوز

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر از تطابق استاندارد لاستیک‌های ساخت ایران با آخرین متد ایمنی تولید تایر در جهان خبر داد و گفت: ادعای بی‌کیفیت بودن تایرهای تولید ایران کذب محض است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مصطفی تنها با اشاره به اینکه تمام تایرهای ساخت ایران بر اساس استانداردهای کشور تولید می‌شوند و سازمان ملی استاندارد و تولیدکنندگان خودرو داخلی در کارخانجات ساخت تایر ناظران مقیم دارند، اظهار کرد: به مانند خودروسازی تولیدکنندگان تایر نیز دارای استانداردهای اجباری هستند.

به گفته وی، بسیاری از تایرهای وارداتی در قیاس با تایرهای تولید ایران از سطح کیفی بسیار نازلی برخوردار هستند زیرا، بیش‌تر تایرهایی که خودروسازان وارد می‌کنند از محصولات کشور چین است.

تنها، با بیان این نکته که برخلاف نظرهای اعلام شده تا به امروز تایرهای ایرانی دچار ترکیدگی نشده‌اند، افزود: فجایع زیادی در استفاده از تایرهای خارجی در استفاده اتوبوس‌ها و کامیون در کشور رخ داده، اما طبق گزارشات هیچ یک از تایرها محصول داخلی نبوده است.

احتمال بروز خطا در تولید موضوع دیگری بود که سخنگوی انجمن صنعتی تایر به آن پرداخت و ابراز داشت: احتمال بروز خطا در کنترل کیفیت همواره وجود دارد اما این خطا باید در حد یک هزارم در صد درصد باشد که خوشبختانه در تایرهای تولید ایران کاملاً رعایت می‌شود.

وی به موضوع گارانتی 4 ساله تایرهای ایرانی پس از تولید پرداخت و گفت: در عرف صنعتی تایرهای ساخت ایران با استانداردهای ملی و تحت نظارت سازمان ملی استاندارد تولید می‌شود. متاسفانه علیرغم نظارت دقیق بر ساخت تایر در ایران خودروهای ساخت کشورمان از استانداردهایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده برخوردار نیستند و با فرافکنی همواره مقصر دیگر دستگاه‌ها معرفی می‌شوند.

تنها، در بخش دیگری از سخنان خود نبود فاصله تکنولوژیک میان ساخت تایر در ایران و کشورهای صاحب‌نام در این عرصه، گفت: قیاس صنعت تایر ایران و خودروسازی ما در بخش دستیابی به مباحث فنی و علمی جهان به راحنی امکان‌پذیر است و تفاوت از زمین تا آسمان است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر به ارتباط کمبود قطعات و عدم عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان اشاره کرد و تصریح کرد: مشکلی که در این میان وجود دارد، این‌که خودروسازان کشور طبق آخرین خبرها 450 ملیلیارد تومان به تولیدکنندگان قطعات از جمله تولیدکننده تایر دارند که تادیه آن بیش از 120 روز به طول می‌انجامد و گاهی ماه‌ها می‌گذرد و کماکان پرداختی از سوی خودروسازان وصول نمی‌شود.

وی به قدرت چانه‌زنی بالای خودروسازان در زمان انعقاد قرارداد پرداخت و افزود: تعیین نرخ، تعیین سررسید پرداخت و بسیاری از موارد دیگر تحت اختیار خودروساز هنگام عقد قرارداد است و 120 روز تاخیر در پرداخت طلب تولیدکننده تایر از سوی خودروساز تاخیر محسوب نمی‌شود و لذا حداکثر فشار بر تولیدکننده تایر وارد می‌شود و اقبال برای همکاری با خودروساز کاهش پیدا می‌کند.

فعال صنعت تایر کشورمان گفت: بیش از چند صد میلیارد تومان خودروسازان به تولیدکنندگان تایر مقروض هستند، دستمزد کارگر تخلیه بار ساپکو را نیز تایرساز تقبل می‌کند. وقتی شرایط یک‌جانبه و تحمیلی و متغیر باشد، طبیعی است که با این روند بازار برای تایرساز جذاب‌تر از خودروسازان باشد. چون پول نقد در این میان جابه‌جا می‌شود.

وی به شرایط اقتصادی کشور و تغییرات پی در پی بخشنامه‌های ارزی اشاره کرد و ابراز داشت: تاخیر در تادیه پول موجب تاخیر در خرید مواد اولیه شده و در نتیجه ساخت تایر رو به رکود می‌گذارد و این‌گونه است که تایرساز کاستن از سهم خودروساز را ترجیح می‌دهد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر دلیل کاهش 25 درصدی تولید در مردادماه را نوسانات نرخ ارز دانست و خاطرنشان کرد: طبیعی است با این اتفاق بر خودروسازان با کاهش تحویل تایر روبه‌رو شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    مگه دفاتر حسابداری و صورت های مالی ندارند که قسم جلاله می خورند!😜😂
    چرا کار علمی و دقیق انجام نمیشه؟!
    چرا از سهم پاداش و حقوق و مزایا و ماموریت های خارجی مدیران سایپا کم نمی کنن که تولید سایپا بصرفه؟!
    چرا از نخبگان داخلی کشور استفاده نمی کنند؟!
    چرا از طرح های مخترعین در تولید خودروهای الکتریکی و خورشیدی بهره نمی گیرند؟!
    چرا همه اش راحت ترین راه رو انتخاب می کنن و دست شون تو جیب ملته؟!
    چرا ...
    خدایی! ما قسم حضرت عباس رو باور کنیم یا دم خروسو؟!