| کد خبر: 263994 |

افزایش پروازهای طبس با ایجاد روشنایی باند فرودگاه

روشنایی باند فرودگاه طبس از مطالبات ۲۰ ساله مردم منطقه بود که در اقدام جهادی ایجاد شد و افزایش ۸۹ درصدی پروازهای این شهرستان را در پی داشته است.

تین نیوز

روشنایی باند فرودگاه طبس از مطالبات ۲۰ ساله مردم منطقه بود که در اقدام جهادی ایجاد شد و افزایش ۸۹ درصدی پروازهای این شهرستان را در پی داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، خراسان جنوبی در ۲ شهر بیرجند و طبس فرودگاه فعال دارد که عملیات ساخت فرودگاه طبس از سال ۱۳۶۸ آغاز و پروازهای فرودگاه ۲ سال پس از افتتاح رسمی در سال ۱۳۷۴ برقرار شد.

فرودگاه طبس از ابتدای تاسیس زیر نظر اداره کل فرودگاه های استان خراسان قرار داشت تا اینکه پس از تغییر در تقسمات کشوری، از ابتدای سال ۱۳۸۱ به اداره کل فرودگاه های استان یزد منتقل شد.

پایان فروردین سال ۱۳۹۲ با انتزاع شهرستان طبس از استان یزد و الحاق این شهرستان به استان خراسان جنوبی، فرودگاه طبس زیر مجموعه فرودگاه های استان خراسان جنوبی قرار گرفت.

این فرودگاه امکان پذیرش چهار فروند هواپیمای بدنه متوسط و کوچک به طور همزمان را دارد و از لحاظ تعداد و تنوع دستگاه ها و سامانه های هوانوردی و نقش آفرینی در هدایت پروازهای عبوری یکی از مهم ترین فرودگاه های جنوب شرق کشور محسوب می شود.

اما نبود روشنایی در باند این فرودگاه امکان پروازهای شبانه را از شهرستان طبس سلب کرده بود به همین دلیل این زیرساخت مهم همواره از مطالبات مردم و مسئولان بود تا اینکه بعد از حادثه قطار به طور جدی در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

موضوعی که استاندار خراسان جنوبی بهمن سال گذشته در جمع مدیران و کارکنان کارخانه کک طبس به آن اشاره کرد و گفت: بعد از حادثه خروج قطار مشهد - یزد از ریل و حضور وزرای کشور و راه و شهرسازی در طبس، طرح تامین و تجهیز روشنایی باند فرودگاه طبس پیگیری شد و اقدام لازم برای رفع مشکل ۲۰ ساله در این دولت رقم خورد.

جواد قناعت بیان کرد: طرح تامین و تجهیز روشنایی باند فرودگاه طبس با اعتبار بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال تکمیل شده است.

اوایل امسال اعلام شد که با اجرا و تکمیل طرح تامین و تجهیز روشنایی باند فرودگاه طبس در یک سال گذشته، نوروز ۱۴۰۲ امکان پرواز شبانه در این فرودگاه فراهم شد.

جهاد ۵۷ روزه برای پاسخ به مطالبه ۲۰ ساله

رئیس اداره امور اجرایی و هوانوردی فرودگاه شهدای طبس با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه گفت: موقعیت جغرافیایی شهرستان طبس آن را در خراسان جنوبی و ایران خاص کرده و به خاطر همسایگی با چند استان محل تلاقی در خطوط زمینی و هوایی قرار گرفته است.

حبیب الله زمانی افزود: از همین رو کریدورهای مهم هوایی از آسمان طبس عبور کرده و همدیگر را در این نقطه قطع می کنند.

وی با بیان اینکه ۲ مسیر رفت و برگشت از آسمان طبس عبور می کند و نشان از موقعیت خاص این منطقه دارد گفت: فرودگاه طبس از لحاظ سامانه های کمک ناوبری پر برخوردار است از همین رو ظرفیت پروازهای شبانه را داشت که به خاطر نبود روشنایی تا سال گذشته چنین امکانی فراهم نبود.

