| کد خبر: 185291 |

تربتی نژاد:

کمیته ملی وقوع سیل تشکیل شود

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا بر لزوم تشکیل کمیته ملی وقوع سیل برای جمع‌بندی گزارشی درباره سیل اخیر تاکید کرد.

تین نیوز

 نماینده مردم گرگان و آق‌قلا بر لزوم تشکیل کمیته ملی وقوع سیل برای جمع‌بندی گزارشی درباره سیل اخیر تاکید کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، نورمحمد تربتی‌نژاد نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان، در جریان بررسی حوادث اخیر سیل در نقاط مختلف کشور، ضمن ابراز تاسف از وقوع سیل و اظهار همدردی با سیل‌زدگان و خانواده جانباختگان اظهار داشت: سامانه بارشی از یکشنبه ۲۶ اسفندماه وارد استان گلستان شد و در ۴۸ ساعت در سطح استان با بارش ۷۰ درصد بارندگی سال باعث طغیان آب رودخانه و سرریز سدها شد.

وی ادامه داد: میزان بارش در استان گلستان به ۳۱۵ میلی‌متر هم رسید، در حالی که متوسط بارندگی استان ۴۵۰ میلی‌متر در کل سال است. سرریز سدها باعث شد برخی شهرها از جمله آق‌قلا و گمیشان زیر آب بروند و وضعیت بحرانی شود. عده‌ای هم شهرها را ترک کردند و در منازل سایر هموطنان‌شان ساکن شدند. در شهر آق‌قلا و بسیاری از روستاهای درگیر سیل در برخی نقاط تا دو متر آب گرفتگی وجود داشت و امروز آق‌قلا هجدهمین روز را می‌گذراند.

تربتی نژاد همچینین گفت: آسیب‌های جدی به زندگی مردم وارد شده است، همچنین راه‌ها و ابنیه فنی، زیرساخت انتقال آب، برق، گاز، زمین‌های زراعی، واحدهای تولیدی و صنعتی، منازل مسکونی، سدها و معابر عمومی دچار خسارت شده است.

«این سیل همچنین سوالاتی را برای مردم پدید آورده است؛ آیا سازمان هواشناسی وظیفه‌اش را درست انجام داده است؟ آیا به تجهیزات لازم مجهز بوده و هشدارهای کافی را داده بود؟ آیا مدیریت سدها به خوبی انجام شده؟ آیا همه دستگاه‌ها کارشان را به درستی انجام دادند؟ آیا رعایت قوانین و مقررات مربوط به ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها انجام شده بود؟ آیا اعضای ستاد مدیریت بحران به وظایف‌شان عمل کردند و آیا صداوسیما و رسانه‌ها به درستی با سیل مواجه شدند؟»

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تریح کرد: برای پاسخ به این سوالات لازم است کمیته ملی وقوع سیل تشکیل شود و ظرف دو ماه گزارش خود را ارائه کند چرا که در غیر این صورت سوالات زیادی در ذهن مردم باقی می‌ماند. همچنین خسارت سیل باید به درستی برآورد شود و صندوق توسعه ملی برای تامین خسارات برداشت شود.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.