| کد خبر: 149371 |

لزوم افزایش اهرم های فشار توسط دولت در اسقاط خودروهای فرسوده

رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور، تعداد خودروهای فرسوده در کشور را در حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: در سال گذشته حدود 370هزار گواهی اسقاط صادر شده است که از نظر تعداد خودروهای سبک و سنگین 180هزار اسقاط خودرو صورت گرفته است.

تین نیوز

رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور، تعداد خودروهای فرسوده در کشور را در حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: در سال گذشته حدود 370هزار گواهی اسقاط صادر شده است که از نظر تعداد خودروهای سبک و سنگین 180هزار اسقاط خودرو صورت گرفته است.

محمد حسین گودرزی در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: با توجه به افزایش هر ساله خودروهای اسقاطی، دولت باید اهرم های فشار بیشتری را  برای جلوگیری از استفاده از خودروهای فرسوده در نظر بگیرد .

عضو کارگروه اتحادیه اسقاط و بازیافت کشور ،همچنین در خصوص مصوبات جدید دولت در این راستا ابراز امیدواری کرد و افزود: خوشبختانه در سال جاری  مصوبات خوبی در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده داشته ایم.

گودرزی از راهکارهای تشویق مالکان خودروهای فرسوده برای جایگزینی را ،تعلق وام کم بهره برای صاحبان خودروی  فرسوده ای که به نحوی با خودروی خود امرار معاش میکنند ،دانست و ادامه داد: وجود وام های کم بهره می تواند باعث تشویق این افراد به اسقاط خودروهای فرسوده شود.

وی از دیگر راهکارها در این بخش را تعامل گمرک با مراکز اسقاط جهت استفاده از گواهی ها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر صرفا برای خودروهای وارداتی از 2 تا 8 گواهی بنا بر ظرفیت موتور خودرو ،استفاده می شود.

گودرزی گفت :استفاده تعدادی از این گواهی ها در گمرک کمک کننده خوبی برای سرعت اسقاط و تمایل دارندگان خودروهای فرسوده به اسقاط است.

رئیس کارگروه اتحادیه اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از اهرم های موثر در خصوص منع گردش خودروهای فرسوده و اجبار مالکین برای اسقاط خودرو را ،سخت گیری های پلیس راهور در شماره گذاری خودروها عنوان کرد و ادامه داد: با اینکه وجود این طرح کمک کننده خوبی بوده است ولی لزوما کافی نیست.

گودرزی وضعیت خودروهای فرسوده دولتی را برای اسقاط مناسب ندانست و تصریح کرد: در اسقاط  خودروهای دولتی ساز و کار مناسبی اجرا نمی شود ،در سال های گذشته خودروهای فرسوده دولتی در استان های خود بین مراکز استان از طریق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور،  جهت اسقاط تقسیم می شدند که در این صورت هم چرخه اسقاط سریعتر صورت می پذیرفت  و هم مراکز استان ها  از این چرخه منتفع می شدند.اما در چندسال اخیر ادارات و سازمان های دولتی اقدام به برگزاری مزایده برای فروش خودروهای فرسوده خود میکنند که متاسفانه  پای دلالان را به این بخش باز کرده و  مشکلات زیادی را برای دولت و مراکز اسقاط ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته طرح "کلید به کلید" اجرا شده است ،افزود:این طرح که با همکاری ایران خودرو و مراکز اسقاط انجام شد ،طرح خوبی بوده که مشکلاتی را هم به همراه داشته است.

وی مشکلات این طرح را انتخاب مراکز اسقاط توسط ایران خودرو عنوان کرد و ادامه داد : این طرح در تهران در یک مرکز اسقاط خودروهای فرسوده انجام شد که با وجود 17 مرکز در تهران رضایت بخش نیست.

وی همچنین اجرای این طرح در مجموع در 15 مرکز در کل کشور را به لحاظ تراکنش جغرافیایی مناسب ندانست و ادامه داد: با اجرای این طرح بسیاری از مراکز با ازدحام شدید مراجعه کننده مواجهه بوده و سایر مراکز خالی از مراجعه کننده بوده اند.

وی عدم توجه به مساله خودروهای فرسوده را هوای آلوده،مصرف سوخت بالا،آلودگی صوتی ، کثیفی مبلمان شهر و تصادفات جاده ای بالا دانست و افزود: دولت باید با راهکارهای مناسب ،خودروهای فرسوده را از چرخه خارج کند.

 

منبع: سایت خبری خبر خودرو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.