| کد خبر: 168242 |

◄ تلاش انحصارطلبان برای خروج رنو از ایران

درحالی‌که کارلوس گوسن، مدیرعامل رنو جمعه این هفته از ماندن رنو در ایران باوجود تحریم‌های آمریکا خبر داد، برخی منابع آگاه از تشکیل مثلثی شامل برخی خودروسازان، مقامات و فرصت‌طلبان سرمایه‌دار برای مجبور کردن رنو به خروج از ایران خبر می‌دهند.

تین نیوز

درحالی‌که کارلوس گوسن، مدیرعامل رنو جمعه این هفته از ماندن رنو در ایران با وجود تحریم‌های آمریکا خبر داد، برخی منابع آگاه از تشکیل مثلثی شامل برخی خودروسازان، مقامات و فرصت‌طلبان سرمایه‌دار برای اجبار رنو به خروج از ایران خبر می‌دهند.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرعامل رنو ادامه داد: حتی اگر ناچار شویم حجم فعالیت خود را کاهش دهیم، بازار ایران را ترک نخواهیم کرد. ما در ایران آینده داریم. وضعیت را به‌دقت نظاره خواهیم کرد تا اطمینان یابیم حضور ما در ایران به اقدامات تلافی‌جویانه مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا منجر نشود.

مسلماً رنو به‌دلیل دلسوزی برای مردم ایران به دنبال حضور در کشورمان نیست؛ اما حضور رنو در ایران با توجه به کیفیت محصولات، استانداردها و قیمت، قادر خواهد بود رقابت در بازار خودروهای داخلی و وارداتی را به‌شدت افزایش دهد.

متأسفانه خودروسازان داخلی و حامیان آن‌ها همیشه از رقابت برابر با شرکت‌های بزرگ خودروساز ترسیده‌اند و تلاش کرده‌اند به هر طریق یا تولیدات خودروسازان خارجی را خود انجام دهند یا به طریقی عمل کنند که قیمت تمام‌شده محصولات این شرکت‌ها در ایران به‌شدت بالا برود.

گروه دیگری که سهم زیادی در مثلث تشکیل‌شده علیه رنو دارد، واردکنندگان خودرو هستند که با ورود خودروهای استاندارد با قیمت معقول و کیفیت بالا دیگر نخواهند توانست در بازاری بکر با قیمت‌های مطلوبشان که بسیار بیش از قیمت واقعی است محصولاتشان را با شرایطی که خود تعیین می‌کنند به خریداران تحویل بدهند.

هزینه تولید پایین و مجاورت با بازارهای بکر منطقه، امتیازی است که اگر رنو به آن دست پیدا کند، بسیاری از خودروسازان جهان قادر نخواهند بود در این بازارها با این فرانسوی کهنه‌کار رقابت کنند.

در دور پیشین تحریم‌ها، گرچه رنو از بازار کشورمان خارج نشد، اما محدودیت‌های بانکی سبب شده بود تا نقل‌وانتقال پول بین رنو و ایران با مشکلاتی مواجه شده و در نتیجه نتواند در سطح وسیع قطعات موردنیاز را برای مونتاژ خودروهای خود در ایران ارسال کند که در نتیجه تولیدات محصولات آن به‌شدت کاهش یافت، اما قطع نشد.

این عملکرد رنو نشان می‌دهد که واقعاً در پی حضور در ایران است و برای این کار در مقابل آمریکا هم مقاومت خواهد کرد.

رنو در سال‌های حضور در ایران رابطه خوبی با قطعه‌سازان ایرانی برقرار کرده و در صورت خروج این شرکت از ایران صنعت قطعه‌سازی صدمات زیادی از این اتفاق خواهد دید.

در حالی‌که پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان داخلی ماه‌ها به تعویق افتاده است، رنو تقریباً به‌صورت نقدی با این تولیدکنندگان کار می‌کند و به همین دلیل، برای قطعه‌سازان همکاری با رنو بر خودروسازان بزرگ داخلی اولویت دارد که این مسئله مطلوب خودروسازان خصولتی ایران نیست.

ماندن رنو در ایران و تولید خودرو در سایت خودروسازی بن‌رو، طبق توافق با ایدرو، خواهد توانست صنعت خودرو داخلی را مجبور به پیشرفت کند و دیگر خودروسازان داخلی قادر نخواهند بود هر خودرویی را با هر قیمتی با هر شرایطی به مشتری‌ها تحویل دهند.

این روزها درحالی‌که رنو در حال تلاش برای مقابله با تحریم‌های آمریکا برای ماندن در ایران است، تحرکاتی از برخی افراد انحصارگرا دیده می‌شود که  با ایجاد شرایط نامطلوب در ایران، رنو را مجبور به ترک ایران کنند.

شاید ماندن رنو یکی از بهترین راهکارهای اقتصادی برای مقابله با تحریم‌های صنعت خودرو است؛ اما خودروسازان داخلی و برخی جریان‌های واردکننده خودرو به‌هیچ‌وجه دوست ندارند تا رنو در بازاری که تماماً دراختیار آن‌ها بوده است؛ وارد شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.