| کد خبر: 160039 |

◄ کلانتری: زور کسی به مافیای خودرو نمی‌رسد

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در همایش مبارزه با سرطان با گلایه از تولید خودروهایی که مصرف سوخت بالاتر از استاندارد دارند گفت: زور کسی به مافیای خودرو نمی‌رسد. شاید حتی زور رئیس‌جمهور نیز برای جلوگیری از تولید این خودروها نرسد.

تین نیوز

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در همایش مبارزه با سرطان با گلایه از تولید خودروهایی که مصرف سوخت بالاتر از استاندارد دارند گفت: زور کسی به مافیای خودرو نمی‌رسد. شاید حتی زور رئیس‌جمهور نیز برای جلوگیری از تولید این خودروها نرسد.

او ادامه داد: در دولت قبل تصویب شد که خودروهای فرسوده باید به ازای خودروهای جدید از رده خارج شوند اما به دلیل قدرت صنعت خودروسازی در کمتر از یک ماه این مصوبه لغو شد. در این شرایط نباید انتظار هوایی پاک داشته باشیم.

عیسی کلانتری با اشاره به وجود بیش از ‌ ۵۰ هزار کامیون فرسوده در تهران، اظهار کرد: هر کامیون به‌صورت میانگین به‌جای ۳۰ لیتر، ۷۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گازوئیل مصرف می‌کند. وقتی وارونگی دما اتفاق می‌افتد بزرگ‌ترین عامل آلودگی هوا ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون سوخت وسایل نقلیه هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: بهداشت و محیط‌زیست قربانی کمپانی‌های بزرگ می‌شوند و هنوز هم زور کسی به آن‌ها نمی‌رسد. اگر پشتوانه وزارت بهداشت را داشته باشیم می‌توانیم تا حدی مبارزه کنیم، اما نمی‌دانیم تا چه اندازه موفق خواهیم بود. مبارزه با صنعتی که ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی دارد، یعنی ۱۵۰ برابر بودجه محیط‌زیست و سه برابر بودجه وزارت بهداشت، کار سختی است. آن‌ها می‌توانند هر بافته‌ای را پنبه کنند.

او در پایان بابیان اینکه اگر مردم اطلاعات کافی داشته باشند و وارد این موضوع شوند، این صنعت عقب‌نشینی می‌کند، گفت: بخشی از آلودگی هوا به دلیل وجود ریزگردها است. دلیل اینکه مردم بیشتر روی ریزگردها حساس هستند این است که آن‌ها را می‌بینند، اما ریزگردهای شیمیایی و تولیدات غیراستاندارد که با زور به مردم تحمیل می‌شود، بیشتر به آن‌ها آسیب می‌رساند. محیط‌زیست نمی‌تواند در مقابل فشارهایی که از بیرون وارد می‌شود مقاومت زیادی داشته باشد. بااینکه اعلام کردیم جلوی تولیدات غیراستاندارد را خواهیم گرفت اما باز به لابی‌های صنعتی برخورد می‌کنیم و با بهانه‌هایی مانند حمایت از تولید داخل که به قیمت جان مردم انجام  می‌شوند روبرو می‌شویم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.