رئیس اداره امور اجرایی و هوانوردی فرودگاه طبس تصریح کرد: اجرای روشنایی باند فرودگاه طبس یکی از مهمترین پروژه هایی است که در دولت سیزدهم به مدت ۵۷ روز اجرا شد و از آن زمان شاهد افزایش ۲ برابری بازده فرودگاه هستیم.

وی یادآور شد: این پروژه پنجم آذر سال گذشته شروع شد و دوم بهمن ماه به اتمام رسید لذا در ۶ ماه نخست امسال ۸۹ درصد پروازهای فرودگاه به خاطر چنین زیرساختی افزایش یافت.

زمانی با اشاره به اینکه ۴۶ کیلومتر کابل برای اجرای روشنایی باند زیر زمین قرار گرفته است گفت: به خاطر حادثه خیز بودن شهرستان طبس ایجاد این زیرساخت ضروری بود و اکنون در تمام ساعات شبانه روز و سال می توانیم به مسافران خدمات دهی کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی و فرماندار ویژه طبس هم با اشاره به اینکه ۶ ماه نخست امسال ۱۷۸ پرواز در فرودگاه طبس انجام شد گفت: این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۹۴ پرواز بود که نشان از رشد ۸۹ درصدی دارد و حاصل اجرای همین زیرساخت روشنایی باند است.

علی اکبر رحیمی افزود: کل مساحت فرودگاه طبس ۶۸۱ هکتار است که سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسید و ۲ هزار و ۹۹۸ متر طول باند است.

افزایش پروازهای فرودگاه از چهار به هشت

وی با اشاره به افزایش پروازهای فرودگاه از چهار به هشت بعد از ایجاد روشنایی باند عنوان کرد: نیمه نخست امسال ۹ هزار و ۴۶۱ مسافر از طریق این فرودگاه جابه جا شدند در حالی که آمار مدت مشابه پارسال ۶ هزار و ۲۵۰ نفر بود و رشد ۵۱ درصدی را نشان می دهد.

فرماندار ویژه طبس، حادثه خیز بودن این شهرستان را یادآور شد و گفت: زیرساخت راه آهن و جاده فراهم بوده اما اگر در شب اتفاقی رخ می داد امکان پرواز نبود لذا با اجرای روشنایی باند از این بابت هم نگرانی نداریم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه توسعه منطقه از مسیر معادن و صنعت دنبال می شود افزایش پروازها موجب گسترش رفت و آمد کارشناسان از مرکز شده است و ساعت پروازهای طوری تنظیم شده که آخر هفته می توانند سفر کنند.

رحیمی گفت: برآورد کارشناسان برای اجرای پروژه روشنایی باند حداقل ۶ ماه بود اما با پیگیری های استاندار در مدت ۵۷ روز به اتمام رسید و ۴۲۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده که اقدام مهم و انقلابی محسوب می شود و به مطالبه ۲۰ ساله مردم در دولت سیزدهم پاسخ داده شد.

وی بیان کرد: ۲ ماه بعد از افتتاح پروژه ۲ پرواز در شب اضافه شد که تمامی شهرهای اطراف را پوشش می دهیم و توانسته ایم ظرفیت خوبی را فراهم کنیم.

فرماندار ویژه طبس با تاکید بر اینکه افزایش پروازها تا پایان سال دنبال می شود گفت: با توجه به اینکه ۲ خطوط هواپیمایی رفت و برگشت از آسمان طبس عبور می کند اگر هواپیمایی دچار مشکل شود اولین فرودگاه برای فرود اضطراری می تواند طبس باشد.

وی با بیان اینکه امکان پرواز ایرباس هم در این فرودگاه وجود دارد افزود: دستگاه های مورد نیاز هندلینگ (خدمات پروازی) فرودگاه نیز به مبلغ ۳۲ میلیارد ریال در حال تامین است.

فرودگاه طبس بعد از تامین روشنایی سطوح پروازی در شهرستانی که نقطه اتصال چند استان کشور است، متحول شده و علاوه بر خدمات دهی به مسافران، یک زیرساخت مهم در زمان وقوع حوادث محسوب می شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است که حدود ۷۶ درصد ذخایر زغال سنگ کشور را در خود جای داده و دارای ژئوپارک جهانی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.