| کد خبر: 237374 |

افزایش ۶۲ درصدی آمار تصادفات در سال جاری

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: از اول امسال تا به حال ۱۱۷ مورد حادثه تصادف اتوبوسی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته است.

تین نیوز

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: از اول امسال تا به حال ۱۱۷ مورد حادثه تصادف اتوبوسی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، محمد جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور در مراسم یادبود قربانیان حوادث ترافیکی و آغاز دهه ملی اقدام برای ایمنی راه‌ها (۱۴۰۰_۱۴۰۹) گفت: ایران یک کشور ۸۵ میلیون نفری با وسعتی بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر و بیش از ۸۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی است که در آن تردد انجام می‌شود. پوشش این همه پهنه کار سختی است. حوادث ترافیکی در ایران ما جزو چهار علت اصلی مرگ و میر است. بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و حوادث ترافیکی این عوامل هستند. در حوزه عمر از دست رفته کسانی که دچار حوادث ترافیکی می‌شوند رتبه اول را داریم. چون بیشتر جوان هستند و این افراد تا سن ۷۵ سال به عنوان سن میانگین عمر می‌کنند. فردی که ۲۵ سال یا ۳۰ سال عمر می‌کند در واقع ۳۰ سال عمر فعال خود را از دست می‌دهد که این هم هزینه‌ای برای دولت است و هم برای خود شخص.

وی گفت: فوریت‌های پزشکی قسمت آخر ماجراست. هر چقدر تلاش کنیم و پایگاه‌های اورژانس را ایجاد کنیم؛ باز هم اگر چند عامل اول مدیریت نشود، شاید همین بساط یا بیشتر از آن را شاهد خواهیم بود. در دهه گذشته خدمات مؤثری توسط سازمانها انجام شده است چون ۲۴ هزار کشته را داشتیم و رو به فزونی بود اما الان می‌بینیم که چند سالی است کاهش یافته است در دهه گذشته ۴۶ درصد پایگاه‌های اورژانس توسعه و ۵۳ درصد مأموریت‌های ما افزایش پیدا کرده است. در یک پلاتوی چند ساله قرار گرفتیم که بخشی از آن بیماری کرونا کمک کرد که این اتفاقات افزایش پیدا نکند.

میعادفر به بیان آماری از ۷ ماه گذشته پرداخت و بیان کرد: در هر روز ۲۲ حادثه پر تلفات ترافیکی اتفاق می‌افتد. ما در میان خود حوادث ترافیکی را این طور تعریف کرده ایم: ۳ کشته و ۵ مصدوم است. این آمار در هفت ماه اول ۲۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. سال گذشته به دلیل کرونا بار تحرک ترافیکی در جاده‌ها مدیریت شده بود و بخش‌هایی از آن نیز متوقف شد. الان که در حال عبور از بحران کرونا هستیم امیدواریم که دچار بحران حوادث ترافیکی نشویم. باید فکر اساسی برای این موضوع شود. اگر جلوی این ماجرا گرفته نشود خوشایند نیست. از اول سال تا به حال ۱۱۷ مورد حادثه تصادف اتوبوسی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته است. ۱۰۳ مورد تصادف مینی بوس را داشتیم که ۲۴ درصد نسبت به گذشته افزایش داشت ۱۵ درصد تصادف خودروهای ون نیز اعلام شده که در حال افزایش است. این آمار برای هفت ماه اول سال است و من تنها این سه مورد را اعلام کرده ام اما بقیه آمار هم موجود است بنابراین در بحث مدیریت ناوگان عمومی باید دوستان وزارت راه دقت بیشتری داشته باشند. چون در هر اتوبوس حدود ۴۰ نفر مسافر سوار می‌شود و در هر اتفاقی بیفتد حداقل ۱۵ نفر آسیب می‌بینند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه اورژانس هوایی ۷۰ درصد مأموریت‌ها را پوشش می‌دهد اما باید بدانیم که چقدر می‌تواند پاسخگوی حجم تصادفات باشد گفت: مواردی که در بحث قانون مندی و نقش پلیس را پررنگ می‌کند که آمار حوادث کمتر شود را ارائه می‌کنند باید به زبان مشترکی برسیم و با این وضعیت چالش‌های بودجه‌ای به یک راه حلی برسیم. از دوستان می‌خواهیم که جلسات کمیسیون راه برگزار شود تا چالش‌ها را مطرح و راه‌ها هموارتر شود و شاهد کاهش مرگ و میرها باشیم. در سند راهبردی و برنامه ششم توسعه اشاره شده که باید سالانه ده درصد مرگ و میر کاهش پیدا کند اما الان درجا می‌زنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.