| کد خبر: 169109 |

◄ ریسک کم ماندن فرانسوی‌ها در ایران

خودروسازان فرانسوی در سطح جهان یکی از ضعیف‌ترین خودروسازان جهان هستند. محصولات این شرکت‌ها در هیچ کشوری غیر از فرانسه و چند کشور که روابط تجاری نزدیک با فرانسه دارند در بالای جدول فروش قرار ندارد.

تین نیوز

خودروسازان فرانسوی در سطح جهان یکی از ضعیف‌ترین خودروسازان جهان هستند. محصولات این شرکت‌ها در هیچ کشوری غیر از فرانسه و چند کشور که روابط تجاری نزدیک با فرانسه دارند در بالای جدول فروش قرار ندارد.

به گزارش تین‌نیوز، در آماری که در سال گذشته میلادی منتشر شد، خودروهای فرانسوی در هزینه نگهداری و دوام حتی پایین‌تر از محصولات چینی قرار داشتند. این آمار به‌نوعی تأیید صحبت مکانیک‌های ایرانی است که خودروهای فرانسوی را پرخرج می‌دانند.

فرانسوی‌ها به همین دلایل همیشه در تلاش‌اند تا بتوانند در بازارهایی که حاضرند فروش خود را گسترش داده و تا حد ممکن از ورود خودروسازان دیگر کشورها به آن بازار جلوگیری کنند. از خودروسازان فرانسه همیشه در پی یافتن بازارهای بکر و جدید برای ارائه محصولات‌شان هستند تا بتوانند در با استفاده از رقابت ضعیف در این بازارها خود را سریع‌تر گسترش دهند.

حالا پس از خروج آمریکا از برجام، خودروسازان فرانسوی درحال بررسی ماندن یا نماندن در بازار ایران هستند. تصمیمی که بیشتر به یک نمایش برای کسب امتیاز از دولت و خودروسازان ایرانی شبیه است.

دو خودروساز اصلی فرانسه یعنی رنو و پژو سیتروئن، هیچ‌کدام با آمریکا هیچ مراوده تجاری ندارند. هر دو شرکت فرانسوی (البته در دهه 90 هنوز پژو و سیتروئن متحد نشده بودند) که در بازار ایران حضور دارند در اوایل دهه 90 به‌دلیل استانداردهای پایین محصولاتشان از بازار آمریکا خارج شدند و نتوانستند در این بازار پررقابت طاقت بیاورند.

به همین دلیل، ماندن این شرکت‌ها در ایران خطر بسیار کمی برایشان دارد و شاید بیشترین نگرانی در این مورد متعلق به رنو باشد که دو متحدش یعنی نیسان و میتسوبیشی در بازار آمریکا حضور پررنگی دارند.

مطمئنا ماندن خودروسازان خارجی در ایران باعث افزایش رقابت در بازار و درنتیجه بهبود، ایمنی، کیفیت و کنترل قیمت خودروهای داخلی خواهد شد؛ اما درصورتی این اتفاقات رخ خواهد داد که خصوصی‌سازی واقعی در خودروسازان داخلی اتفاق بیافتد و خودروسازان خارجی در رقابت نابرابر با شرکت‌های موردحمایت مستقیم دولت قرار نگیرند.

به هر ترتیب ماندن خودروسازان خارجی در ایران هرچند می‌تواند باعث اتفاقات فرخنده‌ای در صنعت خودرو ایران در زمان ممنوعیت واردات خودرو باشد؛ اما نباید فراموش کرد که بخش زیادی از فروش رنو و پژو سیتروئن در ایران است و ماندن فرانسوی‌ها در ایران یک اتفاق خوب برای دو طرف است.

ماندن در ایران اگر برای فرانسوی‌ها بیش از ایرانی‌ها سود نداشته باشد، کمتر سود ندارد، پس در چنین شرایطی عاقلانه نیست تا برای ماندن این شرکت‌ها در ایران امتیازی به آن‌ها داده شود. با توجه به فناوری خودروسازان داخلی، وزارت صنعت می‌تواند با یک اقدام مناسب، فناوری، کیفیت و ایمنی را در صنعت خودرو ایران به حد جهانی برساند و نه‌تنها به شرکت‌های خارجی باج ندهد بلکه به‌سرعت بازار کشورهای همسایه را فتح کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.