| کد خبر: 171900 |

◄ افزایش ایمنی با دستیار صوتی رانندگان در خودرو

شرکت آمریکایی نوانس «Nuance» یک دستیار صوتی خودرو تولید کرده که نیازی به گفتن یک کلمه مشخص برای فعال کردن آن نیست.

تین نیوز

پیشرفت فناوری هرروز  استفاده از ابزارها را ساده‌تر می‌کند. ابزارهایی مانند خودرو که بشر به‌صورت روزانه با آن برخورد دارد از پیشتازان استفاده از فناوری‌های دیجیتال است؛ اما این فناوری‌ها باعث ایجاد پیچیدگی در کاربرد خودروها شده است. برای همین اکثر خودروسازان درصدد کاهش پیچیدگی ابزارهای کاربردی در خودرو هستند و تمایل دارند که راننده به سریع‌ترین شکل ممکن به همه امکانات لازم دسترسی داشته باشد.

به همین دلیل این روزها در اکثر خودروهای مدرن با استفاده از سیستم دیجیتال دستورات راننده را از طریق یک مانیتور تاچ یا سیستم‌های مشابه دریافت می‌کنند و آن‌ها را به اجرا درمی‌آورند؛ اما هنوز خودروهای کمی می‌توانند دستورات صوتی راننده‌ها را دریافت کنند و متوجه منظور راننده بشوند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، در همین رابطه شرکت آمریکایی نوانس «Nuance» یک دستیار صوتی خودرو تولید کرده که نیازی به گفتن یک کلمه مشخص برای فعال کردن آن نیست.

دستیارهای صوتی به‌طورمعمول نیاز به گفتن کلماتی برای فعال شدن و توجه کردن به راننده و اجرای دستورات وی دارند. به‌طور مثال «هِی، سیری» برای دستیار صوتی شرکت اپل یا «سلام گوگل». این همان کاری است که در خودروها هم باید انجام شود. مثلاً در خودروهای مرسدس‌بنز که با سیستم صوتی MBUX کار می‌کنند، باید بگویید «هی، مرسدس» تا توجه دستیار صوتی خودرو را به خود جلب کنید.

شرکت «نوانس» که سازنده سیستم MBUX و دیگر سیستم‌های دستیار صوتی خودروسازان است، می‌خواهد عملکرد آنها را توسعه دهد. از سال آینده، ب.ام.و با آخرین نسخه از دستیار صوتی نوانس  عرضه خواهد شد که قادر به درک تفاوت صدای راننده از مسافران و تمایز بین صحبت راننده با خودرو و با مسافران است.

به‌عبارت‌دیگر، نیاز به گفتن هیچ کلمه‌ای برای فعال کردن دستیار صوتی نیست. به گفته «نوانس»، حالت «Just Talk» که در نسخه جدید توسعه داده‌شده است، قادر خواهد بود تفاوت بین مکالمه‌های معمولی و جملات دستوری را تشخیص دهد. این سیستم نه نیازی به گفتن کلمه خاصی برای فعال شدن دارد و نه فشار دادن دکمه‌ای، بلکه سیستم به‌طور خودکار می‌تواند زمانی که راننده دستوری می‌دهد، آن را متوجه شده و عمل کند.

این سیستم همچنین موجب بالا رفتن ضریب ایمنی رانندگی می‌شود، چراکه دیگر نیازی به لمس صفحه لمسی خودرو نیست و همه‌چیز با دستورات صوتی انجام می‌گیرد؛ بنابراین حواس راننده پرت نخواهد شد و با تمرکز بیشتری می‌تواند رانندگی کند.

نوانس می‌تواند کاری کند که رانندگان مرسدس‌بنز، ب.ام.و و دیگر خودروسازان سیستم اندروید و CarPlay را کنار بگذارند، زیرا این سیستم‌ها، در عین اینکه برای پخش موسیقی و راهنمایی مسیر عالی هستند؛ اما به کنترل‌های وسیله‌نقلیه دسترسی ندارند.

به‌عنوان‌مثال این سیستم جدید می‌تواند دمای خودرو را تنظیم یا صندلی را برای شما تنظیم کند. بعید است که خودروسازان هیچ‌وقت دسترسی به این بخش از خودروهای خود را به شرکت‌هایی نظیر گوگل و اپل بدهند. البته ازآنجاکه این سیستم به‌صورت تمام‌وقت به صحبت‌هایی که در خودرو انجام می‌شود، گوش می‌دهد، نگرانی‌هایی نیز در باب امنیت این سیستم وجود دارد.

«نوانس» می‌گوید که اطلاعات شمارا نمی‌خواهد و سعی در نمایش تبلیغ ندارد و اطلاعات را با داده‌های ناشناس سرورها می‌فرستد. دستورات را اجرا می‌کند و هر چیز دیگری که در ماشین گفته می‌شود را مستقیماً کنار می‌گذارد. دستیارهای صوتی و خودروها به هم می‌آیند. چراکه آنها می‌توانند رانندگان را از شر نمایشگرهای درخشان و منوهای پیچیده خلاص کنند و با استفاده از «نوانس»، تعامل با راننده افزایش می‌یابد و نهایتاً ایمنی رانندگی بالا می‌رود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.