| کد خبر: 202390 |

آخرین وضعیت پرونده اتوبوس مرگ/ دادگاه تجدید نظر برگزار می شود

پس از گذشت یکسال از حادثه واحد علوم و تحقیقات، همچنان پرونده حقوقی این حادثه در دادگاه در جریان است و دانشگاه آزاد حکم صادره برای سرپرست این واحد را منطقی نمی داند.

تین نیوز

پس از گذشت یکسال از حادثه واحد علوم و تحقیقات، همچنان پرونده حقوقی این حادثه در دادگاه در جریان است و دانشگاه آزاد حکم صادره برای سرپرست این واحد را منطقی نمی داند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، درست سال گذشته در چنین روزی (۴ دی ماه) ساعت ۱۲:۲۲ دقیقه، خبر واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در رسانه ها خبرساز شد. در این حادثه که ۱۰ سرنشین اتوبوس جانشان را از دست داده و ۲۶ نفر مصدوم شدند، ابتدا عنوان شد که سکته راننده علت حادثه بود اما بررسی های بیشتر نشان داد، فرسوده بودن سرویس حمل و نقل دانشجویان و عدم نصب گاردریل این حادثه را رقم زده است. 

پس از این واقعه کمیته ای ویژه برای پیگیری این سانحه تشکیل شد و در پی آن دانشگاه اعلام کرد ۵ نفر از مدیران مرتبط با این حادثه را برکنار کرده است.

در گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان شد راننده اتوبوس که البته خود او نیز در این حادثه فوت شد، قصور داشته که در واقع این قصور به حرکت در آوردن وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی و همچنین بکارگیری وسیله نقلیه دارای نقص فنی مستمر به دلیل عدم سرویس به موقع سامانه ترمز اعلام شد. همچنین قصور پیمانکار در این حادثه بکارگیری وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی، بکارگیری وسیله نقلیه خارج از قرارداد و عدم نظارت پیمانکار بر شرایط قرارداد و قوانین و مقررات عنوان شد.

همچنین کارفرما (دانشگاه آزاد) به دلیل عدم نظارت بر فعالیت پیمانکار و عدم رعایت استانداردهای ایمنی راه (شامل عدم نصب حفاظ ایمنی در قوس افقی یا پیچ و عدم تعبیه راه فرار) مقصر شناخته شد. 

۲۵مرداد امسال بالاخره دادگاه کیفری استان تهران برای ۲۲ متهمان پرونده رای صادر کرد و براساس آن تمام متهمان از جمله پیمانکار به حبس محکوم شدند. بر این اساس سرپرست واحد علوم و تحقیقات به ۳ سال حبس محکوم شد که ۲ سال از آن تعلیقی است؛ پیمانکار نیز به ۳ سال حبس محکوم شد که البته این احکام قطعی نبوده و جزئیات آن بعد از تائید نهایی در دادگاه اعلام می‌شود.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده متهمان

حالا در سالروز این حادثه تلخ، آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مقصران این حادثه و همچنین ایمن سازی معابر را از مسولان دانشگاه جویا شدیم.

دادگاه تجدید نظر به زودی برگزار می شود

حسین طباطبایی، سرپرست مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد پیش از این از اعتراض دانشگاه آزاد نسبت به این حکم خبر داد و گفت: در زمان حادثه فقط ۲ ماه از آمدن دکتر مسعودی به واحد علوم و تحقیقات می گذشت. وی هیچ نقشی در انعقاد قرارداد با پیمانکار نداشته و حتی برای لغو قرارداد همه تلاش خود را کرده بود. حتی  قرار بود دو سه روز بعد از حادثه پیمانکار دیگری به دانشگاه بیاید.

وی با اشاره به تازه ترین خبر از این پرونده گفت: دادگاه تجدید نظر برای برگزاری جلسه جدید درباره این پرونده تعیین وقت کرده و قرار است به زودی برگزار شود. 

همچنین رضا مسعودی، سرپرست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد درباره ایمن‌سازی معابر اصلی واحد علوم و تحقیقات به خبرنگار مهر گفت: بعد از حادثه با یک پیمانکار جدید طراحی را شروع و پس از حدود ٦ ماه، از تابستان اقدامات اجرایی لازم را آغاز کردیم.

سرپرست واحد علوم و تحقیقات از نصب حدود حدود ۳ کیلومتر گاردریل ۲ موج و ۳ موج در مسیر اصلی دانشگاه و حدود ۲ کیلومتر در مسیر فرعی خبر داد و گفت: گاردریل های ۳ موج از این ویژگی برخوردارند که تعداد موج ها بیشتر و ارتفاع آن ها بلند تر است و در واقع ضریب امنیت بالاتری دارند. در حال حاضر نصب این گاردریل ها تمام شده است.

۲۵ هزار متر زمین، آسفالت کشی شد/ نصب دوربین سرعت سنج در مرحله نهایی

مسعودی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۲۵ هزار متر در دانشگاه آسفالت کشی شده است، تصریح کرد: در خصوص نصب دوربینهای سرعت سنج استعاملات لازم را گرفتیم و در حال نهایی کردن فرایند خرید آن هستیم. 

وی همچنین از استقرار اتوبوس های جدید در این واحد خبر داد و گفت: دو سه روز پس از حادثه، پیمانکار برکنار شد و ما در قرارداد با پیمانکار سرویس حمل و نقل دانشجویان، الزامات سختی را در ارتباط با کیفیت اتوبوس، مدل و زمان ساخت آن اعمال کرده ایم و نظارت جدی بر اجرای مفاد قرارداد وجود دارد.

پرداخت دیه متوفیان حادثه/هزینه بیمارستان مصدومان پرداخت شد

وی با اشاره به اینکه دیه متوفیان این حادثه پرداخت شده است، درباره رسیدگی به وضعیت درمان مصدومان نیز گفت: کمیته ای متشکل از معاونت دانشجویی و مالی-اداری دانشگاه موظف به رسیدگی به مصدومان شدند و تاکنون نیز تمامی هزینه های بیمارستان مصدومان به طور کامل پرداخت شده است.

سرپرست واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: همچنین در خصوص طول درمان هر زمان که پزشکی قانونی این موضوع را مطرح کند، حتما هزینه های لازم را پرداخت خواهیم کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.