| کد خبر: 170403 |

واکنش کاربران اجتماعی به رونمایی خودروهای جدید داخلی

◄ قطعات چینی، تولیدات ملی

طی سال، نمایشگاه‌های مختلفی در کشور برگزار می‌شود که شیراز و مشهد و اصفهان و البته چندسالی است تهران به بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ها و شلوغ‌ترین آنها معروف شده‌اند؛ نمایشگاه‌هایی که اگر از دید کلان به آنها بنگرید چیزی جز تکرار آن‌چه سال قبل روی داده، نیست.

تین نیوز

 برگزاری نمایشگاه‌های خودرویی در استان‌های مختلف به جهت فروش‌های ویژه و معرفی محصولات مختلف و در دید عموم قرار گرفتن خودرو به‌قدری برای مردم بومی مهم و قابل توجه است که فرقی ندارد کدام استان میزبان نمایشگاه خودرو باشد، پیر و جوان، زن و مرد، خردسال و کودک به هر وسیله‌ای خود را برای بازدید از خودروهای مختلف به محل برگزاری نمایشگاه می‌رسانند که اگر خریدار هم نباشند حداقل یک‌بار هم که شده به‌عنوان خریدار مورد توجه قرار گیرند. بررسی خودروهای مختلف با دید خریدار–کارشناس از سوی عامی‌ترین فرد در نمایشگاه هم برای عرضه‌کننده خودرو مهم است و قابل توجه.

شاید همین امر هم موجب شده تا نمایشگاه‌های خودرویی به یکی از  پربازدیدترین نمایشگاه‌ها مبدل شود و همیشه خریدار داشته باشد. طی سال، نمایشگاه‌های مختلفی در کشور برگزار می‌شود که شیراز و مشهد و اصفهان و البته چندسالی است تهران به بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ها و شلوغ‌ترین آنها معروف شده‌اند؛ نمایشگاه‌هایی که اگر از دید کلان به آنها بنگرید چیزی جز تکرار آن‌چه سال قبل روی داده، نیست. اما به دلیل میزان فروشی که خودروسازان در این نمایشگاه‌ها کسب می‌کنند همواره مورد توجه مسئولان آنهاست. در همین راستا نیز به‌تازگی نمایشگاه خودروی شیراز با تکرار مکررات سال قبل و با تنها تغییر خاص که آن هم رونمایی از محصولی جدید در مجموعه نارنجی‌پوشان با اسمی خاص بود برگزار شد.

سایپایی‌ها در حضور ‌استاندار و جمعی از مسئولان دولتی این استان، اولین خودروی ایرانی تولید شده روی پلت‌فرم ملی SP۱۰۰ با نام اولیه رهام را معرفی کردند. به نظر می‌رسد سایپایی‌ها بعد از تیبا و کوئیک رکورددار معرفی خودروهایی با نام‌های خاص هستند. طبق گفته محسن جهرودی، مدیرعامل سایپا، پلت‌فرم این خودرو ایرانی بوده و تمام مراحل طراحی تا ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است. او تاکید کرده که با توجه به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا رویکرد ما تمرکز روی تولید داخل است و تولید این خودروی ایرانی جدید نیز در این راستا صورت می‌گیرد.

جهرودی با اشاره به تحریم‌ها با بیان اینکه قطعات مورد نیاز برای تولید محصولات تا پایان سال، از هم‌اکنون تامین شده است، بیان کرد که  ما از ابتدای سال و حتی قبل از خروج دولت آمریکا از برجام، شرایط را پیش‌بینی کرده و با تشکیل ستاد تدابیر ویژه در گروه سایپا قطعات مورد نیاز را پیشاپیش تامین کرده‌ایم.

اما خبر رونمایی از محصول جدید سایپا از چشم کاربران شبکه‌های اجتماعی دور نماند و آنها در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام واکنش‌های متفاوتی به آن داشتند.

عده‌ای از کاربران این محصول جدید خودروسازی سایپا را یک دستاورد مثبت دانستند و صحبت از این می‌کردند که با وجود تحریم‌ها توانسته‌ایم در داخل کشور محصولی ایرانی و زیبا تولید کنیم اما در مقابل کاربران زیادی به شکل و شمایل داخلی این خودرو و اسم آن معترض بودند. آنها از محصولات سایپا به‌عنوان گاری یاد کردند و این محصول جدید را در مقایسه با دیگر خودروهای خارجی بی‌اهمیت دانستند. در این میان برخی از کاربران هم نوشتند که اینکه مدام در معرفی این خودرو گفته می‌شود موتور آن برلیانس با ۱۱ اسب بخار است دستاورد بزرگی نیست. کاربری در همین رابطه در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «میگم یه وقت کمرتون رگ‌به‌رگ نشه این‌همه فشار میارین به خودتون برای تولید محصول جدید.» 

در سوی دیگر ماجرا رونمایی از خودروی جدید سایپا، کاربران شبکه‌های اجتماعی از فرصت ایجاد شده استفاده کردند و انتقاداتی را به شرکت‌های خودروسازی داخلی مطرح کردند. یکی از کاربران نوشت: «تا حالا ماشینای پژو و سیتروئن را مونتاژ می‌کردیم و حالا ماشین‌های چینی» باوجوداینکه صحبت از قیمت این ماشین نشده بود اما شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد که قیمت تمام‌شده این محصول ۷۰‌میلیون تومان است. یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر در واکنش به این شایعات نوشت: «مگه قرار نیست ماشین تولید کنین عموم جامعه استفاده کنند، آخه پس رُهام ۷۰ میلیونی؟». کاربر دیگری هم نوشت: «راستی هنوز مدیرعامل سایپا نیومده بگه ناشکر نباشید کجا بهتون ماشین دوزار یورویی میدن؟ من منتظر هستم!»

کاربر دیگری هم در واکنش به طراحی خودروهای داخلی نوشت که خودروسازهای داخلی فقط اسم تولیداتشان را تغییر می‌دهند و به فکر طراحی داخلی خودروهایشان نیستند و حتی فرمان خودروهایشان را هم تغییر ظاهر نمی‌دهند. مدیران خودروسازان داخلی هم در میان انتقادهای تندوتیز کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به رونمایی از محصول جدید خودروسازی سایپا، مورد نقد کاربران قرار گرفتند. یکی از کاربران در توییتر نوشت: «مدیرعامل سایپا گفته تحریم‌ها یک جوک بیشتر نیست! من هم مدیرعامل شرکت خودرو بودم با حقوق عالی و ماشین خارجی سوار می‌شدم، می‌گفتم که تحریم جوک است و ما می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم.» یکی دیگر از کاربران هم نوشت: «اگر ایران خودرو و سایپا را از سبد تولیدات داخلی حذف کنیم، میانگین کیفیت تولیدات داخلی افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند.»

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.