| کد خبر: 126876 |

◄ ایجاد اولین کنسرسیوم جابه‌جایی هوشمند در سنگاپور

تین‌نیوز| به زودی خودروی شما یک صفحه نمایش هوشمند خواهد داشت که از قبل شما را در مورد پرداخت عوارض، کارگاه‌های جاده‌ای و راه‌بندان‌های ترافیکی آگاه خواهد کرد و در عین حال رفتار شما و چراغ‌های راهنمایی تقاطع‌ها را هماهنگ می‌سازد. وقتی به یک پارکینگ نزدیک می‌شوید، این صفحه نمایش تعداد جاهای خالی و هزینه توقف درآن را به ازای هر ساعت اعلام می‌کند.
 
مهم‌تر اینکه این فناوری جدید در داخل خودروها، به شما و سایر رانندگان و خودروهای بدون راننده کمک خواهد کرد که از تصادفات جلوگیری شود و ایمنی جاده‌ای برای همه بهبود یابد.
 
با این هدف و آرمان، دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور (NTU) و شرکت نیمه هادی NXP اولین کنسرسیوم جابه‌جایی هوشمند را در سنگاپور با تمرکز بر آزمون و توسعه فناوری‌های جابه‌جایی هوشمند (Smart Mobility) تشکیل داده‌اند.
 
فناوری‌هایی که در پردیس دانشگاه NTU، به عنوان یک بستر آزمون فعال، مورد آزمون قرار خواهند گرفت از طریق 12 همکار صنعتی که عضو کنسرسیوم جابه‌جایی هوشمند NXP –NTU هستند ارائه می‌شوند.
 
برای توسعه نوآوری‌ها در حوزه جابه‌جایی هوشمند، کنسرسیوم یک استاندارد بین‌المللی بی‌سیم برای محیط‌های خودرویی را مورد استفاده قرار خواهد داد که فناوری ارتباطات V2X (خودرو با هر چیز دیگر) نامیده می‌شود.
 
این استاندارد قبلأ در آمریکا و سنگاپور برای سامانه‌های حمل‌ونقل پذیرفته شده است و یک بخش اصلی در شبکه وسایل نقلیه خودران است.

12 شرکت عضو کنسرسیوم، تجربیات متفاوت خود از اکوسسیتم نوآوری‌های V2X مانند طراحی ارتباطات بی‌سیم، تجزیه و تحلیل داده‌ها و امنیت شبکه را ارائه می‌دهند.

زیرساخت بستر آزمون NTU توسط شرکت نیمه‌های NXP پشتیبانی می‌شود که سامانه‌های ارتباطی امن آن می‌تواند ارتباط  بین خودروها، چراغ‌های راهنمایی و سایر تجهیزات زیرساختی در شبکه پردیس دانشگاه را برقرار کند.

پرفسور «یون سون فات» رئیس دانشکده برق و مهندسی الکترونیک NTU می‌گوید دانشگاه صنعتی نانیانگ از یک سابقه معتبر چندین ساله برای مشارکت در تحقیقات صنعتی و راهکارهای عملی برخوردار است.

وی ادامه می‌دهد: «محققین ما در NTU ایده‌ها وراهکارهای فناورانه جدیدی را هم‌راستا با چشم‌انداز  ملی سنگاپور در زمینه هوشمندسازی توسعه داده‌اند و در حد بالایی با صنعت در ارتباط هستند. این کنسرسیوم جدید یک بستری را ایجاد می‌کند تا چنین نوآوری‌هایی به محصولات واقعی تبدیل شوند که می‌توانند توسط شهرهای بزرگ دیگر (با چالش‌های مشابه سنگاپور در جابه‌جایی هوشمند) به‌کارگرفته شوند.»

