| کد خبر: 264042 |

علت فرود اضطراری هواپیمای استانبول در تبریز اعلام شد

هواپیمای ایرباس از نوع A300B4-605 به علامت ثبت EP-IBA متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ، در روز دوشنبه مورخ 1402/08/01 معادل 2023/10/23 میلادی ، ساعت 12:23 UTC به دلیل مشاهده دود در کابین با هماهنگی با مرکز کنترل فضای کشور در فرودگاه تبریز اقدام به فرود اضطراری نمود .

تین نیوز

هواپیمای ایرباس از نوع A300B4-605 به علامت ثبت EP-IBA متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ، در روز دوشنبه مورخ 1402/08/01   معادل 2023/10/23 میلادی ، ساعت 12:23 UTC به دلیل مشاهده دود در کابین با هماهنگی با مرکز کنترل فضای کشور در فرودگاه تبریز اقدام به فرود اضطراری نمود . 

جزئیات ۲ بار فرود اضطراری هواپیمای ایران‌ ایر در فرودگاه تبریز

به گزارش تین نیوز به نقل از  مرکز کنترل فضای کشور شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوائی ایران ، بر اساس گزارش واصله ؛ هواپیمای ارباس از نوع A300B4-605 به علامت ثبت EP-IBA متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ، در روز دوشنبه مورخ  1402/08/01 معادل 2023/10/23 میلادی ، ساعت 12:23 UTC به دلیل مشاهده دود در کابین با هماهنگی با مرکز کنترل فضای کشور در فرودگاه تبریز اقدام به فرود اضطراری نموده که بررسی های اولیه به شرح زیر اعلام می شود:

تاریخچه پرواز :

هواپیمای مذکور با شماره پرواز ، 718 در روز دوشنبه مورخ 1402/08/01 در ساعت 13:47 به وقت محلی کشور ایران برابر 10:17UTC با تعداد 211 مسافر و 15 خدمه پروازی از فرودگاه استانبول کشور ترکیه به مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) تهران به پرواز درآمده است.

در ساعت 11:59UTC در ارتفاع 33000 پایی و در موقعیت مکانی ، N39.11 20 E 39.32 62 قبل از ورود به فضای کشور ، مطابق با اظهارات ثبت شده خلبان در کتاب هواپیما ، (ATL) هشدار دود در بخش تجهیرات اویونیک و سپس در توالت ها دریافت و دود در کابین خلبان و مسافرین مشاهده گردیده ، لذا خلبان ضمن استفاده از ماسک اکسیژن ، با درخواست فرود اضطراری خلبان، هواپیما در ساعت 12:23UTC در فرودگاه تبریز فرود آمده است که پس از انتقال مسافران به سالن ترانزیت ، بازرسی ها و اقدامات فنی از سوی متخصصین مربوطه صورت پذیرفته و وضعیت هواپیما با موتور روشن در دور آرام به مدت ده دقیقه ارزیابی شده و با توجه به کیفیت هوای مناسب داخل کابین و شرایط عادی آن، هواپیما توسط نفر فنی مجاز داخل پرواز جهت پرواز ترخیص گردید .

هواپیما مجدداً در ساعت 18:10UTC با تعداد 185 مسافر و 15 خدمه پروازی ( 26 نفر از مسافران از ادامه پرواز انصراف دادند) از تبریز به مقصد فرودگاه امام (ره) به پرواز درآمده که حدود یازده دقیقه پس از برخاستن در ساعت 18:21UTC در ارتفاع 25000 پایی دوباره به دلیل مشاهده دود به تبریز بازگشته و در ساعت 18:42UTC به سلامت در فرودگاه تبریز فرود آمده است .

در نهایت در بامداد روز سه شنبه مورخه 1402/08/02 مسافران پرواز، با هواپیمای جایگزین A300 به علامت ثبت EP-IBG و با شماره پرواز IR3391 به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شدند.

پس از اطلاع از وقوع رویداد ، نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری در حداقل زمان ممکن در فرودگاه تبریز حاضر شده و اقدام به جمع آوری اطلاعات لازم نمود.

براساس ارزیابی اولیه، این رویداد حادثه جدی در نظر گرفته شده و لذا براساس ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو و همچنین برابر آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیرنظامی مصوب هیئت محترم دولت ، اطلاعیه این حادثه جدی به سازمان بین المللی هوانوردی ) ، (ICAO نهاد بررسی سوانح کشور فرانسه ) (BEA ) بعنوان کشور سازنده و طراح ارسال گردید و آن کشور نماینده قانونی خود را به همراه یک مشاور از کارخانه سازنده هواپیما . (Airbus Co) جهت همکاری و ارائه نظرات درخصوص روند بررسی این رویداد معرفی نمود.

با حضور نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری ، هواپیما در پارکینگ فرودگاه تبریز مورد آزمایش قرار گرفت و عملیات موتور گردانی با دور بالا نیز انجام شد و هیچ ایرادی بر روی زمین مشاهده نگردید، لذا با توجه به مشخص نبودن دلیل ایجاد دود، اجازه یک پرواز بدون مسافر به تهران به هواپیما داده شد و هواپیما به مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) پرواز نمود تا اقدامات بعدی در خصوص عیب یابی و سایر اقدامات تعمیر ونگهداری در تهران به انجام برسد ، لیکن در این پرواز نیز حدود 10دقیقه پس از برخاستن، آثار دود در کابین خلبان مشاهده شده که با خاموش کردن سامانه Bleed موتور شماره یک توسط خلبان پرواز آثار دود محو شده و هواپیما در سلامت کامل در فرودگاه امام (ره) فرود آمده است.

با هماهنگی واحد فنی و مهندسی شرکت و با توجه به مشخص گردیدن ایراد احتمالی در موتور شماره 1 ،  متخصصین فنی عیب یابی دقیق تر بر روی آن را انجام داده و عاقبت شکستگی در قطعه Bearing manifold موتور شماره 1 با مشخصه ساخت PN; 9196M44G03 مشاهده گردید که در زمان اوج گیری باعت نشت روغن به سامانه هوای گرم ورودی به کابین هواپیما و در نهایت ورود دود به داخل هواپیما بوده است. پس از آن قطعه مذکور با قطعه جدید تعویض شده و در مورخه 1402/08/03 هواپیما جهت انجام یک پرواز محلی بدون مسافر جهت اطمینان از رفع عیب مربوطه در حوالی فرودگاه ترخیص گردید که در حین این پرواز ، هیچگونه ایرادی مشاهده نگردیده و هواپیما جهت انجام عملیات پروازی ترخیص شده است.

قطعه معیوب هواپیما

قطعه معیوب موتور

قطعه معیوب موتور 1

مشخصات قطعه معیوب

در حال حاضر هواپیما عملیاتی بوده و پس از انجام چندین پرواز داخلی و بین المللی، ایراد مذکور مشاهده نگردیده است.

بررسی های تکمیلی درخصوص وقوع حادثه و مؤثر بودن لایه های دفاعی برای تشخیص عیب (دستورالعمل های فنی ، عملیاتی شرکت و کارخانه سازنده،) با همکاری شرکت بهره بردار هواپیما و کشور سازنده در حال انجام بوده که در گزارش نهایی ایفاد خواهد گردید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سازمان هونوردی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.