| کد خبر: 248877 |

تخصیص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای راه های روستایی خراسان جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی اعلام کرد: تاکنون از محل مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان در زمینه احداث و توسعه راه های روستایی، مبلغ ۹۰ میلیارد تومان به این اداره کل ابلاغ شده است.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی اعلام کرد: تاکنون از محل مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان در زمینه احداث و توسعه راه های روستایی، مبلغ ۹۰ میلیارد تومان به این اداره کل ابلاغ شده است.

به گزارش تین نیوز، اسدالله جلال زاده  به تشریح روند احداث راه های روستایی خراسان جنوبی پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر راه ۵۲ روستای استان با اعتبار ۱۹۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در دست اجراست.

وی افزود: از این تعداد، راه ۱۶ روستا به طول ۴۵ کیلومتر و با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان تا دهه فجر امسال به بهره برداری می‎ رسد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی عنوان کرد: اعتبار احداث راه های روستایی فقط از محل اعتبارات استانی انجام می شود و ردیف ملی ندارد لذا اختصاص اعتبارات بیشتر در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها می تواند در این زمینه گره گشا باشد.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار شوند گفت: هدف گذاری ما این است که در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۵ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار شوند.

جلال زاده عنوان کرد: اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه های روستایی از مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان جنوبی در شهریور سال گذشته است که از این مقدار ۴۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۲۰۰ میلیارد تومان قیر توسط وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۳ مصوب شده است.

وی افزود: تاکنون از اعتبارات مصوبات سفر در موضوع احداث و توسعه راه های روستایی، ۹۰ میلیارد تومان به این اداره کل ابلاغ شده یعنی ۱۵ درصد اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به حوزه راه های استان تزریق شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: اعتبارات سفر رئیس جمهور برای سال های مالی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ مصوب شده و این حجم از اعتبارات زودتر از برنامه مصوب یعنی در سال مالی ۱۴۰۰ ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: از محل این اعتبارات ساخت و تکمیل ۴۲ محور روستایی به طول ۳۹۵ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.

تکمیل پروژه های نیمه تمام در اولویت

جلال زاده با اشاره به اینکه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تکمیل پروژه های نیمه تمام در اولویت قرار گرفته است، افزود: از محل اعتبارات سفر و سایر منابع راه ۲۲ روستای استان به طول ۶۶ کیلومتر با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان احداث شده و ۴۲ محور دیگر در دست اجراست.

وی بیان کرد: میانگین شاخص طولی راه های روستایی آسفالت استان ۵۱.۷۶ درصد است و میانگین شاخص طولی آسفالت کشور ۵۵ درصد است که از نظر طولی از میانگین شاخص کشوری عقب هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: راه های روستایی به عنوان قسمتی از توسعه روستایی یکی از فعالیت های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای را تشکیل می دهد که شامل حفظ و نگهداری راه های روستایی اعم از ترمیم و لکه گیری آسفالت، خط کشی راه های آسفالت، نصب علائم، شانه سازی و پاکسازی حریم راه است.

وی مهمترین مشکل در زمینه احداث و تسریع روند احداث راه های روستایی خراسان جنوبی را کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: در زمینه احداث راه های روستایی ردیف اعتباری ملی نداریم و اعتبارات استانی هم محدود است.

جلال زاده افزود: فرمانداران بیشترین همراهی را در زمینه اختصاص اعتبار برای احداث راه های روستایی دارند اما سرانه اعتبارات شهرستانی بسیار پایین است.

وی هزینه احداث هر کیلومتر راه روستایی به عرض ۶ متر را حدود چهار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت راه بسیار بالاست و با اعتبارات محدود استانی نمی توان تحول جدی در این بخش ایجاد کرد.

برخورداری ۸۴۶ روستای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان جنوبی ادامه داد: از این تعداد ۸۴۶ روستا از راه آسفالت برخوردار و مابقی روستاها فاقد راه آسفالت هستند که این تعداد راه ۴۸ روستا در دست اجراست.

وی تصریح کرد: طول راه های روستایی آسفالت استان پنج هزار و ۹۵۲ کیلومتر با میانگین شاخص طولی ۵۱.۷۶ درصد است که در صورت آسفالت کل ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی خاکی استان، شاخص طولی به ۵۵ درصد یعنی به شاخص میانگین کشوری می رسیم.

جلال زاده گفت: طول کل راه های خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است یعنی ۶۵ درصد طول کل راه های استان را راه های روستایی تشکیل می دهد.

وی درباره اختصاص قیر سهمیه ای برای راه های روستایی گفت: در صورتی که با اعتبارات استانی زیرسازی طرح ها به اتمام برسد و وارد مرحله آسفالت شود، می توان از این سهمیه قیر استفاده کرد.

جلال زاده بیان کرد: در سال جاری تاکنون برای احداث راه های روستایی ۶۰ میلیارد تومان قیر دریافت کردیم و در مراحل بعدی هم امکان جذب قیر سهمیه ای را داریم.

وی با اشاره به اعتبارات محدود و بالا بودن هزینه های اجرای راه های روستایی، مدنظر قرار دادن مطالبات پیمانکاران را ضروری دانست که باید در سال های آتی پرداخت شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی افزود: برای دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی هم ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه و طرح ارائه داده ایم که اگر این اعتبارات اختصاص یابد تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار خواهند شد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و حدود ۴۱ درصد جمعیت این استان در روستاها ساکن هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.