وانگ ‌های، معاون بخش نوآوری فناوری جهانی در شرکت نیمه هادی NXP می‌گوید: «ایجاد کنسرسیوم NXP-NTU یک گام مهم در به واقعیت رسانیدن چشم‌انداز سنگاپور برای یک سامانه حمل‌ونقل پایدار مشتمل بر وسایل نقلیه خودران است. این کنسرسیوم بازیگران صنعتی در به‌کارگیری V2X را دور هم جمع می‌کند تا نوآوری را درشبکه ارزشمند دانشگاه، صنعت و پشتیبانی دولتی سنگاپور به پیش براند. پذیرش V2X نیازمند تعامل با یکدیگر است و به این دلیل کنسرسیوم را ایجاد کرده‌ایم.»

برخی فناوری‌های توسعه یافته در این بستر آزمون مانند تحلیل ویدئویی خودکار و حسگرهای محیطی دارای ظرفیت‌های دیگری ورای جابه‌جایی هستند و می‌توانند به عنوان راهکارهایی برای ابتکار عمل هوشمندسازی ملی سنگاپور توسعه یابند.

با همکاری اعضاء کنسرسیوم، NTU و NXP پروژه‌هایی را برای توسعه و آزمون فناوری‌ها و راهکارهای جدید مطرح خواهند کرد تا به کاربردهای جابه‌جایی برسند که ایمنی خودروها را در همه انواع آن اعم از با راننده، بی‌راننده و تجهیزات جابه‌جایی شخصی بهبود بخشند.

اولین بستر آزمون جابه‌جایی هوشمند در سنگاپور
بستر آزمون جابه‌جایی هوشمند NXP-NTU با استفاده از آخرین فناوری‌های NTU و NXP ساخته شده است. این بستر متشکل از 50 خودروی مجهز به OBU (تجهیزات درون خودرویی) هوشمند و 35 واحد کنار مسیر به همراه دوربین‌های ویدئویی که برروی تیرهای روشنایی خیابان‌های دانشگاه نصب شده‌اند.

این بستر آزمون، شرکت‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و مراکز دولتی را قادر می‌سازد تا کاربردهای V2X بی‌سیم را پیاده سازی، آزمون و اعتبار سنجی نمایند، کاربردهایی که به خودروها اجازه می‌دهند که به‌صورت بی‌سیم و ایمن با زیرساخت ترافیکی و خودروهای اطراف خود تعامل داشته باشند.

استقرار کامل این بستر از ماه دسامبر 2016 انجام شده است. این بستر یک شبکه V2X در وسعت پردیس دانشگاه است و مرکز داده «همیشه روشن» آن ویدئوهای زنده را دریافت کرده و جمع‌آوری داده‌های V2X را انجام می‌دهد. این بستر همچنین دارای یک مرکز فرماندهی است که می‌تواند ترافیک NTU را به‌صورت لحظه‌ای مورد پایش قرار دهد و اطلاعات ایمنی را همه پخشی می‌کند.

این شبکه خاص بر اساس استاندارد IEEE 802.11p و IEEE 1609 است که یک استاندارد بین‌المللی «مشابه Wifi» بوده برای کاربردهای خودرویی توسعه یافته است.

زیرساخت آماده این بستر آزمون، آن را برای استفاده شرکای صنعتی آماده کرده است تا فناوری‌های خود را در NTU با دسترسی به کارکنان و دانشجویان به عنوان عناصر آزمایش مورد آزمون قرار دهند.

برای مثال، NTU و پاناسونیک فناوری‌های مختلف دوربین‌های هوشمند ترافیکی را به نمایش گذاشته‌اند که به‌وسیله آن‌ها خودروها و سرعت‌های آن‌ها به‌صورت خودکار در طول خیابان‌های NTU تشخیص داده می‌شود. در صورت موفقیت، این فناوریِ مراقبت هوشمند می‌تواند خودروهایی که قوانین رانندگی را زیر پا می‌گذارند شناسایی کند، به خودروهای هوشمند نزدیک هشدار دهد که با پیام‌هایی که دریافت می‌کنند محتاط باشند.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.