| کد خبر: 229537 |

زلزله پر قدرت در گناوه با خسارت کم

وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در شهرستان گناوه به رغم شدت و قدرت بالای آن خسارات جزیی در بر داشت.

تین نیوز

 وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در شهرستان گناوه به رغم شدت و قدرت بالای آن خسارات جزیی در بر داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ساعت ۱۱:۱۱ دقیقه صبح روز یکشنبه در زمانی که مردم در حال رتق و فتق زندگی و کسب و کار بودند، زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۹ دهم ریشتر این منطقه را که  تاکنون با این شدت بوقوع نپیوسته اسـت، تکان داد.

متعاقب این زمین لرزه ، مردم از ترس و در امان ماندن جان خود  از منازل به کوچه‌ها پناه بردند و کارکنان دستگاه‌های اداری در حین کار به خیابان ها رفتند.

بنا بر تجارب زلزله‌های بوقوع پیوسته در اقصی نقاط جهان در صورتیکه زمین لرزه حدود ۶ ریشتری در شب بوقوع می‌پیوست ممکن بود خساراتی بیش از روز  وارد می‌کرد و حتی ممکن بود تلفات جانی در برداشته باشد.

در ساعات‌های اولیه زمین لرزه زمین برق، تلفن ثابت و اینترنت برای دقایقی قطع شد اما با تلاش نیروها این مشکل برطرف شد.

براساس گزارش‌های میدانی پس از وقوع زلزله، شماری از ساکنان در شهر و روستاهای شهرستان گناوه بویژه کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کردند، در محوطه و حاشیه خیابان‌ها پناه بردند و پس از فروکش کردن پس لرزها به خانه‌های خود بازگشتند.

زمین لرزه بندرگناوه همچنین تجربه‌ای موفق در مدیریت بحران این شهرستان و مهمتر از همه نحوه مواجهه مدیران ارشد استانی و شهرستانی با این بحران بود.

حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های مدیریت بحران استان بوشهر موجب دلگرمی مدیران شهرستانی در کمک رسانی به مردم و برنامه ریزی لازم برای جبران خسارات وارده شد.

استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر در زمان حضور خود در شهرستان این اطمینان را دادند که در کمک به آسیب دیدگان و جبران خسارت‌های وارده از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

استاندار بوشهر بمحض ورود به شهرستان گناوه به روستاهای آسیب دیده از زلزله عزیمت کرد و در جریان آخرین وضعیت آنها قرار گرفت.

عبدالکریم گراوند پس از بازدید از چندین روستا در میان خبرنگاران رفت و به سئوالات آنان پاسخ داد.

وی گفت: بیشترین آسیب‌های زلزله ۵.۹ ریشتری گناوه به بناهای قدیمی و بافت فرسوده که استحکام لازم را نداشته‌اند وارد شد و نیروهای ارزیاب در حال بررسی خسارت‌ها  هستند.

گراوند افزود: استحکام ساختمان‌هایی که با نظارت بنیاد مسکن و مردم احداث شده‌است به اندازه ای بوده که مشکل جدی در زمان وقوع زلزله برای آنها به وجود نیامده‌است.

وی بیان کرد: اکیپی از جمعیت هلال احمر، بنیاد مسکن و نماینده فرماندار در منطقه حضور دارند و تلاش می‌شود با برنامه ریزی صورت گرفته در زمینه  تامین خسارت و حل مشکل اقدام شود.

گراوند ادامه داد: در ابتدای وقوع زلزله برخی مشکلات زیرساختی در حوزه برق و ارتباطات در شهرستان گناوه و دیلم ایجاد شده بود که با تلاش نیروها این مشکل برطرف و در زمان حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه روستاهای نزدیک کانون زلزله بیشتر دچار خسارت شده اند تاکید کرد: این حادثه تاکنون خسارت جانی نداشته است.

گراوند یادآور شد: ارزیابی‌های خسارت‌های ناشی از زلزله تا فرداد جمع بندی و اعلام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: جمعیت هلال احمر تجهیزات لازم برای اسکان اضطراری آسیب دیدگان زلزله زده در روستاهای گناوه را فراهم کرده ‌است.

جهانگیر دهقانی افزود: نیروهای ارزیاب جمعیت هلال احمر نیز در حال انجام بررسی‌های لازم برای تامین چادر مورد نیاز برای اسکان اضطراری زلزله زدگان و شناسایی خانوارهای آسیب دیده در منطقه هستند.

وی بیان کرد:خسارت‌های جزیی وارد آمده به زیرساخت‌های آب، برق، مخابرات و گاز در شهرستان گناوه ترمیم شده و در زمان حاضر هیچ یک از روستاها مشکلی در این زمینه ندارند و همه فعالیت‌ها به صورت عادی در حال انجام است.

وی ادامه داد: نیروها و ماشین آلات بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده حضور دارند و در حال بررسی آخرین وضعیت آسیب دیدگی منازل مسکونی و کمک به زلزله زدگان هستند و در صورت نیاز سریع اقدام به آواربردای می‌کنند.

دهقانی اضافه کرد: ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد بیشتر خرابی زلزله مربوط به دیوارهای واحدهای مسکونی روستایی است.

فرماندار گناوه گفت: بمحض وقوع زمین لرزه در این شهرستان بلافاصله تمهیدات لازم در زمینه تشکیل ستاد مدیریت بحران اندیشیده شد و دستگاه‌های اجرایی و مرتبط فراخون شدند و تیم های ارزیابی مشخص و به مناطقی که نیاز بود اعزام شدند.

غلامرضا مهرجو افزود: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته میزان خسارت‌ها در ۶ روستا و بین ۶ تا ۱۰ درصد است که بیشتر مربوط به دیوارها و ترک خوردگی سقف خانه‌ها بوده‌است.

وی بیان کرد: زلزله به زیرساخت های برق، آب، گاز و ارتباطات تلفن خسارتی وارد نکرده‌است و شهرستان مشکلی در این زمینه‌ها ندارد.

وی گفت: تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم برای اسکان اضطراری شبانه مردم در شهر و روستاهای زلزله زده این شهرستان اندیشیده شده‌ است و در صورتیکه پس لرزه‌ای در شب به وقوع پیوست از فضاهای ورزشی در شهر و روستا استفاده خواهد شد.

وی افزود:  بیشتر خسارت‌های وارده به دیوارهای واحدهای مسکونی و بناهایی که قدمت طولانی داشتند و یا از استحکام لازم برخوردار نبودند وارد شده ‌است.

فرماندارگناوه گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو مدیریت بحران شهرستان در حال آماده باش کامل هستند و شهرستان‌های همجوار نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

صبح امروز زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ۱۰ کیلومتری عمق زمین، شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر را لرزاند و این زلزله تا کنون ۲۵ پس‌لرزه به بزرگی ۲.۶ تا ۴.۴ ریستر داشته است.

این زمین لرزه باعث خساراتی به دیوارهای منازل مسکونی و مصدومیت ۴ نفر در روستاهای شهرستان گناوه و یک نفر در دیلم شد.​

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.